Köpråd. Snål, billig bil som kan klara sig 1-2 år?

krakus
16 november 2014 · 360 Inlägg

En i familjen lyckades köra sönder 3:e bil inom loppet av 3 år.
1. V40 2000 diesel
2. V40 2000 1.8 bensin 122hk
3. V40 1999 1.8 bensin 122hk

och behöver en ny beg bil som kan klara 3000-4000 mil på 1 år.
I en annan tråd ska jag försöka komma fram till varför den senaste bilen gett upp?


Än så länge var det V40 då vid första bilköpet skaffades nytt batteri och nya vinterhjul. Kunde användas till bil 2. Bil 3 köptes då ny kamrem var monterat och bilen hade nästan nya vinterhjul och nya bromsskivor och annat som var nytt som kunde bytas följde med bilen.

Faktum att nu kan han en del om äldre V40 talar om en ny "beg" v40. Har en del nya reservdelar till bilen, nästan nya vinterhjul, nästan nytt startbatteri m.m. Dock är bilen inte bland de snålaste.

Hur skulle ni göra?  V40 igen? Eller nytt märke?

Senast redigerat av krakus (16 november 2014)

xXSammy
16 november 2014 · 6 569 Inlägg

Ford Focus kombi? smile

Delar samma bottenplatta med Volvo V50 (Vilket har mindre bagage än Focus Kombi) som är ersättaren till V40

De/Dem
krakus
16 november 2014 · 360 Inlägg

Jag glömde tillägga att den bör inte kosta mer än 15000:-

Munkis
16 november 2014 · 1 635 Inlägg

Ska man ha V40 så är det ju rekomenderat att satsa på någon av dom större modellerna med Volvo´s motor och växellåda smile 2,0T är billiga i inköp, tillförlitliga och går billigt smile

xXSammy
16 november 2014 · 6 569 Inlägg

Munkis skrev:
Ska man ha V40 så är det ju rekomenderat att satsa på någon av dom större modellerna med Volvo´s motor och växellåda smile 2,0T är billiga i inköp, tillförlitliga och går billigt smile

Tänkte precis säga att Volvo har en 1.8L motor också, men sen kollade jag upp det och den var på ~ 115hk
GDI motorn var på ~125hk

De/Dem
Munkis
16 november 2014 · 1 635 Inlägg

Malheus skrev:

Munkis skrev:
Ska man ha V40 så är det ju rekomenderat att satsa på någon av dom större modellerna med Volvo´s motor och växellåda smile 2,0T är billiga i inköp, tillförlitliga och går billigt smile

Tänkte precis säga att Volvo har en 1.8L motor också, men sen kollade jag upp det och den var på ~ 115hk
GDI motorn var på ~125hk

Är lite osäker på dom mindre maskinerna faktiskt men ser ingen anledning till att inte köpa en 2,0T fakiskt. Erkänt bra maskiner, billiga att äga och serva och går billigt kontra effekt. Pigg och rolig och drar med lätthet 0,7L/mil. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 november 2014 · 13 736 Inlägg

Seat Arosa  dom brukar rulla dom milen för oss utan några större problem..  är dom i bra skick från början så rullar dom men inte så jävla spännande. 

våran förra arosa som hamnade i garaget pga en spräckt vindruta (trafikförsäkrad) har rullat i 2års tid hos oss och cirka 7000mil.

största problemet har varit hjulager.  ett hjulager kostar några hundra.
motorn har tuffat och gått liksom lådan.     service var 1500mil var annan service har jag fyllt olja i lådan.
bytt bromsar fram  under dom åren dom var inte helt döda men hade börjat vibrerat lite.

köpte bilen för 3500kr hade gått 18K då
nu har den rullat 23-24K och har kostat på följande

bromsar fram med skivor o klossar   800kr (brembo)
dubbfria däck (155/65-15 Pirelli)  1925kr för 4st
hjulager bak  3omgångar.   150kr/st  450kr
kamremsats contitech+vattenpump 800kr

sen vanliga service grejer så som olja och filter.

har hållt lite koll och räknat ut att inkl inköp+skatt+försäkring+service och delar och bränsle har den legat och snurrat straxt under 10kr/mil.

detta var en sliten bil från början.
min nuvarande Arosa som brukas varje dag har jag inte gjort något med men har bara rullat runt 1800mil detta år.
så det spelar stor roll hur dom är i skick från början.
dom mesta grejerna är bytta i förebyggande syfte istället för att vänta på något ska gå sönder.


men ingen familjebil om man vill ha med sig packning. men vi åker 2vuxna 2barn (14,11) baslåda i skuffen och en MONSTERHUND av rasen Chihuahua

Senast redigerat av Growe (16 november 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
andreas1
16 november 2014 · 1 020 Inlägg

Vet inte vilka andra krav ni har men jag pendlar med skoda felicia 1,3.
Kör 5000 mil per år utan problem och motorn är gammal teknologi med kamkedja..
Med skatt försäkring och alla kostnader reservdelar servicedelar och däck under året har det kostat 10,50 per mil.
Dricker 0,58 normal körning.
Värdeminskning finns troligen inte på dessa bilar.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
spillolja
18 november 2014 · 4 020 Inlägg

Renault Clio ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
18 november 2014 · 4 037 Inlägg

Köp en riktig volvo istället.

Volvo 945 , större bättre pålitligare. drar 0.8-0.9 men den är ju typ billigaste och enklaste bilen att laga. Batteriet är ju bara flytta över till 940n, är osäker på om vinterdäcken passar dock. Har för mig att V40 är 4bultat?

Det kan inte hända så mycket med en 940 om man inte krockar den, dom flesta 7/940s skrotas pga rost skulle jag tro. Aldrig hört om en bil som motorn gett upp på utom B234F när kamremmen gått av.

Det finns ju en anledning till att Sverige har Europas äldsta bilpark och jag skulle tro att det har mycket att göra med alla gamla Volvo 2/7/940 som vägrar att dö.

Jag hade köpt en 7/940 för dom pengarna.

Growes förslag med seaten är nog bland dom mest ekonomiska men det är ju en ganska liten bil och det har ju sina fördelar och nackdelar.

V40 är ju ganska mycket bil för pengarna annars helt klart, men det är nog mer värt att köra på 2 liters motorn isåfall.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang