Sänka Volvo s70 98? hur ska jag gå till väga?

Klykan
12 november 2014 · 2 Inlägg

Hej, tänkte sänka min S70

om jag sänker min bil med sänknings fjädrar ca 80mm runt om (dom är kapade)
kommer min orginal dämpare slitas snabbt då och är det värt att köpa nya dämpare först?

Han som hade dom innan (satt på en v70 diesel 99) hade mycket problem med drivaxlarna och liknande?
är det något som kan hände mig? äre nån som haft samma problem?

MVH

Mack Forum- och sitemoderator
12 november 2014 · 26 136 Inlägg

Klykan skrev:
Hej, tänkte sänka min S70

om jag sänker min bil med sänknings fjädrar ca 80mm runt om (dom är kapade)
kommer min orginal dämpare slitas snabbt då och är det värt att köpa nya dämpare först?

Han som hade dom innan (satt på en v70 diesel 99) hade mycket problem med drivaxlarna och liknande?
är det något som kan hände mig? äre nån som haft samma problem?

MVH

1. I alla fall fortare. Nya dämpare skadar aldrig.

2. Jag vet inte om han som hade dom innan hade problem eller inte med drivaxlarna..(du ställde det som en fråga)

3. Finns ju risk att vinklarna blir för tvära för drivaxlarna med sådan extrem sänkning, ja.
Fast personligen hade jag hellre undrat om det verkligen är körbart med så mycket sänkt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
fadret
12 november 2014 · 1 125 Inlägg

80 mm är alldeles för mycket,dom fjädrarna hör hemma i skrotbingen.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Cupra_
12 november 2014 ·

Håller med ovanstående. Dessutom lär det inte gå igenom besiktningen heller.. Mitt tips är att köpa en riktig sänksats med både dämpare och fjädrar så man gör det på rätt sätt så att säga. GE motorsport har billiga kit som funkar bra, hade det på min gamla S40.

Glöm inte att göra hjulinställning efter sänkning, det gör stor skillnad på väghållningen då alla (eller ett par iaf) vinklar ändras vid sänkning.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
12 november 2014 · 2 390 Inlägg

Jag har 60/40mm sänkning på min s70 och tycker till och med det är stötigt. Så 80mm är tok för mycket.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
nixon89 klabbarpan
12 november 2014 · 3 041 Inlägg

80mm .. Inte många varv kvar på dem fjädrarna. Tänk på att en fjäder är mjuk med. Att det är kapat ca 80mm (vilket jag antar att det är räknat på) resulterar ju inte i en 80mm sänkning.. Kanske snarare 100. Skaffa coilovers om du nu vill sänka mycket. En 60/40 sänkning är alldeles lagom. Volvos bilar har en tendens att se väldigt slappa ut i röven vid jämn sänkning... Been there done that.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Klykan
13 november 2014 · 2 Inlägg

Tack för alla råd, det lutar mot Coilovers efter vintern smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang