Styra helljus med icke-återfjädrande brytare.

_DamnIt R1 driver!
19 november 2014 · 5 128 Inlägg

Detta gäller motorcykel, men känns som att skillnaderna är små.

Har en brytare för blinkers, ljus och tuta för styret till slut. Nu kommer det jag inte riktigt förväntat mig - ljusbrytaren är inte återfjädrande, utan stannar i aktivt/passivt läge. Jag köpte tidigare ett helljusrelä från en Volvo 240 från 70-talet som enbart behövde en strömimpuls för att skifta mellan hel- och halvljus, men tror inte den kommer fungera längre till ändamålet.

Så nu behöver jag hjälp här. Ska försöka förklara lite hur jag vill att det ska fungera, så får vi se om någon här kan hjälpa mig.

När knappen är inaktiv, dvs icke strömförande, så vill jag att halvljuset lyser.
När knappen är aktiv, så vill jag att helljuset lyser. Jag förstår ju att det krävs någon typ av relä, men vilka?

För original ser det ut som såhär - jag har en huvudmatning som går in i omkopplaren på styret, sen 2 andra varav en går ut i halvljuset, och den andra i helljuset. Med andra ord hade jag antagligen behövt ett relä som släpper igenom ström när halvljusdelen inte får ström, och ett som släpper genom ström när den får en konstant spänning.

Kanske finns det något existerande ljusrelä som ger halvljus utan ström, och helljus med ström?

Håller tummarna för att ni förstår min lite luddiga förklaring, men är något otydligt så får ni säga till så ska jag göra mitt bästa för att åtgärda det. smile

Lilljegern däcksparkare
19 november 2014 · 1 046 Inlägg

Koppla in vanligt relä med 5 stift
Konstant matning till 30, helljus till 87 och halvljus till 87a (eller tvärt om.. minns inte riktigt
sen bara brytaren in till 86 och jord till 85 smile

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
_DamnIt R1 driver!
19 november 2014 · 5 128 Inlägg

Kommer det slå ifrån halvljuset då och aktivera helljuset? För lampan som används är en standars H4.

_DamnIt R1 driver!
19 november 2014 · 5 128 Inlägg

Hittade reläet, och ser verkligen ut att fungera som du säger Lilljegern. Tack för hjälpen! smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 november 2014 · 3 730 Inlägg

Ja så går att göra men. När du parkerar cykeln så kommer halvljuset va på fortfarande. Du behöver bryta 30spänningen med ytterligare ett relä som styrs av tändningslåset

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Drönirettab
19 november 2014 · 21 761 Inlägg

Jag vill nog förtydliga det som Lilljegern skrev angående relä med fem stift, relät ska alltså vara växlande. Det finns nämligen slutande relä med fem stift också och ett sånt ger inte samma funktion. smile

_DamnIt R1 driver!
20 november 2014 · 5 128 Inlägg

DiwraZ skrev:
Ja så går att göra men. När du parkerar cykeln så kommer halvljuset va på fortfarande. Du behöver bryta 30spänningen med ytterligare ett relä som styrs av tändningslåset

Nej, det behövs inte. Huvudmatningen in till reläet kommer fortfarande va kopplat till originalhärvan, så den får enbart ström när tändningen är tillslagen.

Drönirettab skrev:
Jag vill nog förtydliga det som Lilljegern skrev angående relä med fem stift, relät ska alltså vara växlande. Det finns nämligen slutande relä med fem stift också och ett sånt ger inte samma funktion. smile

Hittade ett på biltema som såg ut att va växlande! 42134 såg ut att stämma perfekt med funktionen, då den har 2 lägen.

Drönirettab
20 november 2014 · 21 761 Inlägg

Ja, det ska vara rätt relä. Om jag inte har helt fel så är stift 87a spänningsförande när relät är inaktivt, då borde halvljuskabeln kopplas dit. Fast sånt är ju enkelt att kolla upp. smile

_DamnIt R1 driver!
20 november 2014 · 5 128 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, det ska vara rätt relä. Om jag inte har helt fel så är stift 87a spänningsförande när relät är inaktivt, då borde halvljuskabeln kopplas dit. Fast sånt är ju enkelt att kolla upp. smile

Är ju bara att koppla, lyser fel lampa så är det bara att flytta kabeln. Snabbt och lätt! smile

Men tack allihop för hjälpen! Nu ska det shoppas relä, och hojen ska bli klar!

Lilljegern däcksparkare
20 november 2014 · 1 046 Inlägg

kul man kunde hjälpa till! smile

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang