Sugturbo

Jag har bestämt mig att bygga sugturbo i min 240 för att det är liiiiite slött nu. :P
  • 60 Följare
  • 60 799 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september 2015
vEight Baronen
25 november 2014 · 1 434 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...

Där blir det ju som sagt övertryck och inte undertryck som i en sugis. Enda stället du möjligen får vacuum är mellan förgasaren och turbon, men om det vacuumet blir rätt är jag osäker på. Du får väl pröva dig fram. Vad ska du använda för fugge?

Elbilar kan dra åt helvete.
Volvo244DL_SugTurbo
25 november 2014 · 132 Inlägg

vEight skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...

Där blir det ju som sagt övertryck och inte undertryck som i en sugis. Enda stället du möjligen får vacuum är mellan förgasaren och turbon, men om det vacuumet blir rätt är jag osäker på. Du får väl pröva dig fram. Vad ska du använda för fugge?

Klart jag kommer få vacuum i insuget! Så länge spjället är stängt så blir det ju vacuum till fördelaren. SEN när du ska upp på varv och vill ha laddtryck, DÅ blir det övertryck, men då ska ju även fördelaren vrida sig mot högtändning, och då spelar det ingen jävla roll...

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
25 november 2014 · 5 525 Inlägg

vEight skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...

Där blir det ju som sagt övertryck och inte undertryck som i en sugis. Enda stället du möjligen får vacuum är mellan förgasaren och turbon, men om det vacuumet blir rätt är jag osäker på. Du får väl pröva dig fram. Vad ska du använda för fugge?

Men snälla, har nån av er ens läst tråden? Han ska ha ett F-insug och styra luftflödet med F-insugets gasspjäll.

På tomgång kommer han ha vakuum, vid fullt spjäll innan turbon laddar har han atmosfärstryck och vid laddtryck har han övertryck.

Det som kommer hända med en vanlig sugmotorfördelare är att förtändningen kommer sänkas vid laddtryck, vilket inte är optimalt men verkar funka för flertalet personer som byggt förgasarturbo.
Det optimala vore att få tag i en fördelare från en AT-sats då den har en anslutning på baksidan av vakuumklockan för övertryck och övertrycket ledar man då in från före gasspjället för att inte få vakuum på båda sidor av klockan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo244DL_SugTurbo
25 november 2014 · 132 Inlägg

TACK, äntligen någon som förstår! big_smile

Men det kommer ändå inte spela någon roll om det blir övertryck i klockan till fördelaren, för den kan ju aldrig gå längre än till inställd högtändning.
Jag menar, den kan ju inte slå över och bli eftertänd bara för att det är lite övertryck i den... wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
25 november 2014 · 5 525 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
TACK, äntligen någon som förstår! big_smile

Men det kommer ändå inte spela någon roll om det blir övertryck i klockan till fördelaren, för den kan ju aldrig gå längre än till inställd högtändning.
Jag menar, den kan ju inte slå över och bli eftertänd bara för att det är lite övertryck i den... wink

Nä, däremot får du ju långt ifrån optimal förtändning eftersom högre varvtal kräver mera förtändning.
Men målet nu så här i början är väl förmodligen bara att få bilen att gå hårdare än original och då lär det duga.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo244DL_SugTurbo
25 november 2014 · 132 Inlägg

simlar skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
TACK, äntligen någon som förstår! big_smile

Men det kommer ändå inte spela någon roll om det blir övertryck i klockan till fördelaren, för den kan ju aldrig gå längre än till inställd högtändning.
Jag menar, den kan ju inte slå över och bli eftertänd bara för att det är lite övertryck i den... wink

Nä, däremot får du ju långt ifrån optimal förtändning eftersom högre varvtal kräver mera förtändning.
Men målet nu så här i början är väl förmodligen bara att få bilen att gå hårdare än original och då lär det duga.

Men i sådana fall så vrider man hela fördelaren så den blir mera förtänd. wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
25 november 2014 · 132 Inlägg

Fick Gasreglaget med gasstag idag, längtar hem så man kan få börja montera lite saker! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-3a509a8b82e2c3f35bf0c63499f61181.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
25 november 2014 · 132 Inlägg

Vart även en "Reglagewire" från Biltema igår, som ska gå till choken på förgasaren sen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-be08c6377845ed3f295adeb2307ef5b5.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Djo
25 november 2014 · 10 157 Inlägg

Rejstema speed shop wink Kommer bli bra det här ska bli roligt att se denna sen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvo244DL_SugTurbo
25 november 2014 · 132 Inlägg

Jo, även fast Biltema kanske inte har den bästa kvaliten på sina grejer. Så är dom ändå ganska billiga och har mycket roligt. big_smile

Så krimskrams och annat små-pyssel kan man ju skaffa där, men skulle aldrig köpa deras verktyg, däck, turbo eller sådana saker. Då är det ju bäst att kosta på lite extra. tongue

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Djo
25 november 2014 · 10 157 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Jo, även fast Biltema kanske inte har den bästa kvaliten på sina grejer. Så är dom ändå ganska billiga och har mycket roligt. big_smile

Så krimskrams och annat små-pyssel kan man ju skaffa där, men skulle aldrig köpa deras verktyg, däck, turbo eller sådana saker. Då är det ju bäst att kosta på lite extra. tongue

Vist är det så små roligt vandra runt på biltema ibland och kolla vad dom har.  smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvo244DL_SugTurbo
27 november 2014 · 132 Inlägg

Se om det blir att provmontera grenrör och insug till helgen, och se om man kan lyckas få dit nå tryckrör å grejer. smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
sydstatare
27 november 2014 · 900 Inlägg

Kolla min 244 dl på mina gamla bilar. Jag körde med en 13 c. O e85  med sugturbo.  Funkade galant.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
V_O-L-V_O
27 november 2014 · 555 Inlägg

sydstatare skrev:
Kolla min 244 dl på mina gamla bilar. Jag körde med en 13 c. O e85  med sugturbo.  Funkade galant.

Ser grym ut !

Annars väntar vi på bilder i projekttråden big_smile

Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Volvo244DL_SugTurbo
30 november 2014 · 132 Inlägg

Första provmontering utav turbo och insug så nu ska det dras lite tryckrör bara. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-f2606cb4045369c7058f7c323f85339f.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
30 november 2014 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-f51fb9e95b2ecc8f676a4af4cb8c4da4.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
1 december 2014 · 132 Inlägg

Som sagt var så har jag en TD04-15G Turbo, någon som vet vad det är för gänga i anslutningarna?

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
1 december 2014 · 5 525 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Som sagt var så har jag en TD04-15G Turbo, någon som vet vad det är för gänga i anslutningarna?

m12x1,5 som på alla TD04 smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo244DL_SugTurbo
1 december 2014 · 132 Inlägg

simlar skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Som sagt var så har jag en TD04-15G Turbo, någon som vet vad det är för gänga i anslutningarna?

m12x1,5 som på alla TD04 smile

På både vatten och olja?

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
1 december 2014 · 5 525 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

simlar skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Som sagt var så har jag en TD04-15G Turbo, någon som vet vad det är för gänga i anslutningarna?

m12x1,5 som på alla TD04 smile

På både vatten och olja?

Japp

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang