Saab 900 (1997) orginal stereo

saabbest
10 november 2014 · 29 Inlägg

Hej big_smile Jag har en saab 900 med orignal stereo i big_smile
Jag undrar om jag vill byta den till en bättre stereo är de krångligt o kommer jag behöva massa grejer för att få de o funka? Behöver jag någon konverter eller såvidare?


Och är de någon som vet en bra stereo till en saab 900
och sen tänkte jag på kanske måste ha en speciell monerings grej för att den nya stereon ska sitta fast?
Vart får jag tag på sånt?

Hjälp!?

Mack Forum- och sitemoderator
10 november 2014 · 26 136 Inlägg

Vad har du för budget?
Vad brukar du lyssna på rent generellt?
Vad har du för krav av maskinen?

Det är väl tre standardfrågor..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
saabbest
10 november 2014 · 29 Inlägg

Budget för stereon är väll MAX 1500!
Lyssnar på väldigt blandat!

krav på maskinen inte så höga efter som de är orginal högtalare i!

Mack Forum- och sitemoderator
10 november 2014 · 26 136 Inlägg

saabbest skrev:
Budget för stereon är väll MAX 1500!
Lyssnar på väldigt blandat!

krav på maskinen inte så höga efter som de är orginal högtalare i!

Inte världens högsta budget..men ja..nåt ska man väl kunna hitta för den summan.
Med krav menade jag dessutom om du vill ha Aux, USB och så vidare..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Dr_struts
11 november 2014 · 1 861 Inlägg

Satsa på en lite billigare stereo ev begagnad och försök få in lite andra högtalare med! ^^ Hjälper mycket på ljudet smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Jockk3
11 november 2014 · 1 426 Inlägg

Dr_struts skrev:
Satsa på en lite billigare stereo ev begagnad och försök få in lite andra högtalare med! ^^ Hjälper mycket på ljudet smile

lite dumt att snåla på huvudenheten om han tänkt uppgradera i framtiden.


denna är lite över budget men värd pengarna
http://www.pmshopen.se/kenwood-kdc-6051u/134-0

saabbest
11 november 2014 · 29 Inlägg

De ska vara aux på stereon

Dr_struts
11 november 2014 · 1 861 Inlägg

Jockk3 skrev:

Dr_struts skrev:
Satsa på en lite billigare stereo ev begagnad och försök få in lite andra högtalare med! ^^ Hjälper mycket på ljudet smile

lite dumt att snåla på huvudenheten om han tänkt uppgradera i framtiden.


denna är lite över budget men värd pengarna
http://www.pmshopen.se/kenwood-kdc-6051u/134-0

Skillnad på snåla och köpa lagom ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Kevaz Hellre basa än gasa.
11 november 2014 · 1 093 Inlägg

Dr_struts skrev:

Jockk3 skrev:

Dr_struts skrev:
Satsa på en lite billigare stereo ev begagnad och försök få in lite andra högtalare med! ^^ Hjälper mycket på ljudet smile

lite dumt att snåla på huvudenheten om han tänkt uppgradera i framtiden.


denna är lite över budget men värd pengarna
http://www.pmshopen.se/kenwood-kdc-6051u/134-0

Skillnad på snåla och köpa lagom ^^

Då tycker jag att det är bättre att köpa en riktigt bra huvudenhet ifrån början och sedan köpa lagom ljud.
Eftersom det spelar ingen roll om du brötar in en massa galet ljud, i slutändan är det ju huvudenheten som styr.
(visst du kan få bra ljud med en "billigare" huvudenhet också men dom 1000-1500kr extra kan det verkligen vara värt det.)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Dr_struts
11 november 2014 · 1 861 Inlägg

Kevaz skrev:

Dr_struts skrev:

Jockk3 skrev:

lite dumt att snåla på huvudenheten om han tänkt uppgradera i framtiden.


denna är lite över budget men värd pengarna
http://www.pmshopen.se/kenwood-kdc-6051u/134-0

Skillnad på snåla och köpa lagom ^^

Då tycker jag att det är bättre att köpa en riktigt bra huvudenhet ifrån början och sedan köpa lagom ljud.
Eftersom det spelar ingen roll om du brötar in en massa galet ljud, i slutändan är det ju huvudenheten som styr.
(visst du kan få bra ljud med en "billigare" huvudenhet också men dom 1000-1500kr extra kan det verkligen vara värt det.)

Så TS ska du "bröta" in massa ljud eller skulle du bara ha lite uppfräschning? ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Jockk3
11 november 2014 · 1 426 Inlägg

Dr_struts skrev:

Kevaz skrev:

Dr_struts skrev:

Skillnad på snåla och köpa lagom ^^

Då tycker jag att det är bättre att köpa en riktigt bra huvudenhet ifrån början och sedan köpa lagom ljud.
Eftersom det spelar ingen roll om du brötar in en massa galet ljud, i slutändan är det ju huvudenheten som styr.
(visst du kan få bra ljud med en "billigare" huvudenhet också men dom 1000-1500kr extra kan det verkligen vara värt det.)

Så TS ska du "bröta" in massa ljud eller skulle du bara ha lite uppfräschning? ^^

dyr huvudenhet + orginal högtalare =/= någonting halv bra + billiga eftermarknads högtalare
du vinner mer på att köpa dyr huvudenhet i slutet.
högtalare som drivs på huudenheten kommer aldrig prestera fullt ut iaf så när han tänkt köpa vettiga högtalare så
har han en riktigt bra grund och slipper och iväg och köpa bättre enhet.

Dr_struts
11 november 2014 · 1 861 Inlägg

Jockk3 skrev:

Dr_struts skrev:

Kevaz skrev:

Då tycker jag att det är bättre att köpa en riktigt bra huvudenhet ifrån början och sedan köpa lagom ljud.
Eftersom det spelar ingen roll om du brötar in en massa galet ljud, i slutändan är det ju huvudenheten som styr.
(visst du kan få bra ljud med en "billigare" huvudenhet också men dom 1000-1500kr extra kan det verkligen vara värt det.)

Så TS ska du "bröta" in massa ljud eller skulle du bara ha lite uppfräschning? ^^

dyr huvudenhet + orginal högtalare =/= någonting halv bra + billiga eftermarknads högtalare
du vinner mer på att köpa dyr huvudenhet i slutet.
högtalare som drivs på huudenheten kommer aldrig prestera fullt ut iaf så när han tänkt köpa vettiga högtalare så
har han en riktigt bra grund och slipper och iväg och köpa bättre enhet.

Ingen har sagt något om billiga högtalare... Bara att han ska köpa något OK i båda parter istället för att lägga alla pengar på en stereo... Saabs original högtalare är inte mycket att skryta om på äldre modellerna och ett bättre kitt i framdörrarna gör natt och dag även med originalstereon! Sedan sa jag ju faktiskt att han kanske skulle kika på begagnade saker? man får mycket bra för litet pris när det gäller billjud begagnat...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Kevaz Hellre basa än gasa.
11 november 2014 · 1 093 Inlägg

Dr_struts skrev:

Jockk3 skrev:

Dr_struts skrev:
Så TS ska du "bröta" in massa ljud eller skulle du bara ha lite uppfräschning? ^^

dyr huvudenhet + orginal högtalare =/= någonting halv bra + billiga eftermarknads högtalare
du vinner mer på att köpa dyr huvudenhet i slutet.
högtalare som drivs på huudenheten kommer aldrig prestera fullt ut iaf så när han tänkt köpa vettiga högtalare så
har han en riktigt bra grund och slipper och iväg och köpa bättre enhet.

Ingen har sagt något om billiga högtalare... Bara att han ska köpa något OK i båda parter istället för att lägga alla pengar på en stereo... Saabs original högtalare är inte mycket att skryta om på äldre modellerna och ett bättre kitt i framdörrarna gör natt och dag även med originalstereon! Sedan sa jag ju faktiskt att han kanske skulle kika på begagnade saker? man får mycket bra för litet pris när det gäller billjud begagnat...

Jag håller med jockk3 i denna frågan, hellre en riktigt bra huvudenhet med billiga eftermarknadshögtalare än en "helt ok" huvudenhet med "helt ok" högtalare.
För om han någon gång vill uppgradera ljudet så är huvudenheten redan där istället för att behöva åka och köpa en ny igen.

Att köpa en "helt ok" huvudenhet kan resultera i att du inte ens får bättre ljud än vad det var i originalstereon.
Jag köpte mig en billig huvudenhet till min pendlarbil och jag kan säga att ljudet blev värre än vad det var innan.
Men däremot fick jag USB,Aux och 1par lågnivå utgångar.
Testade med huvudenheten jag körde med i min ljudbil (alpine cde-178bt) och det blev sjukt stor skillnad ifrån original och den billiga.
Så att "bara" köpa sig en rejäl huvudenhet ifrån början kan göra att man får ett riktigt lyft i till och med originalljudet, slänger man sen i lite schyssta billiga eftermarknadshögtalare så blir det mycket större skillnad än vad det var original.

Vill man så finns det ju också till 99% oftast mer möjligheter att bygga vidare med en dyrare huvudenhet.
Jag använder mina 2 huvudenheter som exempel.
Min billiga som var en JVC hade 1par lågnivå.
Min alpine har 3par lågnivå.
Min billiga har knappt några inställningar.
Min alpine har alla inställningar som behövs och lite därtill.
Min alpine har bättre lågnivå utgångar än min jvc.
Och då var prisskillnaden "bara" 1200kr.

Jag vill verkligen inte bestämma för TS vad han ska köpa, det funkar självklart med en lite billigare huvudenhet och ett par begagnade högtalare.
Jag säger bara vad jag hade valt att göra om jag var i hans sits och förklarar bara för och nackdelar. smile

Senast redigerat av Kevaz (12 november 2014)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang