Köpråd kombi focus vs V40?

tobbeh78 !
19 november 2014 · 543 Inlägg

Tja.
Blir inte klok på detta med bilar.
som hyffsat nybliven småbarnsföräldrar så behöver vi en ny bil då min Seat Leon är förliten, visst vi får plats med barnvagn, resesäng och 2 små väskor i bagageutrymmet, men allt annat hamnar i kupén, kanske inte optimalt plus att när lilleman åker i bilen (i baksätet pga av passagerar airbag) så får inte jag plats i passagerar stolen då måste man hålla på och flytta bilbarnstolen osv vilket är meckigt när man är ute och åker.

Jag har kollat på två olika kombi-bilar som är i bra storlek (v70 blir förstor enligt sambon)  Ford focus 1.8 FF och 2.0 årsmodell 2005 och framåt, samt Volvo V40 2.0T 2003 /2004 vilket jag har förstått är inofficellt sett "Fas III" då Volvo gjorde en hejdlöst massa förändringar till "sista" årsmodellen (om man inte räknar den nya v40).

Budgeten ligger på max 50... och miltal bör ej överskrida 12000.

Jag har koll på det där med rost, dock torde det vara ungefär samma rostskydd på dessa bilar eller?

Hur är kvalitén i övrigt på Focus kontra V40?

Vissa årsmodeller av Focus har väl kamkedja, hur är det med V40?

Servicekostnader?

Något annat man behöver kolla och känna till?

Tack på förhand

Trött och bitter?? javisst!
KennethL
19 november 2014 · 412 Inlägg

Du åker Skyline men har blir inte klok på bilar? tongue

Vi hade en Focus på jobbet tidigare, jag tror att det var en -05 eller så och den var allt annat än trevlig att köra. Det skrek budget och låg kvalitet om bilen, men den fungerade helt klart.
Jag tror dock inte att du kommer få plats med så överdrivet mycket grejer i den.
Har ingen erfarenhet av V40 så kan inte säga något om dom.

Vad tror du om att kolla på en Saab 9-5 t.ex?
Det är väldigt mycket bil för pengarna.

Senast redigerat av KennethL (19 november 2014)

135
├┼┼
24 R
tobbeh78 !
19 november 2014 · 543 Inlägg

KennethL skrev:
Du åker Skyline men har blir inte klok på bilar? tongue

Vi hade en Focus på jobbet tidigare, jag tror att det var en -05 eller så och den var allt annat än trevlig att köra. Det skrek budget och låg kvalitet om bilen, men den fungerade helt klart.
Jag tror dock inte att du kommer få plats med så överdrivet mycket grejer i den.
Har ingen erfarenhet av V40 så kan inte säga något om dom.

Vad tror du om att kolla på en Saab 9-5 t.ex?
Det är väldigt mycket bil för pengarna.

Haha ja men skylinen är ju klockren att skruva med och fixa, har inte haft något problem med den sen jag köpte den.. sen kör man inte den dagligen.. wink

Ja iofs invändigt är focus lite budget men det finns väl typ Titanium varianter som ser lite bättre ut.

Ja Saab 9-5 kan vara ett alternativ, något man behöver veta om dem?

Får se om sambon pallar storleken på 9-5an, då hon inte gillar V70 eller Mondeon dom är väl typ lika stora?

Trött och bitter?? javisst!
KennethL
19 november 2014 · 412 Inlägg

tobbeh78 skrev:

KennethL skrev:
Du åker Skyline men har blir inte klok på bilar? tongue

Vi hade en Focus på jobbet tidigare, jag tror att det var en -05 eller så och den var allt annat än trevlig att köra. Det skrek budget och låg kvalitet om bilen, men den fungerade helt klart.
Jag tror dock inte att du kommer få plats med så överdrivet mycket grejer i den.
Har ingen erfarenhet av V40 så kan inte säga något om dom.

Vad tror du om att kolla på en Saab 9-5 t.ex?
Det är väldigt mycket bil för pengarna.

Haha ja men skylinen är ju klockren att skruva med och fixa, har inte haft något problem med den sen jag köpte den.. sen kör man inte den dagligen.. wink

Ja iofs invändigt är focus lite budget men det finns väl typ Titanium varianter som ser lite bättre ut.

Ja Saab 9-5 kan vara ett alternativ, något man behöver veta om dem?

Får se om sambon pallar storleken på 9-5an, då hon inte gillar V70 eller Mondeon dom är väl typ lika stora?

Ja det är väl inte mycket som skiljer sig, jag tycker iaf att V70 ser något större ut men jag tycker att min 9-5:a är riktigt bra faktiskt. Jag lastar rätt mycket grejer i den, den har god komfort och känns faktiskt modern även om jag nu har den gamla modellen från 2001. Det är kvalitetskänsla i inredningen, förutom att displayen till radion och färddatorn brukar ha pixelfel. Dom tidigare modellerna hade problem med vevhusventilationen men det borde vara åtgärdat på alla du hittar idag.

Annars rekommenderar jag dom starkt, riktigt mycket bil för pengarna! Helt klart något du bör titta på om du är ute efter en kombi. smile

135
├┼┼
24 R
tobbeh78 !
19 november 2014 · 543 Inlägg

Vad ska man kolla på för motoralternativ?
Behöver ingen Aero, utan något som lämpar sig bra för svensson-livet..

Trött och bitter?? javisst!
KennethL
19 november 2014 · 412 Inlägg

Jag kör en 2.0T, funkar kanon även på motorväg men det är ju ingen raket precis.

135
├┼┼
24 R
xXSammy
20 november 2014 · 6 570 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Jag har kollat på två olika kombi-bilar som är i bra storlek (v70 blir förstor enligt sambon)  Ford focus 1.8 FF och 2.0 årsmodell 2005 och framåt, samt Volvo V40 2.0T 2003 /2004 vilket jag har förstått är inofficellt sett "Fas III" då Volvo gjorde en hejdlöst massa förändringar till "sista" årsmodellen (om man inte räknar den nya v40).


Jag har koll på det där med rost, dock torde det vara ungefär samma rostskydd på dessa bilar eller?
Hur är kvalitén i övrigt på Focus kontra V40?
Vissa årsmodeller av Focus har väl kamkedja, hur är det med V40?
Servicekostnader?
Något annat man behöver kolla och känna till?

Tack på förhand

Att jämnföra Focus med V40 blir lite bökigt beroende på årsmodell, eftersom bryt året för Focus är 2005/2006.
De tidigare modellerna har en 1.6L motor med kamrem, som antingen går att bara köra på bensin eller även E85, dessa utrustades med motorvärmare.
De nyare modellerna finns även med en 1.6 VVT på 100hk, den har även kamrem. Annars har 1.8 samt 2.0 kamkedja (Diesel har kamrem, samtliga). Endast 1.8a finns med flexifuel på Focus Mk2 och även den har motorvärmare.

Så eftersom du är ute efter den nyare Focus blir det mera som att jämnföra en V40 med en V50, helt nyare bil. Annat chassi och bättre rostskydd. Dock har Focusen större lastutrymme än V50

Karossen på Focus är helt galvad, de få ömma rostpukterna är väl stenskotten som blir på huven, skärmhuset bak och länkarmarna bak. (Länkarmarna gäller samtliga årsmodeller av Focus)

Att hålla koll på då (Focus):
Handbromsen ska fungera utan problem, om vajern börjar kärva finns risken att den tar med oket också.
Hjullager fram, dånar över 50kmh eller när du svänger.
AC funktion, kondensorn sitter längst fram och tar stenskotten istället för kylaren, för många gör att den börjar läcka.
Stötdämpare fram, lever ca 15000 mil (PlusMinus 5000) och verkstads debiteringen är på ca 1.5h per sida, 2h för bägge samtidigt.
Bagageluckeknappen, fångar vatten och slutar fungera. Gör den inte de prova öppna med fjärrkontrollen. (Ny knapp kostar ca ~ 350kr)

Vanlig årsservice tror jag ligger på ca 2800 (Olja, filter, kupéfilter samt friassistans)

De/Dem
tobbeh78 !
20 november 2014 · 543 Inlägg

Dock förstår jag inte varför det är svårt att jämnföra pga av årsmodell.. det är väl bara att jämnföra wink
Anledningen till jag har kollat på v40 är att jag gillar utseendet, medan v50 är dyrare och fulare enligt mig.

är inte V50 och Focus typ samma bil, samma platta, motor dock har v50 en annan växellåda som enligt ryckten ska vara sämre?

Trött och bitter?? javisst!
xXSammy
20 november 2014 · 6 570 Inlägg

Motor och drivlina är identisk mellan V50 och Focus mk2.
Skillnaden är att Volvo har gjort egna ingrepp och lösningar på elsystemet, som är anpassat för Focus = Fler elfel wink

De/Dem
granadadr
20 november 2014 · 7 289 Inlägg

vad du än gör köp ej en Ford FF de suger,, har sett och kört en heldel,, och de går skitdåligt på etanol,, trötta, svårstartade samt att de huckrar och går allmänt illa,
de jag kört är av 2010 årsmodell utan turbo,,
kan absolut ha med programvara att göra,, min kompis hade en volvo V70 ff,, tydligen Fordmotor i den, sa han iaf??

dock har den ju turbo den funkade ok sa han,, har bytt 2 spridare på dessa 2 år,, och bara kört på etanol, sommar som vinter,,


som sagt de fordar jag kört går ej att tanka etanol i ,,för då går de ej att köra sad

Senast redigerat av granadadr (20 november 2014)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
xXSammy
22 november 2014 · 6 570 Inlägg

granadadr skrev:
vad du än gör köp ej en Ford FF de suger,, har sett och kört en heldel,, och de går skitdåligt på etanol,, trötta, svårstartade samt att de huckrar och går allmänt illa,
de jag kört är av 2010 årsmodell utan turbo,,
kan absolut ha med programvara att göra,, min kompis hade en volvo V70 ff,, tydligen Fordmotor i den, sa han iaf??

dock har den ju turbo den funkade ok sa han,, har bytt 2 spridare på dessa 2 år,, och bara kört på etanol, sommar som vinter,,


som sagt de fordar jag kört går ej att tanka etanol i ,,för då går de ej att köra sad

Viktiga med Flexifuel bilarna är att de ska köras 1-2 mil efter bränsleskifte, annars hinner inte styrdonet optimera bränsleblandningen och den kommer sura ner sig.

Saxat från Etis:

För att undvika kallstartsproblem vid etanoldrift har en motorvärmare monterats. Denna motorvärmare möjliggör optimal motorstart vid omgivningstemperaturer på ned till -29 °C. Från och med en omgivningstemperatur på -15 °C måste motorvärmaren användas. Vi rekommenderar att den används redan vid temperaturer som ligger precis över fryspunkten eftersom detta undviker kallstart och minskar bränsleförbrukningen.

Samtliga bensinmotorer utom femcylindriga (Samt nya diesel 4an) är Fordmotorer i Volvo bilarna.

Senast redigerat av Malheus (22 november 2014)

De/Dem
Andromeda Rumpmas
22 november 2014 · 3 860 Inlägg

Tittar man på 9-5 ska den vara årsmodell -04 eller nyare för att slippa risk för motorproblem. Det spelar ingen roll om du behöver en Aero eller inte. Du ska ha en Aero wink
För mig skiljer det knappt inget i försäkring, förbrukningen är faktiskt något lägre för Aero, skatten densamma, och 150/185 hk är inte mycket i en så stor bil även om det är körbart. Det är inte direkt så att 250-260 hk kastar dig hejdlöst ned i diket om du drar på, det känns rätt lagom. Dessutom är en Aero bra utrustad. Ofta (alltid?) helskinn och de flesta valbara paket. Det är stor skillnad mot att köra en snålutrustad Linear (basmodell). Alla Saab 9-5 (utom diesel wink) är väldigt enkla att etanolkonvertera med mjukvara. Är de -06 eller nyare är de samtliga Biopower, och kan köras på både etanol och bensin i vilken ratio som helst.

Det är en större bil än Focus/ V40, den motsvarar V70, fast den är billigare i inköp för en med likvärdigt skick, miltal, motor och utrustning. Mycket billigare.

Vill du ha en bil i samma storlek som V40/ Focus bör du kolla på en sån jag har istället, 9-3 kombi. Den är lite större än V40'n, men har mycket bättre stolar och känns inte som en plastig Ford i inredningen. Men inte är den lika påkostad i materialval som en Audi S4 direkt, men inte heller i närheten av lika dyr. Tyvärr känns den lite sämre påkostad i kupén än 9-5 pre-06. Men det gör även 9-5 nyare än -06. 04-05 är de bästa 9-5:orna. Då hade man löst motorproblemen, men -06 började man snåla i och med faceliften. Man plockade bort lite ljudisolering och gjorde billigare spakar och knappar, och det märks tyvärr om man kört båda versionerna. Sportstolarna i 9-5 är dock de kanske bästa i någon Svenssonbil någonsin. Jag kunde åka 50 mil sträckkörning och komma fram fräsch i benen. Det går inte med 9-3:an, och i t ex Passat har benen börjat värka efter 10 mil redan.

Senast redigerat av Andromeda (22 november 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang