Passat 1.8t hackar som satan!!!!!!!

zerty
9 november 2014 · 21 Inlägg

Tja.

Nyligen köpt in mig en passat 1.8t -99.
Den har rullat 29500mil så jag tänkte att jag gör en service på den. Notera redan nu att jag inte är så duktig på bilmek. Bytte ut oljefilter, i med ny olja (castrol 5w-40) och in med ett nytt luftfilter. Visst, gick ju enkelt måste jag säga. Men sen när jag väl skulle köra med bilfan så lyser oljelampan(trots att jag har hällt i 4 liter, enligt intsuktionsboken 3,5). Stickan ligger på lite mindre än halva. Också ett av mina problem, vart fan tog oljan vägen?

Nu till problemet: Den är ej körbar, går knappt att ta sig fram. Vid varvtalet från 1500-3000 så hackar den och man studsar fram. Efter 3000 rpm det så går motorn som den ska.
När den står på tomgång så går den normalt för ett tag, för att sedan gå upp och ner i varv, och tillbaka till normalt igen. Bifogar en film till det här: http://youtu.be/Lm-uT2COz0I

Jag har läst en del på forumet om att det kan vara LMM, drog ut den(tror att det var rätt, sitter vid insuget), utan resultat. Vad är det som spökar? Är det för lite/mycket olja i? Är det något med luftfiltret? Jag har dubbelkollat så att allt sitter som det ska. Har jag gjort något fel? Eller är det bara en slump att bilen börjar strula just när jag har bytt delar. Jag har inte läst några koder, då jag inte äger någon sådan utrustning. Hur ska jag ta mig vidare? Tändstift, tändspolar, LMM, bränslepump??

Notera ännu en gång att jag inte är superhigh på motorer, så förklara gärna som det vore till en nybörjare.
Tusan tack på förhand!

Nobrando
9 november 2014 · 214 Inlägg

zerty skrev:
Tja.

Nyligen köpt in mig en passat 1.8t -99.
Den har rullat 29500mil så jag tänkte att jag gör en service på den. Notera redan nu att jag inte är så duktig på bilmek. Bytte ut oljefilter, i med ny olja (castrol 5w-40) och in med ett nytt luftfilter. Visst, gick ju enkelt måste jag säga. Men sen när jag väl skulle köra med bilfan så lyser oljelampan(trots att jag har hällt i 4 liter, enligt intsuktionsboken 3,5). Stickan ligger på lite mindre än halva. Också ett av mina problem, vart fan tog oljan vägen?

Nu till problemet: Den är ej körbar, går knappt att ta sig fram. Vid varvtalet från 1500-3000 så hackar den och man studsar fram. Efter 3000 rpm det så går motorn som den ska.
När den står på tomgång så går den normalt för ett tag, för att sedan gå upp och ner i varv, och tillbaka till normalt igen. Bifogar en film till det här: http://youtu.be/Lm-uT2COz0I

Jag har läst en del på forumet om att det kan vara LMM, drog ut den(tror att det var rätt, sitter vid insuget), utan resultat. Vad är det som spökar? Är det för lite/mycket olja i? Är det något med luftfiltret? Jag har dubbelkollat så att allt sitter som det ska. Har jag gjort något fel? Eller är det bara en slump att bilen börjar strula just när jag har bytt delar. Jag har inte läst några koder, då jag inte äger någon sådan utrustning. Hur ska jag ta mig vidare? Tändstift, tändspolar, LMM, bränslepump??

Notera ännu en gång att jag inte är superhigh på motorer, så förklara gärna som det vore till en nybörjare.
Tusan tack på förhand!

Jag hade ett liknande fel på min gamla 1.8t bil och det visade sig vara tändmodulen som började bli dålig. Om jag inte minns fel så är just tändmodulen som lätt går sönder samt att tändspolarna är mer eller mindre skottsäkra på 3B och det är tvärtom på 3BGn.

Kolla om du inte kan få låna en modul av någon kompis ifall du har och prova.

Senast redigerat av Nobrando (9 november 2014)

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
Mervolic Yawn...
9 november 2014 · 3 151 Inlägg

Nu vet jag inte hur stort oljefiltret är, men det är väl troligt att filtret rymmer några deciliter olja också. Därav 4 liter istället för 3,5 liter som instruktionsboken påpekar. En jag känner hade liknande symptom på sin 1.8t och då var det en tändspole som gett upp. Vid 29000 mil så vore det ju inte så konstigt heller.

Om en tändspole är kass så kan man ibland känna på den. Om den är varmare än de andra tändspolarna så är den troligen paj. Dock är det inte alltid de blir varma, vad jag förstått.

Senast redigerat av Mervolic (9 november 2014)

zerty
9 november 2014 · 21 Inlägg

Tusen tack för svaren. Jo jag misstänkte tändspolarna också. Men det verkade så konstigt att det kommit precis efter att jag har servat den.
Hur ska jag gå tillväga för att felsöka vilken/vilka tändspolar det är?
MVH/ Jim

zerty
9 november 2014 · 21 Inlägg

Nobrando skrev:
Jag hade ett liknande fel på min gamla 1.8t bil och det visade sig vara tändmodulen som började bli dålig. Om jag inte minns fel så är just tändmodulen som lätt går sönder samt att tändspolarna är mer eller mindre skottsäkra på 3B och det är tvärtom på 3BGn.

Kolla om du inte kan få låna en modul av någon kompis ifall du har och prova.

Vad menar du med modul? Är det den tändspolarna sitter i?
MVH/ Jim

Nobrando
9 november 2014 · 214 Inlägg

zerty skrev:

Nobrando skrev:
Jag hade ett liknande fel på min gamla 1.8t bil och det visade sig vara tändmodulen som började bli dålig. Om jag inte minns fel så är just tändmodulen som lätt går sönder samt att tändspolarna är mer eller mindre skottsäkra på 3B och det är tvärtom på 3BGn.

Kolla om du inte kan få låna en modul av någon kompis ifall du har och prova.

Vad menar du med modul? Är det den tändspolarna sitter i?
MVH/ Jim

Japp, den sitter vid luftburken, en liten plattgrej som sitter med två skruv om jag inte minns fel. Väldigt lätt att ta loss och få dit. Åtminstone om man har öppet luftfilter.


Den bör ser ut ungefär som den här:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ2NqvdZ6WqsYPfeeV6oPEUQPKodBgq2v8jX3NjH1pVDV7RhJvl

Senast redigerat av Nobrando (9 november 2014)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Mervolic Yawn...
9 november 2014 · 3 151 Inlägg

Tändspolarna kan du felsöka rätt enkelt. Börja med att känna på dem om de är varma/normalvarma. Använd de andra som referens så listar du nog ut vilken som är varmast. Troligtvis är den paj. Då kan du prova rycka ur den och se om motorgången ändras. Om den är typ likadan som innan så har du funnit den tändspole som felar, om det blir sämre så fungerar den.

zerty
9 november 2014 · 21 Inlägg

Mervolic skrev:
Tändspolarna kan du felsöka rätt enkelt. Börja med att känna på dem om de är varma/normalvarma. Använd de andra som referens så listar du nog ut vilken som är varmast. Troligtvis är den paj. Då kan du prova rycka ur den och se om motorgången ändras. Om den är typ likadan som innan så har du funnit den tändspole som felar, om det blir sämre så fungerar den.

Tror du att det kan vara Tändspolarna då? Den går ju bra på dom högre varvtalet, och även någorlunda bra på tomgång.

zerty
9 november 2014 · 21 Inlägg

Nobrando skrev:
Japp, den sitter vid luftburken, en liten plattgrej som sitter med två skruv om jag inte minns fel. Väldigt lätt att ta loss och få dit. Åtminstone om man har öppet luftfilter.


Den bör ser ut ungefär som den här:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … pVDV7RhJvl

Tack. Ska kolla om jag får tag i en annan modul. Vad har en tändmodul för uppgift då?

Mervolic Yawn...
9 november 2014 · 3 151 Inlägg

zerty skrev:

Mervolic skrev:
Tändspolarna kan du felsöka rätt enkelt. Börja med att känna på dem om de är varma/normalvarma. Använd de andra som referens så listar du nog ut vilken som är varmast. Troligtvis är den paj. Då kan du prova rycka ur den och se om motorgången ändras. Om den är typ likadan som innan så har du funnit den tändspole som felar, om det blir sämre så fungerar den.

Tror du att det kan vara Tändspolarna då? Den går ju bra på dom högre varvtalet, och även någorlunda bra på tomgång.

Jag är ingen expert, men min gissning ligger där. Eller tändmodulen som Nobrando är inne på.

Nobrando
9 november 2014 · 214 Inlägg

zerty skrev:

Nobrando skrev:
Japp, den sitter vid luftburken, en liten plattgrej som sitter med två skruv om jag inte minns fel. Väldigt lätt att ta loss och få dit. Åtminstone om man har öppet luftfilter.


Den bör ser ut ungefär som den här:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … pVDV7RhJvl

Tack. Ska kolla om jag får tag i en annan modul. Vad har en tändmodul för uppgift då?

Den ger puls till den spolen som ska tända om jag har förstått det rätt. Det kan även mycket väl vara tändspolar så gör gärna som Mervolic sa innan du börjar inhandla saker om du nu inte kan låna något. Man brukar säga att dom är skottsäkra på just din generation passat men man vet aldrig.

Senast redigerat av Nobrando (9 november 2014)

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
dawwe ...has left the building...
9 november 2014 · 4 474 Inlägg

Öh...Kör du bilen med lysande oljetryckslampa? I din film så låter det verkligen som om den inte får smörjning till toppen, kan sluta med att du får köpa en "ny" motor om du fortsätter att köra med bilen, eller för att vara övertydlig: Lyser oljetryckslampan rött skall motorn stängs av, altenativt inte startas innan man hittat felet. Att starta den i 10-12 sek i syfte att kontroller om en åtgärd hjälpte eller ej får man självklart göra...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
zerty
10 november 2014 · 21 Inlägg

dawwe skrev:
Öh...Kör du bilen med lysande oljetryckslampa? I din film så låter det verkligen som om den inte får smörjning till toppen, kan sluta med att du får köpa en "ny" motor om du fortsätter att köra med bilen, eller för att vara övertydlig: Lyser oljetryckslampan rött skall motorn stängs av, altenativt inte startas innan man hittat felet. Att starta den i 10-12 sek i syfte att kontroller om en åtgärd hjälpte eller ej får man självklart göra...

Nej den blinkar bara gult vid uppstart. Men det borde inte vara anledningen till mitt problem.

dawwe ...has left the building...
10 november 2014 · 4 474 Inlägg

Ok. Gul blinkade lampa BORDE betyda att oljenivån är för låg. Fyll på till rätt nivå omgående, för motorn lät INTE bra i din länk.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ValP2k
10 november 2014 · 1 122 Inlägg

Blinkar den gult i början brukar d vara oljenivågivaren som är trasig. Är så på golf vid samma årsmodel *EJ FARLIGT* om du nu inte har lite olja smile

Senast redigerat av ValP2k (10 november 2014)

gasa nu foer faen!
zerty
10 november 2014 · 21 Inlägg

ValP2k skrev:
Blinkar den gult i början brukar d vara oljenivågivaren som är trasig. Är så på golf vid samma årsmodel *EJ FARLIGT* om du nu inte har lite olja smile

Nej jag tror inte att den är trasig. Men det är inte mitt största bekymmer. Den är ej körbar pga hackandet! hmm
Har du några förslag? Tack på förhand!

zerty
10 november 2014 · 21 Inlägg

Har bytt tändstift nu, utan resultat. Har itne så mycket lust att kosta på mig massa andra dyra saker hehe. Kan även nämna att det var olja på 2 av tändstiften. Alltså vid tändhatten, antar att det inte ska vara det?!
Har ni några mer förslag? Tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH/ Jim

Senast redigerat av zerty (10 november 2014)

zerty
11 november 2014 · 21 Inlägg

Kan även påpeka att jag tog ut batteriet för laddning och sedan kopplat in den igen. Kan jag ha råkat kortsluta något kanske? Eller blivit några ändringar i systemet när jag satte in det igen?
Tack på förhand
MVH/ Jim

TS_quattro fyrkrafsare
11 november 2014 · 1 443 Inlägg

om du byter tändmodul så se *förihelvete* till att du inte sätter en hitachi modul ihop med ett bosch styrdon eller vice versa, risken att bränna motorstyrdonet är överhängande (ja, jag har provat och det blev INTE bra)

edit: innan du byter fler delar på måfå så se till att kolla om det finns några felkoder, om det finns åtgärda det som de indikerar som fel.

edit 2: dock så brukar tändmodulen vara väldigt antingen eller, om bilen startar och går så funkar den, om den är död så är bilen det också.

Senast redigerat av TS_quattro (11 november 2014)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
zemet
11 november 2014 · 4 030 Inlägg

Eftersom du varit och pillat på luftburken så kanske du inte fått den tät eller så drar den tjuvluft någonstans. Köp en burk startgas och spraya runt luftburken och insuget och alla luftledningar och hör om motorgången ändras. Gör den det har du lekage någonstans.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang