Volvo 740 Turbo problem! ( B230ET )

Merzacl500
17 november 2014 · 121 Inlägg

Hej!

Inhandlade mig en vinterkälke som går lite skumt, Denna har ett laddtryck på endast ca 0.3 bar vid ~2000 och fortsätter hålla detta tills ca ~ 4.5-5000 rpm då laddar den ca 0.5 bar.

Vad kan detta bero på? Den är alltså väldigt seg spoolad.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 november 2014 · 13 736 Inlägg

sprickor eller så kanske wastegaten står lite öppen..  svårt med sånt där gammalt och säkert 400 idioter varit på och skruva..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Merzacl500
17 november 2014 · 121 Inlägg

Growe skrev:
sprickor eller så kanske wastegaten står lite öppen..  svårt med sånt där gammalt och säkert 400 idioter varit på och skruva..

endast 5 ägare med mig inkluderat! big_smile Så förhoppningsvis lite mindre än 400 idioter som varit där och fipplat wink Men brukar avgashusen spricka på dessa?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 november 2014 · 3 730 Inlägg

Merzacl500 skrev:

Growe skrev:
sprickor eller så kanske wastegaten står lite öppen..  svårt med sånt där gammalt och säkert 400 idioter varit på och skruva..

endast 5 ägare med mig inkluderat! big_smile Så förhoppningsvis lite mindre än 400 idioter som varit där och fipplat wink Men brukar avgashusen spricka på dessa?

Räcker ju med en idiot tyvärr... Går den schysst i övrigt? Kollat tryckrör IC efter sprickor? Inte så enkelt att WG armen hoppat av? Inte helt ovanligt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Merzacl500
17 november 2014 · 121 Inlägg

DiwraZ skrev:

Merzacl500 skrev:

Growe skrev:
sprickor eller så kanske wastegaten står lite öppen..  svårt med sånt där gammalt och säkert 400 idioter varit på och skruva..

endast 5 ägare med mig inkluderat! big_smile Så förhoppningsvis lite mindre än 400 idioter som varit där och fipplat wink Men brukar avgashusen spricka på dessa?

Räcker ju med en idiot tyvärr... Går den schysst i övrigt? Kollat tryckrör IC efter sprickor? Inte så enkelt att WG armen hoppat av? Inte helt ovanligt

Tyvärr är det ju så! Den går fint i övrigt, Lite högtomgång men antar det har att göra med öppna dumpen. Har hämtat en återcirkulerande som ska på ikväll! Kan kolla angående armen.

Har ej hunnit bygga något för att testa läckage ännu, Men visst är det vanligt att plastgavlarna i ic:n brukar fara? Kanske är därav?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 november 2014 · 3 730 Inlägg

Merzacl500 skrev:

DiwraZ skrev:

Merzacl500 skrev:

endast 5 ägare med mig inkluderat! big_smile Så förhoppningsvis lite mindre än 400 idioter som varit där och fipplat wink Men brukar avgashusen spricka på dessa?

Räcker ju med en idiot tyvärr... Går den schysst i övrigt? Kollat tryckrör IC efter sprickor? Inte så enkelt att WG armen hoppat av? Inte helt ovanligt

Tyvärr är det ju så! Den går fint i övrigt, Lite högtomgång men antar det har att göra med öppna dumpen. Har hämtat en återcirkulerande som ska på ikväll! Kan kolla angående armen.

Har ej hunnit bygga något för att testa läckage ännu, Men visst är det vanligt att plastgavlarna i ic:n brukar fara? Kanske är därav?

En okulär inspektion kommer du långt på. Släng den öppna dumpen så långt bort du man. Kan den va trasig så det är den som är boven? Spruckna gavlar och slangar är inte ovanligt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Gomez
22 november 2014 · 179 Inlägg

Läckage är det första du ska kolla på alla slangar du hittar. Testa även startgas vid insugspackning och spridarna. Släng som sagt den öppna dumpen så långt bort du kan. Motronic systemet på b230et är känsligt då det inte har lambdasond som kompenserar vid eventuella fel.

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang