Hur man kopplar element, parallell/seriell?

firrefisken
16 november 2014 · 108 Inlägg

Hej, tänkte dela med mig av en sak som jag nyss lärt mig.

Många känner säkert till det redan men även många som inte har en susning (jag var en av dom).
Jag har under ett bra tag undersökt allting i större delar av mitt elsystem i min bil efter något som varit fel eller konstigt eftersom min baslåda åt ovanligt mycket ström.

Idag blev jag bara less på allt och slängde mobilen på handsfacket i bilen som då öppnades och ut trillade manualen för slutsteget. Jag tog upp den och började läsa lite smått, så fastnade min blick vid ett ord, "impedans". Tydligen hade jag oavsiktligt kopplat mina två basar i min baslåda parallellt vilket gjorde att elementen som var på 4 ohm vardera istället blev totalt 2 ohm tillsammans.

Slutsteget var alltså lastat med 2 ohm och trog (enligt manualen) hela 50% extra kraft. Jag kollade då upp hur man kunde minska lasten och fick fram rockford fosgate;s hjälpsida http://www.rockfordfosgate.com/support/rftech.aspx där det fanns hjälp att få hur man skulle koppla basarna i baslådan för att de skulle bli mer än 2 ohm (alltså 8 ohm).

Så simpelt som det är sagt, seriekoppling. Dra från terminalens pluspol till bas 1 pluspol, dra från minus på bas 1 till bas 2 pluspol och från bas 2 minuspol till minuspolen på terminalen, en sluten seriell krets och därmed även 8 ohm i mitt fall.

Så vad vill jag säga med detta?  En väldigt viktig men ändå liten ändring gör stor skillnad. Jag kan nu spela med sjukt mycket bas utan att bilen blinkar i takt med musiken.

SÅ GLÖM INTE SE ÖVER KOPPLINGEN GOTT FOLK!

Hoppas ni kan dra lärdom av mitt misstag smile

Senast redigerat av firrefisken (16 november 2014)

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Glesmark
17 november 2014 · 1 938 Inlägg

Värt att nämnas, steget lämnar bara en bråkdel av effekten vid 8 ohm som vid 2 ohm.
Om steget är stabilt i 2 ohm så man kanske se över strömkällan istället, vad har du för steg och vad det vid 1, 2 och 4 ohm?
Antar att det inte ens finns uppgift vad det lämnar vid 8 ohm?

firrefisken
17 november 2014 · 108 Inlägg

Det är jag fullt medveten om. Kom på att jag bryggade steget med så då hamnade det på 4 ohm istället. Steget är stabilt i 2 ohm men ja, det slukar kraft som fan då.
Steget kan ge 250W rms i 4 ohm och 500 w rms i 2 ohm så ja, är stor skillnad men min låda är bara på 240W rms så jag behöver inte belasta med 2 ohm.
Strömkällan är bara några månader gammalt, byttes vid förra servicen. Kommer hamna ett till batteri i bilen under vintern med.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Glesmark
17 november 2014 · 1 938 Inlägg

Vad är det för steg och bil?
Det "borde" inte blinka med ett steg som lämnar 500 rms tillsammans med nytt batteri, kolla över dina kablar och anslutningar en extra gång.

Jockk3
17 november 2014 · 1 426 Inlägg

firrefisken skrev:
Det är jag fullt medveten om. Kom på att jag bryggade steget med så då hamnade det på 4 ohm istället. Steget är stabilt i 2 ohm men ja, det slukar kraft som fan då.
Steget kan ge 250W rms i 4 ohm och 500 w rms i 2 ohm så ja, är stor skillnad men min låda är bara på 240W rms så jag behöver inte belasta med 2 ohm.
Strömkällan är bara några månader gammalt, byttes vid förra servicen. Kommer hamna ett till batteri i bilen under vintern med.

bilen borde inte börja blinka av 500wrms om du inte har otroligt dålig generator/batteri/kablage

sen måste jag fråga hur kan du välja om du ska koppla 2/4/8? antingen kan du koppla till 2 ohm och 8 ohm
elr 1 ohm/4 ohm/16ohm beroende på vilken/vilka basar.

är det två basar som har 4 ohm vardera kan du bara koppla det 2 ohm elr 8 ohm.

hmm

firrefisken
17 november 2014 · 108 Inlägg

Steget är impulse SD500 och bilen seat leon stella 02

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
firrefisken
17 november 2014 · 108 Inlägg

Jockk3 skrev:

firrefisken skrev:
Det är jag fullt medveten om. Kom på att jag bryggade steget med så då hamnade det på 4 ohm istället. Steget är stabilt i 2 ohm men ja, det slukar kraft som fan då.
Steget kan ge 250W rms i 4 ohm och 500 w rms i 2 ohm så ja, är stor skillnad men min låda är bara på 240W rms så jag behöver inte belasta med 2 ohm.
Strömkällan är bara några månader gammalt, byttes vid förra servicen. Kommer hamna ett till batteri i bilen under vintern med.

bilen borde inte börja blinka av 500wrms om du inte har otroligt dålig generator/batteri/kablage

sen måste jag fråga hur kan du välja om du ska koppla 2/4/8? antingen kan du koppla till 2 ohm och 8 ohm
elr 1 ohm/4 ohm/16ohm beroende på vilken/vilka basar.

är det två basar som har 4 ohm vardera kan du bara koppla det 2 ohm elr 8 ohm.

hmm

Jag har ingen aning.. Batteriet  (tudor TB620) är som sagt näst intill helt nytt, generatorn är på 90A och alla kablar i motorutrymmet är 20mm2 (generator + och jord, och batteriets jord).


Basarna är på 4 ohm, seriekopplade blir det 8 ohm totalt, sen bryggat i slutsteget blir det 4 ohm. Enligt manualen, kan har läst fel dock, skumläste.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Jockk3
17 november 2014 · 1 426 Inlägg

firrefisken skrev:

Jockk3 skrev:

firrefisken skrev:
Det är jag fullt medveten om. Kom på att jag bryggade steget med så då hamnade det på 4 ohm istället. Steget är stabilt i 2 ohm men ja, det slukar kraft som fan då.
Steget kan ge 250W rms i 4 ohm och 500 w rms i 2 ohm så ja, är stor skillnad men min låda är bara på 240W rms så jag behöver inte belasta med 2 ohm.
Strömkällan är bara några månader gammalt, byttes vid förra servicen. Kommer hamna ett till batteri i bilen under vintern med.

bilen borde inte börja blinka av 500wrms om du inte har otroligt dålig generator/batteri/kablage

sen måste jag fråga hur kan du välja om du ska koppla 2/4/8? antingen kan du koppla till 2 ohm och 8 ohm
elr 1 ohm/4 ohm/16ohm beroende på vilken/vilka basar.

är det två basar som har 4 ohm vardera kan du bara koppla det 2 ohm elr 8 ohm.

hmm

Jag har ingen aning.. Batteriet  (tudor TB620) är som sagt näst intill helt nytt, generatorn är på 90A och alla kablar i motorutrymmet är 20mm2 (generator + och jord, och batteriets jord).


Basarna är på 4 ohm, seriekopplade blir det 8 ohm totalt, sen bryggat i slutsteget blir det 4 ohm. Enligt manualen, kan har läst fel dock, skumläste.

då är det kopplat i 8 ohm spelar ingen roll om du kopplar båda basarna på en kanal elr bryggat.
du kan koppla basarna på vardera kanal dock vet jag ej vad steget ger ut på kanal i 4 ohm och vad det ger i bryggat för manualen var på tyska och enligt den så var det 175wrms / kanali 4 ohm

vart har du jordat steget ?

Senast redigerat av Jockk3 (17 november 2014)

firrefisken
17 november 2014 · 108 Inlägg

Jockk3 skrev:

firrefisken skrev:

Jockk3 skrev:

bilen borde inte börja blinka av 500wrms om du inte har otroligt dålig generator/batteri/kablage

sen måste jag fråga hur kan du välja om du ska koppla 2/4/8? antingen kan du koppla till 2 ohm och 8 ohm
elr 1 ohm/4 ohm/16ohm beroende på vilken/vilka basar.

är det två basar som har 4 ohm vardera kan du bara koppla det 2 ohm elr 8 ohm.

hmm

Jag har ingen aning.. Batteriet  (tudor TB620) är som sagt näst intill helt nytt, generatorn är på 90A och alla kablar i motorutrymmet är 20mm2 (generator + och jord, och batteriets jord).


Basarna är på 4 ohm, seriekopplade blir det 8 ohm totalt, sen bryggat i slutsteget blir det 4 ohm. Enligt manualen, kan har läst fel dock, skumläste.

då är det kopplat i 8 ohm spelar ingen roll om du kopplar båda basarna på en kanal elr bryggat.
du kan koppla basarna på vardera kanal dock vet jag ej vad steget ger ut på kanal i 4 ohm och vad det ger i bryggat för manualen var på tyska och enligt den så var det 175wrms / kanali 4 ohm

vart har du jordat steget ?

Hmm okej.. Jag kan inte det i huvudet. Manualen på svenska ligger i bilen, kollar senare. Steget är jordat i bältesfästningen.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Glesmark
17 november 2014 · 1 938 Inlägg

Vad jag hittade så lämnar det 2x185w vid 4 ohm, eller 595w bryggat.
Ruskigt likt Genesis och DLS gamla steg, googla t.ex "dls a6", rena rippoffen.

Hur som helst, det bör dra nånstans kring 50a för att lämna 600 wrms om de är ett klass D steg, ihop med nytt batteri på 62Ah, 540cca och 90A generator borde det inte blinka tycker man.
Jag hade ett steg i en saab 9-3 1999 som förbrukade ca 120A drivet av ett 75Ah batteri med originalgenerator, inte mycket mer än ditt men mer än dubbel förbrukning, det blinkade när man drog på ORDENTLIGT, annars blinkade det inte.

Så kolla över ditt kablage och anslutningar. Garanterat att du hittar något att fixa på en gammal bil.

En 5 meter lång 20mm2 kabel har vid 13.5v med 50a ström 0.45 v spänningsfall iaf.

firrefisken
17 november 2014 · 108 Inlägg

Jadu, ser ut som de kopierat en himla massa där ja xD Bilel är något jag inte förstår mig på, alltid något som krånglar vare sig det är nya eller gammla bilar...
Bilen ska in på onsdag för felsökning av just elsystemet då den inte startat som den ska vissa gånger så då får jag be dem att kolla över elen lite extra så kanske de hittar något.

Bilen blinkade kraftigt förut (innan min omkoppling av lådan) redan vid 20% av volymen med de lägsta inställningarna på steget och neutralt (+-0) på stereon men nu har jag steget på max och stereon på -11 (max är -15). Kan har ända till +15 på stereoutgången till steget utan att det blinkar mycket (blinkar pyttelite dock) nu så något måste det ju ha med kopplingen som var förut? Finns inget annat logiskt... Får hoppas verkstaden kan hitta felet

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
firrefisken
17 november 2014 · 108 Inlägg

Hur ser jag max ohm som ett steg klarar? Står ingenting i manualen http://uk.jbl.com/tl_files/catalog//jbl … lifier.pdf (scrolla till 261 för svenska). Står bara att lägsta tillåtna belastning är 2 ohm...

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Glesmark
17 november 2014 · 1 938 Inlägg

Jag tror att du får kolla över bilen själv, felet är egentligen inte något fel i sig självt, så det är nog inte något som dom kommer hitta.
Allt är säkert jättebra kopplat, rätt dimensionerat så det fungerar i en bil med bara standardelektronik.

Kolla dina kablars anslutningar, se över allt som kan ha inverkan. Jordkabel från batteri till chassi, från generator till batteri osv.

firrefisken
17 november 2014 · 108 Inlägg

Om dom inte hittar något underligt på verkstan så ska jag se över all el som kan ha inverkan när jag tar in bilen i garaget för å laga lite rost.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
firrefisken
18 november 2014 · 108 Inlägg

Kan man sätta ihop ett par mellanregister med ett par diskanter om man vill dra ner impedansen till 4 ohm eller är det bara möjligt med att koppla ihop två par middar? Både diskanterna och middarna är på 8 ohm.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Jockk3
18 november 2014 · 1 426 Inlägg

firrefisken skrev:
Kan man sätta ihop ett par mellanregister med ett par diskanter om man vill dra ner impedansen till 4 ohm eller är det bara möjligt med att koppla ihop två par middar? Både diskanterna och middarna är på 8 ohm.

går gör det men diskanterna går sönder wink

firrefisken
18 november 2014 · 108 Inlägg

Jockk3 skrev:

firrefisken skrev:
Kan man sätta ihop ett par mellanregister med ett par diskanter om man vill dra ner impedansen till 4 ohm eller är det bara möjligt med att koppla ihop två par middar? Både diskanterna och middarna är på 8 ohm.

går gör det men diskanterna går sönder wink

Outch xD Då hoppar jag nog det xD Kom på en lösning ändå, kan parallellkoppla basarna med varandra (2 st) och parallellkoppla diskanterna med varandra (2 st) så blir de på 4 ohm, och sätta dem i bryggat läge på steget ist. Att jag inte tänkte på det först... tongue

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Jockk3
18 november 2014 · 1 426 Inlägg

firrefisken skrev:

Jockk3 skrev:

firrefisken skrev:
Kan man sätta ihop ett par mellanregister med ett par diskanter om man vill dra ner impedansen till 4 ohm eller är det bara möjligt med att koppla ihop två par middar? Både diskanterna och middarna är på 8 ohm.

går gör det men diskanterna går sönder wink

Outch xD Då hoppar jag nog det xD Kom på en lösning ändå, kan parallellkoppla basarna med varandra (2 st) och parallellkoppla diskanterna med varandra (2 st) så blir de på 4 ohm, och sätta dem i bryggat läge på steget ist. Att jag inte tänkte på det först... tongue

mad vill man ens veta vad du menar med det där inlägget?

firrefisken
18 november 2014 · 108 Inlägg

Blev väldigt konstig förklaring jag vet xD

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Lonefox Bad music kills good sound
19 november 2014 · 7 241 Inlägg

firrefisken skrev:

Jockk3 skrev:

firrefisken skrev:
Kan man sätta ihop ett par mellanregister med ett par diskanter om man vill dra ner impedansen till 4 ohm eller är det bara möjligt med att koppla ihop två par middar? Både diskanterna och middarna är på 8 ohm.

går gör det men diskanterna går sönder wink

Outch xD Då hoppar jag nog det xD Kom på en lösning ändå, kan parallellkoppla basarna med varandra (2 st) och parallellkoppla diskanterna med varandra (2 st) så blir de på 4 ohm, och sätta dem i bryggat läge på steget ist. Att jag inte tänkte på det först... tongue

Öhm vänta nu.
Är det 8 Ohms element med filter?
Om du nu skall parallellkoppla gör det INNAN filtren annars får du fel delningsfrekvenser. Sänker man impendansen har jag för mig att man sänker delningsfrekvensen och då kan man blåsa främst diskanterna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang