Köpt eBay-Trim till Skoda Octavia 105 TDI -07

TheAvatar
19 november 2014 · 23 Inlägg

Tjing!

Köpte ett http://www.ebay.com/itm/TDi-PD-Tuning-C … 462cac98d9 och fick hem det och monterade det. "Grabbarna" på jobbet påstår att chippet inte gör något alls. Emellertid har jag fått en sjuk längre bränsleförbrukning. Jag har en sträcka jag mätt förbrukning på flertalet gånger med farthållaren på 70 km/h och med vinterdäck, varm motor, bra väglag och full motortemperatur så får jag 0.43 l/mil, men med detta trim så håller jag en snittförbrukning på 0.34 l/mil vid samma förhållanden.
Har givetvis ett gäng andra mätpunkter. T.ex Kallstart och köra hem från jobbet nattetid. Då har jag svårt att komma under 0.5 l/mil, men då måste jag köra förnuftigt. Med trimmet och mer "vanlig" körning så vred jag av bilen på parkeringen och då visade datorn 0.42 l/mil.

Vidare upplever jag att jag har mer vrid i motorn, men det kan ju vara mycket psykologi bakom det. Har inte mätt 0-100 km/h med/utan trim. Dock märkte jag här om dagen då jag helt glömt bort att jag hade trim att bilen kändes piggare än vanligt och på bra humör vid ett tillfälle. Sedan slog det mig att det kanske är trimmet.

Hur som, vad gör den? Varför fungerar det? Hur farligt är det för motorn? Vad gör egentligen chippet? Ändrar mappen på motorn eller lurar någon sensor eller hur fungerar det? Är det någon som har egen erfarenhet? Bör jag genast demontera det? Bör jag leva i tron att chippet gör JÄTTEMYCKET och sedan vara glad över att jag sparat dryga 3000 kr eller? wink

Ber dig som svarar att titta objektivt på mina frågor och inte snöa in på att "dom riktiga företagen är bättre"-snacket. Det har jag redan fått läsa om i alla andra miljoner trådar runt om på nätet.

Tacksam för svar och ha en trevlig dag

/Edward.

simlar
19 november 2014 · 5 524 Inlägg

Jag hoppas du mätar bränsleförbrukningen genom trippmätaren och hur många liter du får i när du tankar fullt.
Redan original visar förbrukningsmätarna oftast någon % för lite och med trim blir det oftast ännu mera felvisning.

Trimmet där verkar vara ett så kallat "piggyback" som lurar sensorerna på samma sätt som t.ex KCR-boxar gör.
Det verkar ju funka, men är långt ifrån optimalt och gör som sagt att förbrukningsmätaren visar mycket lägre än faktisk förbrukning.

Finns även flertalet bilar som fått fnatt i motorelektroniken av så kallade "optimeringsboxar".

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang