Byta växellådsolja 300dt i W126 automat

Rytter
12 november 2014 · 20 Inlägg

Tjenare folks!

Första inlägget här på garaget.

Har precis köpt en 380 SEL med om603 och tillhörande automatlåda som jag ska byta växellådsolja i. Är min första merca, och även min första bil med automatlåda.
Bilen står hemma medan jag jobbar långt hemifrån, så jag tänkte byta på en helg. Därför har jag begränsat med tid och tänkte därför anskaffa så mycket information som möjligt innan jag drar igång så det går smidigt.

När jag lägger i drive och ska iväg så tycker jag den måste ha så höga varv innan den börjar dra iväg. Utöver detta verkar inte kickdownen fungera som den ska, så jag har dragit slutsatsen att det behöver fyllas på olja (Rätta mig om jag har fel), men då jag ändå är igång är det väl lika bra att byta olja helt och hållet tänker jag.

Vad behöver jag tänka på?
Hur gör jag rent praktiskt?

Tacksam för bra svar! big_smile

Linkan

Rytter
12 november 2014 · 20 Inlägg

Bör väl kanske tillägga att jag inte har några problem att skruva, är dock ovan både när det gäller merca och automatlådor.

fadret
12 november 2014 · 1 125 Inlägg

Byt filter också,då får du ta ner tråget på lådan.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Rytter
12 november 2014 · 20 Inlägg

Jo jag tänkte göra det.

Men i övrigt tänkte jag.

Har hört att man ska tömma convertern också, hur gör jag det?
Återfylls den automatiskt sen då jag fyller på övriga lådan, eller måste den fyllas på separat?

Och vart fylls lådan? Från motorrummet?

Gissar att det är ganska likt i min bil som i donatorbilen (w124), så när ni svarar kan ni ju utgå från det.

Linus

fadret
12 november 2014 · 1 125 Inlägg

Vissa convertrar finns det avtappning på,oljan får du fylla på från motorrummet,samma rör som stickan sitter i.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Rytter
12 november 2014 · 20 Inlägg

Tackar så mycket!

Ska se om jag löser det!

Är det fler som läser får ni gärna också komma med kloka råd och tips!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang