Honda Prelude BA4 4WS. Ny kaross!

Detta ska bli min hobbybil för bankörning. Slutmålet är under 1000 kg och 300 Whp. Den kommer byggas som ren banbil MEN den ska vara 100% besiktningsbar. Receptet för 300 whp har startat K20 är inhandlad!
  • 89 Följare
  • 79 954 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 juni 2018
Daugaard
26 mars 2015 · 244 Inlägg

Beställt ny grenrörspackning och kylare samt en del småsaker till hjulupphängningen.
Så snart bör jag kunna skruva ihop motorn helt och hållet smile

Daugaard
28 mars 2015 · 244 Inlägg

Fick ner hela framvagnen idag.
https://farm8.staticflickr.com/7613/16953043042_b7bed418a0_k.jpg

razpataz Halvglad semi-amatör.
28 mars 2015 · 600 Inlägg

Sportig färg på fjädrarna, vad är det för något?

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Daugaard
28 mars 2015 · 244 Inlägg

H&R faktiskt. Ska väl spara dem och sälja dem för 500:- hade jag tänkt.

Mina K-Sport Circuit kommer i början på april smile

Daugaard
10 april 2015 · 244 Inlägg

Dags att skruva nu tror jag!!

https://farm9.staticflickr.com/8747/16894285797_4963c5b8be_o.jpg

Kom lite diverse hjulupphängningsdetaljer och en kylare samt grenrörspackningen och en topplockspackningssats.
Sen fick jag ett sms om att mina coilovers har kommit så till veckan får jag dem och mocca-ratten smile

turbotryckare Hobby mekare
13 april 2015 · 2 Inlägg

Hej namne Roger här Ska börja mitt projekt som är en sliten Honda Prelude 83 med S83Dmotor skulle börja byta kamrem men kan inte hitta någonstans hur man nollställer vore tacksam för råd o du verkar veta vad du hålls med som sagt glad för hjälp Mvh ROGER

Izual
13 april 2015 · 4 571 Inlägg

Följer smile

Gött stuk med nya fälgarna.

Daugaard
21 april 2015 · 244 Inlägg

turbotryckare skrev:
Hej namne Roger här Ska börja mitt projekt som är en sliten Honda Prelude 83 med S83Dmotor skulle börja byta kamrem men kan inte hitta någonstans hur man nollställer vore tacksam för råd o du verkar veta vad du hålls med som sagt glad för hjälp Mvh ROGER

Kolla om denna länk funkar. (Jag sitter på jobbet och kan inte kolla.)
http://www.preludeaustralia.com/forum/s … ce-Manuals

Izual skrev:
Följer smile

Gött stuk med nya fälgarna.

Kul smile
Vilka menar du? smile (Antar att du menar 15" racefälgarna då jag inte provmonterat 16"arna ännu)

Daugaard
6 maj 2015 · 244 Inlägg

Nu är det bråda dagar för samtliga medlemmar i Hondaklubben. Med körning på Mantorp om fyra dagar och en bil som är obesiktigad och inte i närheten av klar känner jag en aning stress i kroppen nu...

I måndags jobbade jag och en kollega med att bland annat montera kylaren dock saknar jag kylarlock... Grenröret monterades och svetsades fast med resten av systemet, en ny nedre länkarm fram (begagnad). Nya stag till krängningshämmaren fram. och bytte höger broms ok bak. Blev en hel del gjort men inte många bilder.

Det kan vara en bra tanke för framtiden att lösa en ny kylning av servo-oljan...
https://farm8.staticflickr.com/7703/17206362490_7de0335562_o.jpg

https://farm8.staticflickr.com/7694/17207725769_66a7913924_o.jpg

Gammal VS Ny
https://farm8.staticflickr.com/7726/17207717119_68470893e5_o.jpg

Och jag sabbade min kollega Amadou's finger...
https://farm9.staticflickr.com/8720/17186505127_4d6ba04bc8_o.jpg

Idag monterades coilovers bak men inte utan en hel del jävelskap. Bultar satt fast och det slutade med att vi plockade ner hela bakre hjulupphängningen och bytte till den från den grå bilen. Byta coilovers bak i 5 timmar check...
Bilen är fortfarande något hög så jag ska sänka den ca 1,5 cm men de nya fälgarna passar jävligt bra måste jag säga.

Gamla sänkfjädrarna från den grå fick agera mått.
https://farm9.staticflickr.com/8791/17206134928_b30f959a93_o.jpg

Demontering.
https://farm9.staticflickr.com/8746/17367973306_e2a2b363e8_o.jpg

https://farm8.staticflickr.com/7701/16771427864_dc34c14fb3_o.jpg

Asaad och Amadou och avsaknaden av hjulupphängning bak.
https://farm8.staticflickr.com/7683/17393579731_9ca094ea2e_o.jpg

Mer än så blev det inte.
https://farm8.staticflickr.com/7685/17207724859_17607c17fe_o.jpg

Imorgon återstår det att:
Fylla kylarvätska.
Byta olja och oljefilter.
Byta växellådsolja.
Slå in drivknutarna.
Svetsa ihop det sista på avgassystemet.
Få bilfan att gå rent.
Coilovers fram.
Sänka bak.
Byta övre länkarmar fram.
Byta stag till krängningshämmaren bak.
Byta bagagelucka.
Hjulinställning.

Hur i helvetet ska jag hinna göra detta OCH besikta bilen innan lördag?
Tips mottages gärna.
//En stressad Emil

razpataz Halvglad semi-amatör.
6 maj 2015 · 600 Inlägg

Ser jävligt bra ut!
Hinner gör du utan problem, dygnet har 24 timmar, skippa lunchen och du har 25!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Daugaard
9 maj 2015 · 244 Inlägg

Det kommer en längre uppdatering sen.

JAG HANN!
https://farm8.staticflickr.com/7794/17243646350_a85bc345e6_o.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5332/16810908693_7bc5dedcb6_o.jpg
https://farm9.staticflickr.com/8689/17243671750_6e6ce02a3b_o.jpg

Bilen funkar men det  är nått vakumläckage som jag måste försöka reda ut för tomgångsvarvet lever rövare. Det pendlar mellan 500 och 4000 varv.

Så om nån har startgas hemma så blir jag tacksam om det kan medbringas till motellet smile

Senast redigerat av Daugaard (27 maj 2015)

Daugaard
27 maj 2015 · 244 Inlägg

Det var ju en hel del som inte blev dokumenterat i och med stressen att få ihop bilen till Mantorp.
Tyvärr så innebär det att läsningen blir sjukt tråkig och jag har svårt att skriva ett intressant inlägg utan bilder så det blir ingen vidare update. Så är kommer det i alla fall några bilder från senaste tiden.

Här är en bild från frukosten på motellet.
https://c1.staticflickr.com/9/8784/17934646832_ea6878819d_k.jpg

Två bilder från körningen.
https://c4.staticflickr.com/8/7791/17938372221_e3344b5d1a_b.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5453/17750132410_fd56deb874_b.jpg
Bilen funkade klockrent och jag hade sjukt kul! Gelleråsen blir nästa på tur i juli.

Och en bild från bänkningen hos JDM Racing på invigningsdagen.
https://c4.staticflickr.com/8/7674/17825783698_680e708f7b_k.jpg

Jag är sjukt nöjd med 150hk och 183nm i gammspisen. Måste ta tag i CR-Vtec motorn nu så det blir åka av på riktigt.

Felet med tomgångsvarvet löstes till slut. Det var ett vakumläckage och tomgångsventilen är pajj, ska byta den snart men just nu kör jag med CE-light istället och urkopplad IACV.

Nu ska jag se till att få alla förändringar på bild så att det blir lite roligare att läsa tråden.

Daugaard
28 maj 2015 · 244 Inlägg

https://farm9.staticflickr.com/8777/18019808799_e1626a1d2b_h.jpg kul på hjul...

Här däremot har vi ett riktigt praktexemplar...
http://www.garaget.org/?car=48320

Senast redigerat av Daugaard (28 maj 2015)

PojkN
29 maj 2015 · 43 Inlägg

Riktigt pinsamt, det här är väl en bilsida för bilintresserade? Och då lär man ju söka upp dom bilar man är intresserad av. Ifall de nu är Volvo, Honda, Jänkare osv. Och dom skulle ju antagligen inte låst en tråd som innehåller t.ex. en rostig R34 GTR, fan låt folk få en chans att iallafall börja rostlaga innan ni låser.....

Gussam
29 maj 2015 · 619 Inlägg

PojkN skrev:
Riktigt pinsamt, det här är väl en bilsida för bilintresserade? Och då lär man ju söka upp dom bilar man är intresserad av. Ifall de nu är Volvo, Honda, Jänkare osv. Och dom skulle ju antagligen inte låst en tråd som innehåller t.ex. en rostig R34 GTR, fan låt folk få en chans att iallafall börja rostlaga innan ni låser.....

+1

"Motivering till låsningen: Dåligt skick"...
Min fråga till administratören: Vad är det som det är dåligt skick på?

Är det att bilen inte är tillräckligt fixat visuellt?
- Jag har sett projekt på riktiga vrak med rjäla ful-lösningar som inte blivit låsta.
- Det finns projekt som går ut på att bilen är rostig (kallas Rat Rod).
- Vad jag förstår fokuserar Daugaard på funktion (läs: det viktiga) först. Snälla, säg inte att ni tycker det är fel.

Eftersom jag inte kan se hur det är själva bilen som är problemet gissar jag att det är någon av följande anledningar:

- Kvalliten på bilderna. Han fotar i dåligt ljus, ur dåliga vinklar, eller med en dålig kamera.
- Kvalliten på vad han skriver. Han är inte rolig eller intressant nog.
- Kvalliten på hur han skriver. Han behärskar inte det svenska språket tillräkligt.
- Antalet inlägg. Hanskriver inte tillräckligt ofta...

Jag har svårt att se att det är någon av dessa som är anledningen

Det Jag vill komma till är att jag dels tycker det är helt absurt att den skall låsas. Dessutom tycker jag att "dåligt skick" är en alldeles för intetsägande anledning på varför. Tror ni som administratörer bör se över vilka kriterier som skall uppfyllas för att en bil skall tas offline samt lägga lite mer vikt på att motivera dessa beslut..

@ Daugaard: Jag hoppas detta inte får dig att  tappa suget utan att du fortsätter jobba på bilen. Tycker det är skitkul att se någon som fixar med något ovanligare än VLV 240, BMW E30, Golf I/II/, osv. Inget ont om dessa bilar eller de som fixar med dem (hade själv en saab OG900) men jag tycker att omväxling förnöjer.

Det är mina 2 cent om detta.

AOTP
29 maj 2015 · 140 Inlägg

Projektet låses väl inte hoppas jag?

Daugaard
29 maj 2015 · 244 Inlägg

PojkN skrev:
Riktigt pinsamt, det här är väl en bilsida för bilintresserade? Och då lär man ju söka upp dom bilar man är intresserad av. Ifall de nu är Volvo, Honda, Jänkare osv. Och dom skulle ju antagligen inte låst en tråd som innehåller t.ex. en rostig R34 GTR, fan låt folk få en chans att iallafall börja rostlaga innan ni låser.....

Ja pinsamt känns som rätt beskrivning.

Gussam skrev:

PojkN skrev:
Riktigt pinsamt, det här är väl en bilsida för bilintresserade? Och då lär man ju söka upp dom bilar man är intresserad av. Ifall de nu är Volvo, Honda, Jänkare osv. Och dom skulle ju antagligen inte låst en tråd som innehåller t.ex. en rostig R34 GTR, fan låt folk få en chans att iallafall börja rostlaga innan ni låser.....

+1

"Motivering till låsningen: Dåligt skick"...
Min fråga till administratören: Vad är det som det är dåligt skick på?

Är det att bilen inte är tillräckligt fixat visuellt?
- Jag har sett projekt på riktiga vrak med rjäla ful-lösningar som inte blivit låsta.
- Det finns projekt som går ut på att bilen är rostig (kallas Rat Rod).
- Vad jag förstår fokuserar Daugaard på funktion (läs: det viktiga) först. Snälla, säg inte att ni tycker det är fel.

Eftersom jag inte kan se hur det är själva bilen som är problemet gissar jag att det är någon av följande anledningar:

- Kvalliten på bilderna. Han fotar i dåligt ljus, ur dåliga vinklar, eller med en dålig kamera.
- Kvalliten på vad han skriver. Han är inte rolig eller intressant nog.
- Kvalliten på hur han skriver. Han behärskar inte det svenska språket tillräkligt.
- Antalet inlägg. Hanskriver inte tillräckligt ofta...

Jag har svårt att se att det är någon av dessa som är anledningen

Det Jag vill komma till är att jag dels tycker det är helt absurt att den skall låsas. Dessutom tycker jag att "dåligt skick" är en alldeles för intetsägande anledning på varför. Tror ni som administratörer bör se över vilka kriterier som skall uppfyllas för att en bil skall tas offline samt lägga lite mer vikt på att motivera dessa beslut..

@ Daugaard: Jag hoppas detta inte får dig att  tappa suget utan att du fortsätter jobba på bilen. Tycker det är skitkul att se någon som fixar med något ovanligare än VLV 240, BMW E30, Golf I/II/, osv. Inget ont om dessa bilar eller de som fixar med dem (hade själv en saab OG900) men jag tycker att omväxling förnöjer.

Det är mina 2 cent om detta.

Jag skulle väldigt gärna se svaret på dessa frågor från garagets ledning.

AOTP skrev:
Projektet låses väl inte hoppas jag?

Nej det har de inget belägg för.


Skönt att jag inte är ensam i att tycka att dom överreagerade något när de låste bilen med den motiveringen.

Daugaard
6 juni 2015 · 244 Inlägg

Jag mailade garaget för några dagar sedan men får inget svar ens en gång...

Daugaard
8 juni 2015 · 244 Inlägg

Nu har jag fått svar.

"Hej,
Jag har precis kollat igenom din projekttråd. Jag antar att det är den synliga rosten som gör att bilen blivit låst av en administratör. Se bilreglerna, första stycket: http://www.garaget.org/start.php?action=carRules

Din projekttråd är helt exemplariskt - Bra uppdateringar, fina bilder och välskrivet. Detta är dock inget som kan räknas som "pluspoäng" för att se mellan fingrarna när det gäller bilens skick.

När jag läser inläggen från andra användare i slutet av projekttråden så får jag känslan av att det blandas ihop lite när det gäller bilar på användarnas Garaget-sidor och projektforumet.
I projektforumet låser vi inte saker pga skick - där är det mesta tillåtet så länge det inte är altanbyggen eller modelljärnvägar. Det är alltså långt ifrån självklart att en bil blir godkänd bara för att det finns en projekttråd.
Ett väldigt vanligt scenario, och som är lite av tanken med projekforumet är: Köpa en bil (bruksskick eller rentav risig) -> Skapa projekttråd -> Fixa till bilen och underhålla projekttråd -> Lägga upp bilen på sin sida när den är klar.

Jag hoppas att jag varit tillräckligt utförlig i förtydligandet av hur vi tänker.



--

Mvh

Garaget.org"

Daugaard
10 juni 2015 · 244 Inlägg

Tack för väldigt bra respons från alla läsare men blir det ingen förändring i den här farsen så läggar jag ner min medverkan på garaget.org.
Min tråd kan fortfarande följas på Hondaklubben för de som är betalande medlemmar.

http://hondaklubben.com/forum/viewtopic … mp;t=69414

Roger ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang