Trimma b230f, frågor

kennyjuhlin
15 november 2014 · 30 Inlägg

Hej, jag har planer på och trimma en b230f lite grann.
Motorn sitter i en Volvo 240, alltså Blockmonterad fördelare.
Det som ska på är en 531 topp, den ska portas och planas, men hur mycket?
Sen blir det en a-kam i den, som jag tänkt slipa innan montering.
Och eventuellt 2,5" system utan katt och en eller 2 dämpare.

-Den ska gå på isen och ska aldrig besiktas.

Min fråga är: 1. hur ska man ställa motorn med nollning och så där? Före och efter montering.
2. Behöver jag ställa tändningen annorlunda för att få den gå bättre?
3. Bör jag byta spridare?
4. Bör jag byta kamrem/kamdrev?
5. Är det något mer jag bör tänka på?
Något mer än Insugspackning, grenrörspackning, blockpackning? Något jag behöver tänka på innan och efter montering?

Tack på förhand!

Senast redigerat av rebell666 (15 november 2014)

simlar
15 november 2014 · 5 524 Inlägg

1. Du ska nolla motorn efter märkningarna. Planar du nog mycket räcker det med en 122 kuggars kamrem från Ford Sierra med Pintomotor. Annars är det ställbart kamdrev som gäller.

2. Så mycket förtändning som det går utan att det spikar brukar vara en grundregel. Däremot är det inte säkert det är optimalt, för att hitta rätt mängd förtändning är det bänkning som gäller.

3. Om spridarna inte räcker till måste dem bytas, ja. Investera i en bredbandslambda så ser du direkt hur bränsleblandningen är.

4. Har redan svarat på det i svaret på första frågan.

5. Sök efter det du vill ha svar på, finns hur mycket information som helst på nätet om att trimma rödblockare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Thedawe
15 november 2014 ·

En 531 flödar rätt ok upp till runt 11 mm (runt 180 cfm), sen börjar det gå långsamt i flödesökningen (188 cfm vid 16mm), till en A-kam (som bara lyfter 10.5) hade jag nöjt mej med att snygga till korta radien och se till så insuget (inklusive insugspackningen) matchar bra.
Korta radien kan va svår att få till om man inte har rätt maskin till jobbet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang