Sluta AGA diffa

ball
18 november 2014 · 13 Inlägg

Blir så trött när jag läser annonser med svetsade diffar.
börjar bli svårt att hitta Volvo axlar som inte är förstörda.
Om ni inte har råd med en riktig diff, byt hobby.

Dodge custom 880 "Mopar" (1965)
NSS207
18 november 2014 · 513 Inlägg

Håller med, är oftast bara piss med aga diffat

§9 Annonsering gäller även signaturen!
KolGruvan
18 november 2014 · 1 450 Inlägg

Håller med, köpte en volvo en gång med aga diff. Gick inte länge innan ena drivaxeln gick av

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Blockerad
18 november 2014 · 73 Inlägg

Aldrig! Det är härligt med aga!
Om det nu är så svårt att hitta Sveriges vanligaste bakaxel varför köper du inte en riktig diff istället då?

strandberg31
18 november 2014 · 2 419 Inlägg

Skulle aldrig kosta på med mer en lite svets till en gammal Volvo!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Mack Forum- och sitemoderator
18 november 2014 · 26 097 Inlägg

Mycket man inte vill att folk ska göra i sina bilar som dom sen säljer.
Dock väldigt svårt att få dom att sluta..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 november 2014 · 3 730 Inlägg

Ja det är ett jävla otyg med svetsade diffar. Möjligen på en ren is/stubb bil som ska dö skrotdöden. Men inte på en gatbil. Förövrigt är det livsfarligt om man kör utanför stadsgränsen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 november 2014 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:
Mycket man inte vill att folk ska göra i sina bilar som dom sen säljer.
Dock väldigt svårt att få dom att sluta..

Ett generellt straff för tidigare ägare av vanvårdade bilar ska jag fixa när jag och Jeremy Clarkson tar världsmakten. Sen ska det byggas VÄGAR

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zemet
18 november 2014 · 4 016 Inlägg

Vad är problemet med AGAdiff? Om man köpt en bil för 5-6k som många 740 säljs för så har man kanske ingen lust att lägga 3-4000 på en Aussielocker, och skall man köra lamelldiff eller slungdiff så är dom ju inte alls lika bra.

Och hur jävla dålig är du på att leta om du har problem att hitta Sveriges vanligaste bakaxel utan AGAdiff? Det är ju inte som att majoriteten av axlarna är AGAdiffade. Är det så mycket som 10% skulle jag bli riktigt förvånad.

För övrigt så är det ju jävligt mycket roligare att köra AGAdiff än öppen diff.

Anderholm
18 november 2014 · 613 Inlägg

för någon som inte pysslar med detta varför i helvete svetsar man i bakaxeln?

är det bara för att det ska driva på 2 hjul när man börnar utanför donken i hopp om att få pussy från någon förvirrad minderårig brud eller vad är grejen?

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 november 2014 · 3 730 Inlägg

zemet skrev:
Vad är problemet med AGAdiff? Om man köpt en bil för 5-6k som många 740 säljs för så har man kanske ingen lust att lägga 3-4000 på en Aussielocker, och skall man köra lamelldiff eller slungdiff så är dom ju inte alls lika bra.

Och hur jävla dålig är du på att leta om du har problem att hitta Sveriges vanligaste bakaxel utan AGAdiff? Det är ju inte som att majoriteten av axlarna är AGAdiffade. Är det så mycket som 10% skulle jag bli riktigt förvånad.

För övrigt så är det ju jävligt mycket roligare att köra AGAdiff än öppen diff.

Om alla resonerar som du så är procentsatsen snart tvärtom. För mindre än 5 år sedan kunde du nästan plocka m46/47 som lupiner i dikeskanten. Så är det inte längre pga kepsraggare som skiter i allt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 november 2014 · 3 730 Inlägg

Anderholm skrev:
för någon som inte pysslar med detta varför i helvete svetsar man i bakaxeln?

är det bara för att det ska driva på 2 hjul när man börnar utanför donken i hopp om att få pussy från någon förvirrad minderårig brud eller vad är grejen?

Det är korrekt uppfattat...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zemet
19 november 2014 · 4 016 Inlägg

Anderholm skrev:
för någon som inte pysslar med detta varför i helvete svetsar man i bakaxeln?

är det bara för att det ska driva på 2 hjul när man börnar utanför donken i hopp om att få pussy från någon förvirrad minderårig brud eller vad är grejen?

Säkert många som gör. Andra fördelar är ju att eftersom den driver på 2 hjul så tar den sig fram i snö mycket bättre och det är mycket roligare att sladda med den.

Man gör det för att det inte kostar något och bilen blir roligare.

zemet
19 november 2014 · 4 016 Inlägg

DiwraZ skrev:

zemet skrev:
Vad är problemet med AGAdiff? Om man köpt en bil för 5-6k som många 740 säljs för så har man kanske ingen lust att lägga 3-4000 på en Aussielocker, och skall man köra lamelldiff eller slungdiff så är dom ju inte alls lika bra.

Och hur jävla dålig är du på att leta om du har problem att hitta Sveriges vanligaste bakaxel utan AGAdiff? Det är ju inte som att majoriteten av axlarna är AGAdiffade. Är det så mycket som 10% skulle jag bli riktigt förvånad.

För övrigt så är det ju jävligt mycket roligare att köra AGAdiff än öppen diff.

Om alla resonerar som du så är procentsatsen snart tvärtom. För mindre än 5 år sedan kunde du nästan plocka m46/47 som lupiner i dikeskanten. Så är det inte längre pga kepsraggare som skiter i allt.

Ja det är väll möjligt att procentsatsen blir tvärt om, men så är det inte nu och jag tror aldrig att det kommer bli så heller för så många volvoraggare finns det inte...

Vad har växellådor med bakaxlar att göra? Och jo man kan fortfarande plocka M46 och M47 som lupiner i dikeskanten som du så fint uttryckte det.

Anderholm
19 november 2014 · 613 Inlägg

zemet skrev:

Anderholm skrev:
för någon som inte pysslar med detta varför i helvete svetsar man i bakaxeln?

är det bara för att det ska driva på 2 hjul när man börnar utanför donken i hopp om att få pussy från någon förvirrad minderårig brud eller vad är grejen?

Säkert många som gör. Andra fördelar är ju att eftersom den driver på 2 hjul så tar den sig fram i snö mycket bättre och det är mycket roligare att sladda med den.

Man gör det för att det inte kostar något och bilen blir roligare.

Andra fördelar är ju att eftersom den driver på 2 hjul så tar den sig fram i snö mycket bättre och det är mycket roligare att sladda med den.

är det inte bättre att köra med bra vinterdäck istället för att svetsa något som inte ska svetsas?
Tur att man köpa reservdelsbilar och plocka ner den själv så man alltid har saker på lager och slipper köpa junk efter andra.

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
zemet
19 november 2014 · 4 016 Inlägg

Anderholm skrev:

zemet skrev:

Anderholm skrev:
för någon som inte pysslar med detta varför i helvete svetsar man i bakaxeln?

är det bara för att det ska driva på 2 hjul när man börnar utanför donken i hopp om att få pussy från någon förvirrad minderårig brud eller vad är grejen?

Säkert många som gör. Andra fördelar är ju att eftersom den driver på 2 hjul så tar den sig fram i snö mycket bättre och det är mycket roligare att sladda med den.

Man gör det för att det inte kostar något och bilen blir roligare.

Andra fördelar är ju att eftersom den driver på 2 hjul så tar den sig fram i snö mycket bättre och det är mycket roligare att sladda med den.

är det inte bättre att köra med bra vinterdäck istället för att svetsa något som inte ska svetsas?
Tur att man köpa reservdelsbilar och plocka ner den själv så man alltid har saker på lager och slipper köpa junk efter andra.

När du väl börjar spinna så spinner du bara på ett däck ändå och bra vinterdäck kostar pengar och är inget man vill sladda med.

Det är väl precis det du gör när du köper reservdelsbilar/skrotbilar?tongue

almqvist__89
19 november 2014 · 1 140 Inlägg

Löjligaste tråden på hela internet...

Folk gör precis vad folk vill, vill dom svetsa så låt dom svetsa.
En svetsad axel är något man måste uppleva för att förstå hur roligt och vilken skillnad det är smile

En bakaxel till en 5000kr bil hittar man på några minuter på närmaste skrot och vill inte TS ha en volvo med svetsdiff så får han helt enkelt ringa på andra annonser än dom få som kommer upp med svetsdiff.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Ibanezman Skåning
19 november 2014 · 739 Inlägg

almqvist__89 skrev:
Löjligaste tråden på hela internet...

Folk gör precis vad folk vill, vill dom svetsa så låt dom svetsa.
En svetsad axel är något man måste uppleva för att förstå hur roligt och vilken skillnad det är smile

En bakaxel till en 5000kr bil hittar man på några minuter på närmaste skrot och vill inte TS ha en volvo med svetsdiff så får han helt enkelt ringa på andra annonser än dom få som kommer upp med svetsdiff.

+1

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Mack Forum- och sitemoderator
19 november 2014 · 26 097 Inlägg

Ibanezman skrev:

almqvist__89 skrev:
Löjligaste tråden på hela internet...

Folk gör precis vad folk vill, vill dom svetsa så låt dom svetsa.
En svetsad axel är något man måste uppleva för att förstå hur roligt och vilken skillnad det är smile

En bakaxel till en 5000kr bil hittar man på några minuter på närmaste skrot och vill inte TS ha en volvo med svetsdiff så får han helt enkelt ringa på andra annonser än dom få som kommer upp med svetsdiff.

+1

Man får också begrunda att, när det kommer till exempel Volvos 200-serie, så är det en konstruktion som funnits längre än 30 år, och som under en lång tid och under stora kvantiter gått folkracedöden till mötes.
Och har inte folkrace tagit död på dom så har rosten gjort det, eller ägarnas brist på skötsel - och så vidare.

Kort sagt - det finns idag, 2014, inte så sjukt många av dom som många tror.
Av 700/900-serien är det en helt annan sak, men det är också en helt annan historia.

Ärligt talat önskar jag mer att folk kunde sluta svara i trådar med bara "+1"..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
nixon89 klabbarpan
19 november 2014 · 3 041 Inlägg

Beror väl helt påpriset på bilen ifråga. Om du söker på 5000krs volvo bilar så är dem mer eller mindre garanterat svetsade. Köper du en för 15000 och uppåt såsitter där nog troligtvis en riktig eftermarknadsdiff.

Du får sonika helt och hållet vad du betalar för. Vänd på det hela.

Låt säga att du köper en volvo för 3000-5000 kr. Du planerar att använda densom bus/vinterkälke eller vad som. Du vill leka med 2 drivande hjul. Köper du då en aussie locker? Eller en torsen för flera tusenlappar? Nej det gör du inte.
Ett billigare alt är då att svetsa.
Som så många poängterarhär och alltid har gjort. Volvo 200-700-900 är en ungdomsbil jusst pga det låga värdet. Och många av dagens ungdomar har inte heller pengar till att köpa dessa vakra dyra diffar.

Summa sumarum. Köp vilken jäkla volvo som helst, även om diffen är svetsad så går den faktiskt att byta ut utan att riva bakaxeln.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang