Varför spikar en motor? B230fk

Andreas1645
19 november 2014 · 398 Inlägg

Hejsan! Som rubriken lyder... Varför spikar en motor? Är det endast för den får för lite bensin eller för mycket luft?
Inte för att min bil spikar men skulle vilja veta mer om detta!smile
Sen har jag en 940 ltt  b230fk, har bra chippade boxar med ställbar wg. Laddar 1 bar utan problem, har laddat 1.5 utan problem med fullgas. Men vid 1 bar ladd får den rätt mängd bränsle då?
Går verkligen jätte jätte bra!
Mvh tacksam för snälla svar smile

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Tuffhaggman
19 november 2014 · 864 Inlägg

Wikipedia har en bra artikel som beskriver spikningar, eller knackningar som det även kallas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Knack

Angående om din motor får rätt mängd bränsle vid de laddtryck du nämner beror på om chippet är anpassat för det, 1,5 bars laddtryck är förövrigt rätt högt om din motor inte är förstärkt. De i min närhet som kört trimmade 7/9-serien har hållit sig kring 1,2 för att vara safe. Tvivlar dessutom på att turbon är särskilt effektiv över dessa laddtryck. Håller du dig kring det bör dessutom motorstyrningen hänga med rätt bra.

Skaffa en bredbandslambda om du är orolig över din motors blandningsförhållande.

//Tuffhaggman

Senast redigerat av Tuffhaggman (19 november 2014)

Andreas1645
19 november 2014 · 398 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
Wikipedia har en bra artikel som beskriver spikningar, eller knackningar som det även kallas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Knack

Angående om din motor får rätt mängd bränsle vid de laddtryck du nämner beror på om chippet är anpassat för det, 1,5 bars laddtryck är förövrigt rätt högt om din motor inte är förstärkt. De i min närhet som kört trimmade 7/9-serien har hållit sig kring 1,2 för att vara safe. Tvivlar dessutom på att turbon är särskilt effektiv över dessa laddtryck. Håller du dig kring det bör dessutom motorstyrningen hänga med rätt bra.

Skaffa en bredbandslambda om du är orolig över din motors blandningsförhållande.

//Tuffhaggman

Tack så mycket! Jo jag vet det är rätt högt!em jag provade en åktur bara och kände. Nu kör jag på 0.95-1 bar för att vara safe! Går riktigt bra smile

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Tuffhaggman
19 november 2014 · 864 Inlägg

Vettig inställning, då ska allt grejerna hålla. Kör inte som en dåre bara smile

//Tuffhaggman

Andreas1645
20 november 2014 · 398 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
Vettig inställning, då ska allt grejerna hålla. Kör inte som en dåre bara smile

//Tuffhaggman

Jag vårdar mina bilar och tar hand om dom... Hellre safe än sorry
Låter lite konstigt men man kan tro ibland att bilen har känslor smile

Volvo V70n "Golden II" (2006)
nixon89 klabbarpan
20 november 2014 · 3 041 Inlägg

Vid 1.5 pumpar original 13c ren värme.. Inte direkt bra. 1.1/1.2 brukR vara max vad det aggregatet klarar av. En bredbandslambda är alltid en bra investering vid trimning. Då erhåller du live data för blandningen. Även om bilen skjuter på bra så kan den gå snålt på högre varv.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
tobbeh78 !
20 november 2014 · 543 Inlägg

Brukar ju vara så att bilarna går grymt bra när dom går lite tunt, dock så håller dom inte länge. wink

Trött och bitter?? javisst!
nixon89 klabbarpan
20 november 2014 · 3 041 Inlägg

Är som gamla 2 taktare, går något jävulskt bra precis innan dem nyper wink

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
burnin_rubber
20 november 2014 · 220 Inlägg

har du bra chip i bilen så ska det inte vara några problem att köra 1,obar i ladd med 13c.Men som sagt högre än så är ingen idé då du bara "tillverkar" värme och detta skadar istället turbon onödigt mycket.
Så bra chip i bränsle och tändning och max 1,0 i ladd på 13c turbo så har du en "safe" setup att köra med..Och mycket roligare än original med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang