Toningsfilm till lampor??

roggiaz
19 november 2014 · 32 Inlägg

Hej, någon som vet ifall d finns toningsfilm som man kan Värma och töja till strålkastare???

Mvh Roger

Mack Forum- och sitemoderator
19 november 2014 · 26 134 Inlägg

Till lampor finns det ju såna här "kondomer" att trä på.

Till lyktor finns det i en uppsjö, exempelvis på Biltema.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Superb-linkan
19 november 2014 · 275 Inlägg

Soyafilm har till strålkastare i alla möjliga toningar och färger smile

Evildan
19 november 2014 ·

Däremot är det inte lagligt om du nu inte visste om det redan.

Superb-linkan
19 november 2014 · 275 Inlägg

Paragrafryttare?? Klart man ska sätta toning på strålkastarna om man tycker det är ballt!!

roggiaz
19 november 2014 · 32 Inlägg

Nä jag vet, ska ha d på utställning, tänkte bespara mig att köpa en extra uppsättning lampor att spraytona, vill inte göra d på originalen, o åker jag dit så e där fler saker jag åker på, t,ex kör decat o det e många lappar i böter haha

Evildan
19 november 2014 ·

Superb-linkan skrev:
Paragrafryttare?? Klart man ska sätta toning på strålkastarna om man tycker det är ballt!!

Åsyftar du mig? Jag antar det.

Nej jag är inte någon paragrafryttare även om jag inte anser att det skall kladdas plastfilm på lyktor som körs på allmän väg av den anledningen att ljusbilden förändras när filmen blivit utsatt för väder och vind vilket i sin tur kan ge en bländande ljusbild tillika sämre räckvidd på ljuskäglan.

Jag tyckte det kunde vara vänligt att upplysa någon att det inte är tillåtet så vederbörande inte gör ngt dumt.
Givetvis skulle det genast bemötas med okvädningsord, börjar bli förbannat tråkig attityd på detta forum.

Mew
19 november 2014 · 2 156 Inlägg

Evildan skrev:

Superb-linkan skrev:
Paragrafryttare?? Klart man ska sätta toning på strålkastarna om man tycker det är ballt!!

Åsyftar du mig? Jag antar det.

Nej jag är inte någon paragrafryttare även om jag inte anser att det skall kladdas plastfilm på lyktor som körs på allmän väg av den anledningen att ljusbilden förändras när filmen blivit utsatt för väder och vind vilket i sin tur kan ge en bländande ljusbild tillika sämre räckvidd på ljuskäglan.

Jag tyckte det kunde vara vänligt att upplysa någon att det inte är tillåtet så vederbörande inte gör ngt dumt.
Givetvis skulle det genast bemötas med okvädningsord, börjar bli förbannat tråkig attityd på detta forum.

Normalt sett skulle jag hållit med dig, men han sa att han skulle ha det på utställningar, vilket jag inte tycker är fel på något sätt. tongue

Mack Forum- och sitemoderator
19 november 2014 · 26 134 Inlägg

Mew skrev:

Evildan skrev:

Superb-linkan skrev:
Paragrafryttare?? Klart man ska sätta toning på strålkastarna om man tycker det är ballt!!

Åsyftar du mig? Jag antar det.

Nej jag är inte någon paragrafryttare även om jag inte anser att det skall kladdas plastfilm på lyktor som körs på allmän väg av den anledningen att ljusbilden förändras när filmen blivit utsatt för väder och vind vilket i sin tur kan ge en bländande ljusbild tillika sämre räckvidd på ljuskäglan.

Jag tyckte det kunde vara vänligt att upplysa någon att det inte är tillåtet så vederbörande inte gör ngt dumt.
Givetvis skulle det genast bemötas med okvädningsord, börjar bli förbannat tråkig attityd på detta forum.

Normalt sett skulle jag hållit med dig, men han sa att han skulle ha det på utställningar, vilket jag inte tycker är fel på något sätt. tongue

Dock kom ju tillägget med utställningen efter tipset om att det är olagligt att ha monterat under färd.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Evildan
20 november 2014 ·

Mack skrev:

Mew skrev:

Evildan skrev:

Åsyftar du mig? Jag antar det.

Nej jag är inte någon paragrafryttare även om jag inte anser att det skall kladdas plastfilm på lyktor som körs på allmän väg av den anledningen att ljusbilden förändras när filmen blivit utsatt för väder och vind vilket i sin tur kan ge en bländande ljusbild tillika sämre räckvidd på ljuskäglan.

Jag tyckte det kunde vara vänligt att upplysa någon att det inte är tillåtet så vederbörande inte gör ngt dumt.
Givetvis skulle det genast bemötas med okvädningsord, börjar bli förbannat tråkig attityd på detta forum.

Normalt sett skulle jag hållit med dig, men han sa att han skulle ha det på utställningar, vilket jag inte tycker är fel på något sätt. tongue

Dock kom ju tillägget med utställningen efter tipset om att det är olagligt att ha monterat under färd.

Därav att jag skrev körs på allmän väg i mitt inlägg, precis som Mack noterade.

I en monter så rolla gladeligen alla fönster och lyktor svarta, det har ingen betydelse.

Superb-linkan
23 november 2014 · 275 Inlägg

Evildan skrev:

Superb-linkan skrev:
Paragrafryttare?? Klart man ska sätta toning på strålkastarna om man tycker det är ballt!!

Åsyftar du mig? Jag antar det.

Nej jag är inte någon paragrafryttare även om jag inte anser att det skall kladdas plastfilm på lyktor som körs på allmän väg av den anledningen att ljusbilden förändras när filmen blivit utsatt för väder och vind vilket i sin tur kan ge en bländande ljusbild tillika sämre räckvidd på ljuskäglan.

Jag tyckte det kunde vara vänligt att upplysa någon att det inte är tillåtet så vederbörande inte gör ngt dumt.
Givetvis skulle det genast bemötas med okvädningsord, börjar bli förbannat tråkig attityd på detta forum.

Ja jag syftade på dig. Det var inget illa menat och jag köper ditt argument till fullo!

granadadr
23 november 2014 · 7 286 Inlägg

jag tycker tonade framljus är snygga,, och mig gör det inget att den som har det ser sämre,, iof så används nog dessa bilar mest på sommaren,, jag funderar själv på att ha mörka framljus på en av mina granador,, dock så har vi typ ljust dygnet runt här på sommaren smile

Evildan
23 november 2014 ·

granadadr skrev:
jag tycker tonade framljus är snygga,, och mig gör det inget att den som har det ser sämre,, iof så används nog dessa bilar mest på sommaren,, jag funderar själv på att ha mörka framljus på en av mina granador,, dock så har vi typ ljust dygnet runt här på sommaren smile

Den personen kommer förmodligen blända sina mötande då ljusbilden förändras i takt med att plastfilmen utsätts för strålning, temperaturväxlingar och föroreningar.

Varför inte plasten är lämpad har jag i den här nedan länkade tråden redan förklarat med hjälp utav dom kunskaper jag innehar angående polymerers egenskaper efter att ha arbetat inom forskning, utveckling samt testing utav polymera material.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p4034829
Tunn plastfilm med en stor mängd mjukgörare och den tjockare mer resistenta plasten likt det länkade gubbskyddet har olika grundförutsättningar att klara solljus och fysiskt slitage beroende på monomerernas sammansättning på molekylär nivå.
Därav är filmen olämplig att montera på varma ljusa utsatta ytor såsom en strålkastare då dess egenskaper relativt snabbt förändras på så vis att ett obrutet opåverkat ljusgenomsläpp upphör.


Tänk er en nutida strålkastare av plast, den blir med tiden ofta mjölkig, en tunn och billigt producerad film har inte på långavägar samma motståndskraft som det tjockare "plastglaset" har.
Det finns givetvis genomskinlig plastfilm som motstår UV och det jag räknade upp ovan på ett mer motståndskraftigt vis men den filmen är ni inte intresserade utav att använda som strålkastarfilm då priset blir väldigt mycket högre.

Oavsett om det är snyggt eller inte så är detta jag ovan skrev angående egenskaperna ett oomkullrunkeligt faktum.

Senast redigerat av Evildan (23 november 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang