Testa om lamdan är trasig Volvo 940 ltt -97?

VolvoSamuel
16 november 2014 · 60 Inlägg

Har haft lite problem men tomgången på min Volvo 940 ltt -97 och då tog jag bort pysventilen som jag köpt på feltema men den va fortfarande väldigt låg så jag knackade på "tomgångsmotorn" och då fick jag tillräcklig tomgång så den kunde hålla sig igång men idag när jag skulle ut å köra så gick inte bilen igång.
Jag försökte flera gånger sen öppnade jag huven och kollade så den fick fram bensin och så sprutade jag in startgas och höll lite gas men den går runt någon sekund innan den dör.
Så tänkte fråga om någon vet vad som är fel och vad jag ska göra?
Farsan sa att hans gamla Volvo också gick så och då bytte han lamda så hur kan man testa så man vet hur lamdan är trasig?

Tacksam för svar! smile

Audi S4 B5 (1999)
Volvo 142 "Dubbel Weber" (1974)
Volvo S80 2,9L "ContainerN" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
16 november 2014 · 26 149 Inlägg

Enklast är väl att byta den till någon man vet som fungerar..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Dr_struts
16 november 2014 · 1 861 Inlägg

Plocka den lambdasonden från bilen och sätt upp den i skruvstäd! ta en gasol brännare och en multimeter, multimetern sätter du på 20 volt likström och kopplat till kablarna från lambdan. Glöd på delen av lambdan tills den är röd och fin kasta ett öga på multimetern sen så kan du ta bort gas brännaren en stund och köra lite på och av och se hur värdena ser ut, är den OK så ska den gå mellan 0 och 7 volt typ! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang