Honda Prelude BA4 4WS. Ny kaross!

Detta ska bli min hobbybil för bankörning. Slutmålet är under 1000 kg och 300 Whp. Den kommer byggas som ren banbil MEN den ska vara 100% besiktningsbar. Receptet för 300 whp har startat K20 är inhandlad!
  • 89 Följare
  • 79 578 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 juni 2018
Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Det här bygget började redan för ett år sedan men jag har haft projekttrådar på Hondaklubben.com och ClubJDM.se. Så jag kommer att fylla på med vad som hänt fram tills nu genom att saxa all info från mina andra trådar.

Nu blev det så att min fru (och jag) tycker att vi borde ha en bil till, så att båda kommer hem från jobbet så snabbt som möjligt och kan umgås med våra barn.
Vi hade pratat om det lite löst i nån månad, men så i början på året skickade hon ett mail till mig med blocket annonser.
Vid det här laget borde min fru förstå att man inte gör så utan att det får konsekvenser...
Allt hon skickat åkte i soporna och jag tänkte "Vad kan man åka fort i som är billigt?"
Jag har haft en -88 Prelude tidigare och var riktigt nöjd. Så varför inte en till?

Det fanns två stycken på blocket den ena i Uppsala som legat ute för 25.000kr och gått 25.000mil men nu var den nere på 16,000 och under sökandets gång kom den ner till 12.000. För mycket tycker jag.

Sen fanns det en till... Obesiktigad och avställd. 18,000 mil 5,800kr PoK
I annonsen skriver han att den ej är körd på ett långt tag, men vafan det är ju en Honda så varför inte?
Jag ringer honom och allt verkar någorlunda iaf.

Jag slänger ut en vädjan till Skånepågarna i HPC och Andreas "Anno" Norberg sträcker ut handen och ger mig ett stadigt handtag!
http://farm6.staticflickr.com/5497/12294635053_6207352109_b.jpg
Sagt blev gjort och här är den i Annos garage. 4,500kr, trasig generator och det saknas en bit av avgassystemet.
Allt annat funkar, eller ja fläktvredet var trasigt och stod på högsta fart. Men det känns som marginellt.

Hur gör jag nu? Jag har köpt en bil i Skåne som inte är besiktad sedan 2004 och har haft körförbud i nio år. yikes
Jag vädjar än en gång till Skånepågarna och Anno svarar igen. Han byter generatorn åt mig (två gånger eftersom jag fick en med samma serienr men som ändå var annorlunda) och svetsar på ett rör till avgaset. Besiktning bokas in 1/2 och jag tar tåget ner.
http://farm8.staticflickr.com/7408/12294679255_6655c45a1d_b.jpg
En väska full med verktyg kan vara bra att ha!
Jag kommer ner och hämtas av Anno på centralen i Malmö, vi snackar lite sen åker jag till besiktningen.
Resultatet efter närmare ett decennium utan kärlek:
http://farm4.staticflickr.com/3760/12294634623_9651da1022_b.jpg
WTF! Besiktningsmannen (Pojken) Sa själv att den nästan gick igenom. Efter så lång tid!! Jag hade räknat med massor av andra fel som pojken tydligen inte höll med om.  big_smile 

Dagen efter köptes ett "Basic Survival Kit" Eller BS kittet som det även kallas.
http://farm3.staticflickr.com/2831/12295110914_44dfcef9d6_b.jpg
Spolarvätska, torkarblad (De gamla hade förlorat det där härliga bettet efter tio år, konstigt.) brandsläckare och en blåtandshögtalare så att resan hemåt skulle kännas säker och uthärdlig.

Jag passade på att väga bilen på en vågstation nära Helsingborg. 1180kg utan förare med ca 50l bensin och full spolarvätsketank samt en del bråte i bagaget.

Till slut kom jag hem. Helt utan missöden med en motor som stått i nio år med gammal olja, torr kamrem och allt vad det innebär.

http://farm8.staticflickr.com/7310/12294637783_5988ced3d0_b.jpg

Den är inte vacker men det ska jag nog få bukt på inom sinom tid.


Planen:
Den ska alltid brukas som daily på vintern men kommer modifieras efter att gå på bana.

Den ska lättas ca 200kg så att jag landar på tresiffrigt. ALLT ska rensas!
Motorn ska swappas K20/B18/H22 något sådant.

16" lättviktsfälgar och R-Däck 205/45-16. Det lutar åt Nankang NS2-R trots att jag själv säljer däck och skakar på huvudet varje gång nån köper Nankang. knappa 5k för R-däck är svårt att slå och det jag hört om dem verkar förvånansvärt bra.

Project-Mu Club Racer belägg är beställda. Plockade ner höger frambroms ute på gatan igår. Både belägg och skiva är i riktigt bra skick. Ska ta av allt och blästra det så det funkar felfritt.

Nardi träratt är köpt. Ska åka till Snap-off nån dag och köpa ett 528 och nav.

Det kommer inte gå fort men allt kommer byggas med bra grejer från start.
Men till Mantorp med HPC ska den i alla fall vara pålitlig och körbar.

Nu ska bara ungarna bli friska så att jag slipper vabba och kan börja skruva!

Roger ut!

Edit: Jag är så trött nu att jag inte ids läsa detta själv, så jag förstår om ni inte heller gör det.
Edit: Uppdaterat lite i planen.

Som det skrevs här nere så var den snabbaste bilen på Road and Track's konbana 1988. Detta med  de 195/60-14 Michelindäcken den levererades med original.
http://farm4.staticflickr.com/3713/12300911935_3389458e2b_o.jpg

Senast redigerat av Daugaard (4 mars 2018)

razpataz Halvglad semi-amatör.
16 november 2014 · 600 Inlägg

Sådär ja,  go nuts! Var ju faktiskt lite imponerad av bilen när man fick en åktur i den här i skåneland smile

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

razpataz skrev:
Sådär ja,  go nuts! Var ju faktiskt lite imponerad av bilen när man fick en åktur i den här i skåneland smile

Fan vad du va snabb på att svara! tongue

Jag ska ta mig ner till dig i sommar så att du får åka i den när den går bra också.

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Som den med hökögon sett så sitter fälgarna fel på sista bilden (mina kollegor i Malmö verkar ovana med riktade fälgar.) Men det fixades idag.
Jag smörjde upp handbromsen vid höger bromsok så nu ska förhoppningsvis anliggningsproblemet vara fixat. (Det rök rätt gött idag när jag for till posten)
På posten hämtades ett stycke Nardi ratt.
http://farm6.staticflickr.com/5534/12350327913_3d9e5ecc1d_b.jpg
Kommer nog sitta som en smäck!

Imorgon ska jag rensa lite bråte i bilen också, ska bli intressant att se hur mycket vikt det kan bli.

Roger ut!

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Började med att slita (ja slita) ut stereon.
Här är en bild med den samt lite av larmet.
http://farm8.staticflickr.com/7343/12359270255_3973bf9a62_b.jpg
Sen tog jag bort larmet med siren och allmänt tuggade kablar (Jävla råttor)
Här är larmet och stereon borttagna.
http://farm8.staticflickr.com/7343/12359719364_7171f5454f_b.jpg
Jag rensade lite i handskfacket och bagaget där det låg lite rostiga verktyg och ett förstahjälpen kit.

Resultatet:
http://farm4.staticflickr.com/3789/12359450723_c866401448_b.jpg
5276g
Notera stereons 2kg mot min Biltema högtalare på 252g. (Den var med i bilen vid invägningen på 1180kg så jag lägger inte till den)
Alla högtalare sitter kvar men de ska såklart bort de med.

194,72kg to go!

Roger ut!

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Mera uppdatering.

Mera skrot ska bort!
Bagagerumsmatta 2,8kg! Samt reservdäcket på 10,6kg.
Här en bild på mattan och min fina våg för större attiraljer.
http://farm4.staticflickr.com/3675/12364152734_6a551b7733_b.jpg
Hittade en sax i stoppningen på baksätet. 97g
http://farm6.staticflickr.com/5478/12363714665_51451f7a7d_b.jpg
Tog bort innertaket. Där va det blött!! Och en del vikt också.
http://farm4.staticflickr.com/3737/12364166994_7cfa401570_b.jpg
Dagens summering:
http://farm4.staticflickr.com/3721/12363904913_4d6b47bf66_b.jpg
24,433kg blev det, inte så illa. I framtiden kommer takluckan och dess armatur att plockas bort och det lär vara några kilo!
175,56kg kvar.

Roger ut!

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Inlägg från 13/2-14

Igår kväll/natt plockade jag av bromsarna som ska blästras och svarvas allt gick smidigt men jag tog inga bilder eftersom klockan var 03:15 när jag var klar... =/

Anledningen till att klockan var så mycket va ett kamremsbyte som skedde innan. Kamremmen byttes tidigare i veckan men jag fick hjälp av en kollega som drog åt spännaren för hårt så den gick sönder. Gör om gör rätt blev det men nu låter den bra. Spännaren fick jag av Rosenholtz för några öl!

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Jag har fått bra pris på Toyo R888 i 205/50-15 och så satt jag och letade fälgar alldeles nyss och hamnade framför en uppsättning 15" som jag stannat vid ett flertal gånger tidigare. de väger in på 3,8kg enligt säljaren så det ska nog bli bra smile
Bilder kommer så fort jag fått hem dem.

Vab:ar like a boss! Man får åka till jobbet om kvällarna istället så det blir något gjort!
Så igår kväll åkte jag dit och förberedde bromsarna.
Skivor och ok blästrade och svarvade av Folke på RoF Teknik.
http://farm8.staticflickr.com/7296/12609514834_0740185de5_b.jpg
Redo för lite Zinkspray.
http://farm3.staticflickr.com/2821/12609200403_9ea0855762_b.jpg
Ett lager klart.
http://farm8.staticflickr.com/7405/12609523964_62c5cd5bd9_b.jpg
Imorgon ska jag lacka dem med Hagmans värmefärg. Ska tåla 650° så det bör fungera.

Bytte även lite remmar idag. Kände att det var på tiden...
http://farm8.staticflickr.com/7374/12609049685_c3e867f924_b.jpg

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Nu var det målat!
http://farm8.staticflickr.com/7435/12661857254_cb61915e80_b.jpg
Färgen verkar vara väldigt känslig =/
Får se hur det håller, men hur som så är det bättre än inget.
Ser helt ok ut tycker jag själv.
http://farm8.staticflickr.com/7456/12661856794_092f1cf7d7_b.jpg

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Let there be tires!
http://farm3.staticflickr.com/2869/12671986064_a86109f4b3_b.jpg

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Det är nu precis 60 minuter till ombesiktning... och för 60 minuter sedan såg det ut så här.
http://farm8.staticflickr.com/7443/12853306924_53358df9e0_b.jpg
Jag fick nedslag på tröskeln vänster sida och som ni ser är det inte så konstigt.
Här har jag slipat lite och fått fram den skadade ytan. Längre bak ser ni en gammal lagning som ser rent jävlig ut.

Men oroa er inte!! Jag är minst lika kass på att svetsa bilplåt så det kommer nog se likadant ut.
(Måste ju hålla på symmetrin)

Första försöket:  :oops: o
http://farm3.staticflickr.com/2853/12852853433_a607426785_b.jpg

Andra försöket:  :oops:
http://farm4.staticflickr.com/3788/12852793665_437c146bdc_b.jpg

Rostskyddat: (Varför? Det ser ju ändå ut som bajs i metallform)
http://farm4.staticflickr.com/3691/12853208254_b2a2d733d6_b.jpg


Skämt åsido!
Jag kommer att kapa ur en bit från höger sida och göra en helt ny tröskel men nu måste bilen bli besiktad så att jag tar mig till jobbet.

Nu ska jag byta om sen lägga lite svart bajs på alltihop och åka till besiktningen.

Edit: Sitter utanför besiktningen och undra vad sjutton jag håller på med. Men den har ju blivit godkänd med dylik lagning tidigare så varför inte?

Med dagens arbete inräknat har jag nog 7h svetsning i kroppen. Vanligt grovt järn kan jag faktiskt få till riktigt fint men jag har noll koll på hur jag ska justera svetsen efter materialet. Måste gå kurs innan jag fixar trösklarna på riktigt.

Edit 2: Det blev ingen besiktning då besiktningsmannen noterade avgasläckaget som det förre struntade i. Får fixa avgassystemet och åka tillbaka senare.

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Idag har jag tagit tillbaka mitt självförtroende då jag svetsat avgassystem. Tjockare plåt och inget skit = bra och fina svetsar utan stänk.
Det här är svetsen jag använder:
http://farm3.staticflickr.com/2835/12889008914_deae90827e_b.jpg

Väl framme på jobbet var det bara att lägga ut alla rör.
http://farm4.staticflickr.com/3806/12888574155_40f0651710_b.jpg

Det gamla systemet som ska bytas ut:
http://farm3.staticflickr.com/2861/12888674813_f14b4a4e2f_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7338/12889003124_c3edc143ed_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7397/12889002374_9acf885053_b.jpg
Jag hade redan börjat att lossa lite när jag kom på att jag borde fota.

Slutresultatet:
http://farm4.staticflickr.com/3736/12888572255_167ccc23ab_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7419/12888671833_db7ee58926_b.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3803/12888570335_99929631c1_b.jpg

Det blev fint och det är tätt  8)
Låter nog lite väl högt så jag kanske kommer köpa en till dämpare att ha bakom katten. Vart kan man mäta DB-nivå? Vill ju inte åka till Mantorp för att sedan bli nekad körning.
Katten idag är bara ett tomt hölje med ett rör rakt igenom.
Slutpipan ska kläs med någon form av styling rör men Biltema i Haninge hade bara ett hemma av den sorten jag ville ha.
Det ska nog bli lite kortare också.

Vikten då?
Gamla avgassystemet vägde 20.110kg och det nya väger 15,821kg. Det blir fantastiska 4,289kg mindre  big_smile
28,722 kg har jag tagit bort vilket lämnar 171,278kg kvar att banta.

Roger ut!

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Uppdatering med lite roligare innehåll!

Kom fälgar  big_smile
http://farm8.staticflickr.com/7361/12948632145_6f7982b150_b.jpg

Weeehooo! Som jag har väntat på dessa  tongue

Bilderna säger det mesta:
http://farm8.staticflickr.com/7409/12948766393_0a9022fa2b_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7324/12948772513_f8074980a0_b.jpg

Före:
http://farm3.staticflickr.com/2816/12948609475_3002c85682_b.jpg

Efter:
http://farm4.staticflickr.com/3698/12949042854_9923ea7376_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7392/12948918333_01f12e93a1_b.jpg
Köttigt värre! I like it!
Måste ner 5-6cm dock men det är ett framtida problem.

Beställt navringar så att jag kan ta en provtur  på fredag ^^

Det tråkiga är att en fälg har fått sig en smäll men den ska riktas nästa vecka och det bör inte vara några problem med det. Kostar inte mer än nån hundralapp.

Vad gjorde det för vikten då?
http://farm8.staticflickr.com/7320/12948822255_195094674a_b.jpg

Original 14 x5,5" fälg 7,7kg
185/65-14 Michelin X-Ice 3 7,1kg
Tot: 59,2kg

SSR Type-C 15 x6,5" fälg 4,0kg!!!
205/50-16 Toyo Proxes R888 GG 9,4kg
Tot: 53,6kg

Alltså en minskning på 5,6kg
Jag har även tagit bort lite mer vikt
Bromsskrot 110g
Dimljus 516g
Spolarvätskedunk 3,58kg (Ja den var med vid invägningen)

Totalt bantat: 38,528kg, kvar blir då 161,472
Närmsta målet är 10xxkg till Mantorp i Maj. Ca 50kg kvar med andra ord.

Roger ut!

P.s Det går inte att tattarlaga en tröskel som jag försökte med. Max 30mm mellan punkterna och plåten ska vara dikt an. Gör om gör rätt.

Edit: Stavfel.

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Ska åka ut till min fabrikatör Folke på RoF Teknik i helgen och fixa falstång och få tips på hur man svetsar på riktigt.

Provkörningen får vänta för jag blev ivrig och monterade av däcket från den skadade fälgen och ska lämna in den på riktning imorgon bitti!

Bytte även olja och oljefilter idag samt att jag tidigare bytt ut stiften mot NGK stift.
Någon som hört talas om Yttrium A-Line By: Brisk förr ^^
http://farm3.staticflickr.com/2824/12956950604_4e7e368f95_b.jpg
Sänkte tomgångsvarvet med 400rpm   :shock:

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Då ska vi se!

Rostlagningen vart ju som sagt underkänd. Det var väl tur det egentligen, så jag tiggde mer plåt och fick lite tips o trix.
Många bilder lite text.

Övning ger färdighet:
http://farm4.staticflickr.com/3665/13202073664_fbdb33a627_b.jpg

Korrekt kapat:
http://farm4.staticflickr.com/3820/13201779255_f07b0f0cf4_b.jpg

Bockat och hålat 7mm plåt:
http://farm4.staticflickr.com/3716/13201939163_147af0c1cf_b.jpg

Punktat med ca 10-15mm avstånd. Här syns även det bakre hålet som agerar jordpunkt:
http://farm3.staticflickr.com/2793/13201808225_68d2db4d70_b.jpg

Slipat sen bättrat sen slipat igen:
http://farm4.staticflickr.com/3787/13202138224_0b6c1c6a55_b.jpg

Rostskyddat och täckmålat:
http://farm3.staticflickr.com/2706/13201981383_5d3b864259_b.jpg

Biltema plastic padding. Här slipat:
http://farm4.staticflickr.com/3771/13201842985_e6b2bf5a01_b.jpg

Tröskelfärg:
http://farm4.staticflickr.com/3729/13201854765_511dec95ef_b.jpg

Hyfsat nöjd.  smile   Den petige hade spacklat en gång till men detta syns inte om man inte ligger ner eller bilen ligger på taket (och då känns det som att det kvittar).
http://farm4.staticflickr.com/3765/13201856245_56dd0db79a_b.jpg

Jämför med förra försöket...  :oops:
http://farm8.staticflickr.com/7390/12863745103_05df76bcc4_b.jpg

Den skarpsynte noterar R-Däcken. Dra åt helvete vad grepp det ger!
Laddade på lite (mycket) i Globenrondellen så pass att en bromssköld lossnade... Ingen tendens att tappa grepp. Kommer gå fort på Mantorp om den håller ihop   big_smile

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

17/3-2014 Sen 07:40 i morse är bilen besiktad för första gången på 10 år!!

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Bilen besiktad så nu är det dags att ta tag i bagaget.
https://farm4.staticflickr.com/3700/13351094864_73cd979672_b.jpg
Någon har slitit av vingen så att bagaget är buckligt och det har lämnat sex st hål i bagaget.  :? 
De har varit där i flera år av rosten att döma. Blött i bagaget har det också varit. Men det ska lösas nu.  big_smile

Slipade de små och kapade ur det stora som var mycket rostigare.
https://farm8.staticflickr.com/7178/13350698015_6768a7fcce_b.jpg

Språkbarriären mellan mig och min iranske kollega gjorde att det blev riktigt risigt svetsat i mitten av bagaget. Han tyckte att vi skulle svetsa hela sidor på en gång vilket gjorde att bagaget bågnade.
https://farm4.staticflickr.com/3734/13350842893_227322913e_b.jpg

Mycket spackel blev det...  sad
https://farm3.staticflickr.com/2837/13351079974_1a810f9ed1_b.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7228/13350831053_62b7340c25_b.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7144/13351066824_cfdbd1f497_b.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7366/13351107494_68166b7e3f_b.jpg

Rostskyddsprimern avslöjade många ojämnheter men tidsbristen satte stopp för åtgärder.
Här syns även i blänket en stor ojämnhet.
https://farm4.staticflickr.com/3758/13350860103_533912a893_b.jpg

Då det bara ska vara tillfälligt så är jag inte så noga. Tog den vita färgen jag hade köpt till Accordens hjulhus.
https://farm8.staticflickr.com/7056/13351095774_d9ef11bf1e_b.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3697/13350859073_981085cd46_b.jpg

Rätt färg ska inhandlas så att det blir lite bättre och det ska målas mer än ett varv ^^
Jag är i alla fall riktigt nöjd då det inte längre regnar in.   :wink:

Den skarpsynte kan återigen se att jag gjort nått utan att uppdatera.
https://farm3.staticflickr.com/2847/13350853703_06cb9f0b45_b.jpg
Biltema slutrör. Det blev helt ok och vikttillägget är dokumenterat men jag ska summera det senare när jag gjort lite mer.

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

https://farm4.staticflickr.com/3770/13721673165_407d0723d6_b.jpg

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Länge sedan jag skrev något om vikten, men något har det blivit i alla fall! Bilder orkar jag inte ladda upp idag så de kommer senare.

Jag har kastat inredningsmattan, värmeskölden, sitsen till baksätet och massa annat skit som jag inte orkar speca mitt i natten.

16,188 kg till blev det och då sitter fortfarande högtalarna kvar.
Totalt bantat: 54,716kg, kvar blir då 145,284.

Uppdaterar med några få bilder och mer om vad jag gjort någon annan dag.

Nä fy fan nu ska jag sova!! (Kl 02:55)

Daugaard
16 november 2014 · 244 Inlägg

Mycket snack och lite verkstad(sbilder).

Insåg nu när jag skulle uppdatera med vad jag gjort att jag i all stress endast tagit en bra bild...

This is it:
https://farm8.staticflickr.com/7346/13888553247_88f13e9c8b_b.jpg

I måndags skulle jag ha bytt oljetrågspackning men när jag började skruva ur avgaset från grenröret insåg jag direkt att det inte skulle gå. Tre av fyra muttrar var så rostiga att ena sidan av mutter inte längre fanns kvar. Det finns ju lite olika muttrar på jobbet så jag plockar fram några och jämför, självklart är det M10x1,25 och inte x1,5 som är vanligast (i mutterlådor). Arsle! klockan är 18:30 och jag har bara idag (måndag) och imorgon på mig att skruva i bilen inför Mantorp på söndag. Letar febrilt i 45min på alla sidor där jag kan tänka mig att det finns och att de har öppet. No luck! Morgondagens problem. Resten av kvällen slet jag ur mattan och sitsen till baksätet och grenrörets värmesköld mm.

https://farm8.staticflickr.com/7298/13888574178_411ee7cfa1_b.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2922/13888552969_3bfbbe9a0d_b.jpg

Notera backspegeln på lappen. Jag hittade en spegel med kardborreband som låg under sätet, why?

Massor av gammalt dam och skit i lungorna så nu var det dags att göra kväll.

Igår ringde jag runt till lite fler ställen och hittade muttrar 4st 48kr som hittat.
Jag handlade också ett bladmått då jag tyckt att det tickat lite väl mycket för att vara en Hondamotor (även fast det är Hondas sämsta motor). Klockan slog 17 och jag började skruva. Mutterjävlarna vill inte lossna, till slut så tröttnar jag och bestämmer mig för att försöka få bort hela pinnen också, still no luck. Klockan 19 ger jag upp och kommer på snilleblixten att kolla om det är så att bultarna till tråget faktiskt sitter fast. fem-sex stycken av dem satt rätt löst. Oljedropp åtgärdat, 5min arbete på 4h bra jobbat Emil!
Så börjar jag med att justera ventilerna, det tog en stund men gick smärtfritt sen byter jag olja och filter. Asaad bytte till nya skivor bak och monterade mina efterlängtade Project mu Club Racer belägg, han blev tvungen att dra så det var det jag fick hjälp med. Så ska jag montera fram och ser på en gång att skivorna jag köpte billigt var felmärkta och tillhör förgasarmodellen så de är 20 mm mindre jag satte dit beläggen fram och lät de nysvarvade skivorna sitta kvar. Beställer nya skivor imorgon (onsdag). Avgassystemet läcker som ett såll där det sitter avgasklammer så jag svetsar ihop det och sparar ca 250g

Kvällen är typ slut kl är runt 01:00 och jag städar undan verktygen för att sen byta soppafiltret. När jag står och skruvar med filtret ser jag en kabel som en AIK:are bitit av, hmm  ^T) bra är det ju inte så jag byglar den kabeln och nollar ECU:n

https://farm8.staticflickr.com/7322/14072014742_871a9b103d_b.jpg

NO MORE CHECK ENGINE LIGHT!!! 
Äntligen försvann varningen om kamaxelgivaren och äntligen kommer bilen gå rent!
Så sjukt nöjd med att det är fixat!
Sovdags kl 03:00 på chefens soffa på jobbet, 3h härlig sömn.

På eftermiddagen idag kom det nya skivor bytte dessa på 20 min.

Hittade också orsaken till att kylarvattnet var borta häromdan, det är ett litet läckage i kylaren så det hade sipprat ut på 5-6v sen jag fyllde systemet sist

Jag tror att det var alles. Jo jag skruvade fast brandsläckaren också. Det som saknas inför Mantorp på söndag är hjälm och handskar och det ska jag handla på lördag hos Trendab tänkte jag.

Totalt bantat: 54,716kg, kvar 145,284kg.

Roger ut!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang