Hjälp: VW Passat -10 RNS 310 navigator

leef
14 november 2014 · 14 Inlägg

Just inhandlat en Passat av årsmodell 2010. Med kom ljud/radio/navigatorn RNS 310.
Jag har 2 frågor gällande denna, 1: navigatorns minne (sd card), 2: bluetooth telefonförberedelse

1. Navigatorn
Den fungerar inte då minnet saknas står det. Enligt bilförsäljaren så kom inte bilen med ett sådant SD minne. Han hade kollat upp det och tydligen kostar en ny ca 2,5k kronor från vw verkstad. Jag tänker att SD minne går väl att skaka fram rätt billigt.. men hur är det med programvaran? är detta något som man kan göra själv och vart för man då in SD minnet? jag har nämligen inte hittat nån lucka eller liknande. Läste nånting om navigator på CD-skiva också, men det känns ju rätt klumpigt i dagens läge.

2. Bluetooth som mediakälla och telefon
Försökte få bluetoothen att fungera. Finns både en knapp för "media" och en för "phone" på navigatorn. Dock så lyckas jag inte komma nånstans med detta. Instruktionsboken nämner något om "telefonförberedelse" och jag antar att det är något man behöver skaffa till som inte ingår som standard? Vad kan detta tänkas kosta?

Tänkte åka till vw verkstad imorgon och undersöka.. men vill gärna undersöka om det finns andra enkla och billiga alternativ.

Tack

leef
15 november 2014 · 14 Inlägg

Har släppt det med Bluetooth då det kräver en extra enhet i bilen som kostar 5000kr att få installerad (via Möllerbil). Försäljaren pratade om en bluetooth adapter man kopplade via aux istället som var billigare, får kolla på det sen.

Navigatorn som rekommenderas att jag köper är http://www.volkswagentillbehor.se/?article=3C8051884CQ .. dock kostar den 2,3k men det känns som man borde kunna köpa ett SD-kort och ladda hem programvaran nånstans? Någon som vet? Såg att Tomtom hade nån variant också som var billigare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang