Sugturbo

Jag har bestämt mig att bygga sugturbo i min 240 för att det är liiiiite slött nu. :P
  • 60 Följare
  • 60 762 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september 2015
Volvo244DL_SugTurbo
15 november 2014 · 132 Inlägg

Ska Börja med ett bygge till nyår tänkte jag! smile

Ska försöka bygga sugturbo i min 240 som har en B21A.

Alla råd, tips och tricks är tillåtna! smile

Kommer lägga upp bilder allt eftersom projektet fortskrider.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Budadi
15 november 2014 · 170 Inlägg

Trevligt, denna premlägger man.

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
15 november 2014 · 132 Inlägg

Det jag har tänkt är (i ordning fån luftfiltret och inåt) är: Förgarare - Turbo - intercooler - insug.

Förgasare: Enkel (ev dubbla framöver) förgasare av typen SU 

Turbo: Turbo av lite mindre modell (ska bara bli lite bonnatrimm och ingen dragracer)

Intercooler: IC av modell lagom wink

Insug: Ett B230F insug med tillhörande gasspjäll.



Har hört folk klaga som fan över sugturbos pga att man: får seg gasrespons, dålig bränsleekonomi, ryker som fan  och att man i princip är tvungen att byta turbos oftare än man byter kalsonger. tongue

MEN..! Av min samlade expertis så har jag kommit fram till att: om man nu vill bygga sugturbo så kan man nog göra det på ett sätt så det ska funka och harmonera som en dröm! smile

Om man som jag nu har tänkt använda en SU förgasare som har en vacuum-styrd throttel som höjs och sänks i förgasaren beroende på hur mycket motorn vill ha, så BORDE man slippa problem med turbon att den skär stup i ett.
För det jag hört folk säga/skriva är att om man stänger gasspjället på förgasaren med turbon uppe i varv (då man inte kan använda dumpventil och släppa ut trycket på en VANLIG sugturbo) så kommer turbon börja "pumpa vacuum" i förgasaren och därmed suga olja från sin egen axel och trycka in det i motorn (därav röken wink ).
Men då om man har en SU som står med gasspjället på full gas hela tiden (så justerar man gasen med spjället uppe i insuget från B230F istället) så borde i teorin throtteln fortfarande hålla sig uppe och successivt sjunka i ju med att turbon kommer ner i varv. Då borde man slippa problemet med vacuumet och bränsleekonomin. wink

Alla som har nå invändningar mot detta, skriv gärna!

Man kan aldrig veta för mycket, men man kan alltid veta för lite! wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
turbonova gillar en riktig burnout
15 november 2014 · 1 174 Inlägg

Detta får man hålla koll på :-)

fadret
15 november 2014 · 1 125 Inlägg

Intressant

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
gromitSWE
15 november 2014 · 1 677 Inlägg

Ska följas! smile

Volvo244DL_SugTurbo
16 november 2014 · 132 Inlägg

Men för att underlätta för mig själv lite grann så kan jag ju lika gärna fråga här.

Vadr der för gänga till oljetrycksgivaren på B21, och någon som vet till 100% vart man kan köpa ett T-kors att ta olja till turbo från oljetrycksgivaren? smile

Skulle underlätta mycket! Tack i förväg! smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
16 november 2014 · 5 524 Inlägg

På B19, B21 och B23 är det 1/8" npt.

Sen om du tar ut pluggen i framkant på blocket under vattenpumpen så är det 1/4" npt.

T-kors och oljeslang finns det färdiga kit på ebay om man har tid att vänta. Annars har biltema haft t-kors och bör fortfarande ha tycker jag.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo244DL_SugTurbo
16 november 2014 · 132 Inlägg

Så om man drar ut skruven som sitter under vattenpumpen och sätter en skarv där med 1/4" utvändig gänga på båda sidor, sen tar en hydraulslang med 1/4" invändig gänga som sen går till turbon? :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
16 november 2014 · 5 524 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Så om man drar ut skruven som sitter under vattenpumpen och sätter en skarv där med 1/4" utvändig gänga på båda sidor, sen tar en hydraulslang med 1/4" invändig gänga som sen går till turbon? :p

Japp, kan dock bli lite trångt vid remhjulen och generatorn, men med en 90° anslutning på slangen så bör det gå.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo244DL_SugTurbo
16 november 2014 · 132 Inlägg

Ok, visste inte ens att det fans en plug där, trodde det var T-kors vid oljetrycksgivaren eller adapter till oljefiltret från biltema som gällde, men ska kika närmre på det 3.e alternativet. smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
16 november 2014 · 5 524 Inlägg

Bara att göra så, har tagit ut olja till turbon därifrån på min 345a.

Till det använde jag mig av:
1st 1/4" npt till AN4 (köpt från ebay)
2st 90° 7/16 unf jic hona-hane kopplingar (köpt på swedol)
1st AN4 stålomspunnen oljetryckslang (köpt från ebay)
1st M12-banjo till AN4 (köpt från ebay)


Banjokopplingen är för att det är banjoanslutning tlll oljetrycket på turbon, kör med TD04-19T.
90° adaptrarna är ihopkopplade till en 180° och går tight mot motorblocket så det inte blir ivägen för generatorn.

Har tyvärr ingen bild på hur det ser ut med adaptrarna.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo244DL_SugTurbo
16 november 2014 · 132 Inlägg

Märks hur fan man gör, kan lägga upp bild när jag får det gjort. smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
M_Bergsten
16 november 2014 · 30 Inlägg

skum fråga nu, men jag är ganska så säker på att vi är grannar nuförtiden, är dock inte säker då jag knappt sett den där 240in i dagsljus... har du möjligtvis nyinflyttade grannar? wink lägger givetvis en prem också då jag haft flera 240is själv smile

Ta gärna en titt på mitt projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298869
Volvo244DL_SugTurbo
16 november 2014 · 132 Inlägg

Ja, jag har nyinflyttade grannar. En röd kåk ovanför en blå/grå kåk med massa bilar och framför allt skotrar? tongue

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
M_Bergsten
16 november 2014 · 30 Inlägg

Haha jajemen stämmer bra de! tongue

Ta gärna en titt på mitt projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298869
Volvo244DL_SugTurbo
16 november 2014 · 132 Inlägg

Vilket jävla sammanträffande! :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
M_Bergsten
16 november 2014 · 30 Inlägg

Haha säger desamma! tongue

Ta gärna en titt på mitt projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298869
Volvo244DL_SugTurbo
16 november 2014 · 132 Inlägg

Men då kan du ju göra oss en tjänst, och inte ploga in oss i vinter som dom förra gjorde som bodde där. :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
M_Bergsten
16 november 2014 · 30 Inlägg

haha de kan vi nog lösa smile lär väl bli jag som plogar av mig å farsan smile

Ta gärna en titt på mitt projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298869
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang