Planat topplocket 1mm, mycket?

Aleen
17 november 2014 · 3 Inlägg

Hej!
Jag har köpt en ny beg bil som jag har tänkt och andvända som pendlarbil.
bilen köpte jag med motorfel då ägaren kört den utan vatten tills bilen helt enkelt har stannat. Det är en Toyota avensis 1.8 -98 med mototkod 7a-fe.

Har köpt en beg motor men toppen var ej samma så skicka iväg min topp på planing och fick tillbaka den men dom sa jag skulle sätta dubbla topplockspackningar då dom planat bort 1mm.

Min fråga är nu om det finns några nackdelar eller om det är dåligt för motorn om jag sätter dit en vanlig topplockspackning till denna bilmodel. Kan något dåligt hända? Skulle behöva lite hjälp av någon innan jag beslutar och montera ihop motorn.

Mvh.Alen

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 november 2014 · 3 730 Inlägg

Du kommer få högre komp. Men om det blir för högt vågar jag inte svara på.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
gufen
17 november 2014 · 14 Inlägg

1 mm lät ju lite väl häftigt. Kan bli problem med kamremmen.
Kolla noga så du får allt enligt markeringar, och vrid runt motorn för han flera varv så inte ventiler slår i kolvarna.

volyota
17 november 2014 · 241 Inlägg

om toppen va så krokig att dom va tvungna att plana 1mm hur stämmer då kammlagrena  måste ju va krokig där med

Aleen
17 november 2014 · 3 Inlägg

Jag får köpa ny topplockspackning och testa. Får se hur markeringarna är med! Men den kommer få högre kompression? Kommer inte motorn ta mycket stryk om det skulle fungera? smile

hangman
18 november 2014 · 2 174 Inlägg

finns köpa förstärkta tjockare packningar som kompenserar om man planat. kl racing har till saab iaf så kolla runt.

Aleen
18 november 2014 · 3 Inlägg

Har letat runder men hittar ingen förstärkt topp packning hmm men hittat en där det står tjocklek 1.4mm på ebay. Menas det att den är 1.4mm när den är ihoptryckt då?

hangman
18 november 2014 · 2 174 Inlägg

Aleen skrev:
Har letat runder men hittar ingen förstärkt topp packning hmm men hittat en där det står tjocklek 1.4mm på ebay. Menas det att den är 1.4mm när den är ihoptryckt då?

ja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang