Sökes: EXTREMT duktig customlackerare

MPv6
13 november 2014 · 240 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem med en skada i dörren på min 350z som jag gärna vill ha fixat. Jag har kollat runt med större lackeringsfirmor och plåtskadeverkstäder, och det är ingen som vill ta sig an jobbet ens pga följande:

Jag har ingen färgkod till lacken. Den lackerades i Florida i USA 2003 där bilen modifierades till SEMA, så det är ungefär så custom det kan bli. Jag har jagat med ljus och lykta efter all info jag kan få tag i. Har kontaktat företaget i USA som moddade bilen men inte fått något svar.

Jag vet utifrån en artikel att färgen är av märket Nippon, de skriver att det är "Nippon bitter sweet paint". Kontaktade färgtillverkaren Nippon i Singapore och visade bilder på bilen men de känner inte igen kulören alls.

Fick nyligen av en slump kontakt med en väldigt duktig kille ett par mil utanför Örebro (där jag bor) som gör mycket customjobb och har haft många motorcyklar med på Elmia, t ex. Han har i ett par månader nu försökt att matcha lacken med rätt toner och effekter genom att blanda, spraya, torka, ändra, prova igen, blanda nytt, spraya, torka osv osv... Men han har inte lyckats matcha färgen och det var typ första gången det hänt för honom.

Således är det en ganska problematisk lack eftersom den beter sig väldigt olika i olika slags ljus. I solljus gör den sig bäst då lystern och djupet syns bäst. Men inomhus är det en helt annan grej. Och det är detta som han hade svårt att få till.

Finns ett YouTube-klipp här, men där står bilen helt i skugga så skiftningarna och effekten i lacken framgår inte så bra här.
http://www.youtube.com/watch?v=OD6470Z2Ob4

Hur som helst, är det någon som har nåt tips på nån som håller på med customlackeringar så är jag tacksam. Det man kan göra är ju att jag i så fall skickar en del av bilen, typ en tröskel, som har den lacken jag är ute efter, för att kolla om den går att matcha. Killen som har kollat på det nu har gjort så, men då inte lyckats komma tillräckligt nära. Och jag har fullt förtroende för att han vet vad han pysslar med.

Sen behöver ju dörren riktas också, så är det nån som gör det samtidigt som lackering så är det ännu bättre! smile Det han snackade om att man får göra, han som kikade på problemet nu, är att man antagligen får lacka hela sidan på bilen, eller typ tona över lacken ut över framskärmen och bakskärmen för att det inte ska bli en skarp kant för så kommer man ju att se skillnad.

Tacksam för svar/tips!

/Markus

fadret
13 november 2014 · 1 125 Inlägg

Dom är grymt säkra.

http://customlackering-lysekil.se/

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2014 · 13 736 Inlägg

säkert en 3ct lack.. då är det inte bara att blanda och testa.  eftersom man lägger en grundfärg.  som i ditt fall mest troligen är vit eller silver.  så att bara försöka blanda fungerar inte.

skulle försöka få tag i färgkort från nippon med deras 3ct färger till att börja med.
klantigt av dom att inte skicka med någon form av färgkod smile     jag utgår alltid från en original färg och sen bryter man om den så man får den som man vill. 

man höll på med mycket lustigt som yngling när man jobbade med skiten.  men en färg utan ledtrådar är det omöjligt att lösa uppgiften.  har dom testat att läsa av färgen i en Spektrum tjibatjonk smile    finns apprater som ska klara av att läsa ut färger men helt ärligt är det nog svårt med lacker med grundfärger och skit


detta är den färgen jag tänker på det första jag gör när jag ser färgen... apple candy red paint

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cupra_
13 november 2014 ·

Håller med ovanstående, candy-röd, ev med lite mörkare (svart) inblandat..

MPv6
14 november 2014 · 240 Inlägg

fadret skrev:
Dom är grymt säkra.

http://customlackering-lysekil.se/

Tacka, ska kika på det! smile

MPv6
14 november 2014 · 240 Inlägg

Growe skrev:
säkert en 3ct lack.. då är det inte bara att blanda och testa.  eftersom man lägger en grundfärg.  som i ditt fall mest troligen är vit eller silver.  så att bara försöka blanda fungerar inte.

skulle försöka få tag i färgkort från nippon med deras 3ct färger till att börja med.
klantigt av dom att inte skicka med någon form av färgkod smile     jag utgår alltid från en original färg och sen bryter man om den så man får den som man vill. 

man höll på med mycket lustigt som yngling när man jobbade med skiten.  men en färg utan ledtrådar är det omöjligt att lösa uppgiften.  har dom testat att läsa av färgen i en Spektrum tjibatjonk smile    finns apprater som ska klara av att läsa ut färger men helt ärligt är det nog svårt med lacker med grundfärger och skit


detta är den färgen jag tänker på det första jag gör när jag ser färgen... apple candy red paint

Tja jag är ju ingen lackerare så jag vet inte alls hur det går till, men han som gjorde lite försök nu nyligen har pysslat med detta större delen av sitt liv så han visste vad han gjorde. Men tyvärr gick han bet på uppgiften.

Har provat att mäta med en spektrotjibatjonk också smile De sa att en matchning på typ 90-91% är riktigt dåligt, det är inget man ska förlita sig på. Jag tror de hittade en matchning på typ 63% på min lack eller nåt. Det färgprovet han plockade fram enligt den mätningen var typ mörkbrunt.

Candy red låter ju rimligt ja, men det finns väl inte bara en enda sån i hela världen gissar jag? smile Killen som har kikat på det nu hade en massa prover han gjort själv som var VÄLDIGT nära i mina ögon, men skillnaden blev när man bytte vinkel och när olika ljus träffade i olika vinklar. Är väl det som är det problematiska att få till gissar jag.

Senast redigerat av MPv6 (14 november 2014)

Cupra_
14 november 2014 ·

Om det är metallic i så kan det ju bli olika även om du har exakt rätt färgkod, detta delvis beroende på hur flakes:en lägger sig när man lackar, hur man sprutar, om provbiten är rak och bildelen böjd m.m. Det kan ju ibland vara extremt svårt att få allt 100% lika även på en fabrikslack som behöver bättras..

Om du inte hittar exakt kod så blir det nog till att göra som din lackerare sa, fadea ut mot närliggande delar, alternativt lacka om mer/hela..

Senast redigerat av Deception (14 november 2014)

burnin_rubber
14 november 2014 · 220 Inlägg

kolla med Johnny Kruse på JKR..han kan mycket..

MPv6
14 november 2014 · 240 Inlägg

Tack för alla tips, det uppskattas! smile

Har pratat med CC-lack i Lysekil idag, får se vad han säger efter att ha se lite bilder osv.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2014 · 13 736 Inlägg

Deception skrev:
Om det är metallic i så kan det ju bli olika även om du har exakt rätt färgkod, detta delvis beroende på hur flakes:en lägger sig när man lackar, hur man sprutar, om provbiten är rak och bildelen böjd m.m. Det kan ju ibland vara extremt svårt att få allt 100% lika även på en fabrikslack som behöver bättras..

Om du inte hittar exakt kod så blir det nog till att göra som din lackerare sa, fadea ut mot närliggande delar, alternativt lacka om mer/hela..

om jag misstänker rätt så är det en 3ct.  då är det inte ens så enkelt.  utan då ligger det först basfärg sen genomskinlig bas med Pearl i och det är inte lätt att hitta rätt..

är det då en silver i basen vilket jag vill minnas att det är på apple candy red och den finns i några olika varianter allt från vanlig metalic till en med Pearl i och då är det kört att försöka pricka den smile)

det är sällan dom bryter egna färger.
har provat lite och det är svårt att få någon vättig färg när man lägger på den.
så rätt säker på att det är en "vanlig" färg som kanske är ovanliga slaget smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
NIzmO Ollikkala Racing
16 november 2014 · 1 724 Inlägg

Såna här saker man ska akta sig för när man köper en "stylingbil" som har customlack och ibland har ihop-plastade karossdelar, kan bli en redigt helsike att få ordning på minsta lilla skada.

Rullar t.ex en Ford Ka i stan med kameleont lack (var en lackerare som hade den när det gjordes) men för varje skada ägaren får på bilen blir det ett svart fält "lite finurligt gjort" istället och den blir svartare för varje gång man ser den big_smile

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
MPv6
18 november 2014 · 240 Inlägg

Mjo, jag har de senaste två åren fått en förståelse för hur knepigt detta är, men man får ju inte ge upp så lätt bara för att folk säger att det är svårt! Då kommer man ingenstans! : )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang