Tröga växlar Volvo 940

bergman8809
18 november 2014 · 166 Inlägg

Hej jag har fått stora problem med att lägga i just 1,2 och backväxeln på min Volvo 940 med m47 lådan.
När bilen är avstängd eller när jag precis startat den går det hur fint som helst men så fort jag rullat 1 m så är de väldigt svårt då måste jag ha bilen i rull för att det ska gå.

Det jag provat med är o lufta systemet utan resultat samt justerat back spärren. Är det kopplingen som är slut eller kan de vara nå annat ?

Senast redigerat av skbgkillen (18 november 2014)

zemet
19 november 2014 · 4 037 Inlägg

Slavcylindern kan ha gnagt hål i kopplingsgaffeln så att den inte kopplar ur ordentligt. Om det luktar lamell eller du hör att varvtalet ökar medans hastigheten inte gör det så är det kopplingen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
bergman8809
19 november 2014 · 166 Inlägg

Hur får man isär slavcylinder från den där armen ?

zemet
19 november 2014 · 4 037 Inlägg

Det sitter en låsring, men du bör se om det är ett hål där den trycker. Annars kan kopplingsgaffeln ha fått ett hål inne i växellådan också och då får du ta ner lådan för att se det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Nova-Jorgen
19 november 2014 · 115 Inlägg

skbgkillen skrev:
Hej jag har fått stora problem med att lägga i just 1,2 och backväxeln på min Volvo 940 med m47 lådan.
När bilen är avstängd eller när jag precis startat den går det hur fint som helst men så fort jag rullat 1 m så är de väldigt svårt då måste jag ha bilen i rull för att det ska gå.

Det jag provat med är o lufta systemet utan resultat samt justerat back spärren. Är det kopplingen som är slut eller kan de vara nå annat ?

Jag hade likadant fel på min 740, då hade lamellen rostat fast i splinsen på ingående axeln till lådan. Två rejäla brytjärn krävdes för att få loss lådan, när jag skulle byta kopplingen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang