Behöver hjälp med att räkna ut volymen

f4lc0n
10 november 2014 · 4 Inlägg

Hej
Jag har två 8" Powerbass 4XL-80-94 som jag nu ska bygga en låda till, öppen eller stängd, vad vet jag. Det räcker med volymen så styr jag själv om måtten så den passar i bilen. Dock gärna storlek och längd på portar men en vild chansning säger mig att lådan skall vara så att säga stängd.
Om det har någon betydelse så ska lådan sitta i en v40.

Specc:

Size: 8 in
Power Handling (RMS/Peak): 150 watts /300 watts
Nominal Impedance: 4-ohm
Voice Coil Size: 2 in KSV Voice Coil
Frequency Response: 90Hz - 10,000Hz
Sensitivity: 94 dB
Motor Structure: 35 oz.
Mounting Depth: 3.34 in

T/S Parameters

VC Impedance (ohms): 4 ohm
Test Impedance: 3.4 ohms
Fs: 35.46 Hz
SD: 226.98 sqCM
Vas: 16.6 Ltr
Cms: 227.08 µM/N
Mms: 15.8 g
BL™: 7.42
Qms: 2.953
Qes: 0.440
Qt: 0.4
No: 1.833%
Spl: 94.6 dB
Xmax: 1.4 mm


Stort tack för all eventuell hjälp.
Mvh Christoffer

Rover Range (1978)
Drönirettab
10 november 2014 · 21 761 Inlägg

Det där är midbasar enligt info på deras hemsida. De är tänkta att sitta i tex bildörren eller hatthyllan och ska spela midbas med frekvenser ovanför 90 Hz, inte vanliga basfrekvenser. Delningsfrekvensen (HPF) är rekommenderad till 120 Hz. Om du vill göra lådor så är det sluten låda som gäller, inte basreflex. Dessutom ska de som sagt inte spela basfrekvenser. smile

Jag ser även att Fs är felskriven i manualen, rätta värdet borde vara omkring 84-85 Hz istället för 35,46 Hz.

f4lc0n
10 november 2014 · 4 Inlägg

Jag misstänkte det men jag kan ingenting om biljud. Kan jag ställa in 120 hz på steget?
Gällande lådan; är vas-värdet någon typ av riktmärke jag kan använda mig av för att fastställa volymen?

Stort tack hjälpen!

Rover Range (1978)
Drönirettab
10 november 2014 · 21 761 Inlägg

Det beror på vilket slutsteg du har, men gäller det tex två/fyrkanals slutsteg så ska du kunna ställa in en lämplig frekvens. Skriv vilket märke och modellnamn slutsteget har så kan vi kolla upp det om du vill.

Vas-värdet är inte ett slags riktmärke, det värdet säger hur många liter luft det behövs för att vara lika "hårt" som elementets upphängningssystem. Vid den luftmängden ska elementet i teorin kunna spela ner till sitt Fs. smile

Vart hade du tänkt sätta den lådan?

Med tanke på frekvensområdet så ser jag ingen vits med att sätta båda elementen i samma låda, speciellt inte i skuffen. hmm

f4lc0n
10 november 2014 · 4 Inlägg

Jag ska kolla imorgon vad det är för steg.

Tack för förklaringen gällande vas, det raderade ett frågetecken.

Jag hade tänkt placera båda i samma låda bak till vänster då hundburen står till höger med en del utrustning i de högra facket, detta går såklart att ändra på speciellt med tanke på det du rekommenderar. Kan jag kanske sätta en skiljevägg i lådan mellan elementen och då bara bygga en till vänster?
(Givetvis monterar jag en så att säga on/off switch till steget, hunden gillar nog inte min musik!)

Om jag bygger en låda till varje sida så försvinner ett riktigt bra utrymme för träningsutrustningen, jag kanske ska hålla mig till ett element?

http://www.algonet.se/~jts/V40%20T4/basl%C3%A5da/11.jpg

Nu ska säkert inte min låda vara så stor men utrymmet försvinner alternativt begränsas ordentligt ändå. Vidare har jag blivit informerad om att mina element inte ska sitta i en låda utan i dörrarna, räknas inte en väldämpad/tätad/byggd dörr lite som en låda den med?

Det var klurigare än jag trodde när jag sprang på två element plus steg och tänkte; De här låter nog bättre än original, vi provar!

Bugar och bockar för all information och hjälp jag får.

Rover Range (1978)
Drönirettab
11 november 2014 · 21 761 Inlägg

En väldämpad och tätad dörr kan räknas som en låda, det stämmer. Även om elementet egentligen inte är avsedd att monteras i låda så kan man göra det under förutsättning att lådan är sluten och har tillräcklig volym.

Grejen är ju att eftersom elementen bara ska spela midbasfrekvenser och mellanregister så finns ingen vits att sätta dem i samma låda eller i bagaget, de ska sitta så att lyssnaren kan höra musik och röster i stereo. Det är inga baselement. smile

f4lc0n
12 november 2014 · 4 Inlägg

Steget heter PCH2682EX http://www.boschmann.co.nz/car-amplifie … 33135.html

Nu förstår jag lite bättre varför de borde sitta i dörrarna. Jag trodde nog de var "basigare", ursäkta fackuttrycket.

Jag får undersöka hur mycket jobb det är att montera dem fram. Tanken när jag sprang över dessa var minimalt arbete i förhoppning om lite bättre ljud än original men nu har jag lagt så många timmar framför datorn på detta så snart hade det varit billigare att lämna in bilen på firma! smile

Tack för att du redde ut midbasen och dess funktion!

Rover Range (1978)
Drönirettab
12 november 2014 · 21 761 Inlägg

Det går bra att ställa in lämplig delningsfrekvens på det där slutsteget, inga problem. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang