Saab 9-3ss, går ej att vrida om nyckeln?

mwiechert
20 november 2014 · 172 Inlägg

Hej på er!
Har lite problem med saaben, bilen har varit ståendes ett tag och har nu lite problem med att starta den.
Det går inte att låsa upp bilen mha fjärrkontrollen utan detta måste göras manuellt. När jag sedan sätter i nyckeln händer ingenting, det går inte vrida, hörs inget ljud. Batteriet i bilen är nybytt, det i fjärrkontrollen är inte helt nytt men värt att investera i ett nytt ändå.
När jag öppnar dörren och inte har nyckeln i låset piper det som det brukar göra när bilen är igång och man öppnar dörren. Därför känns det som att bilen tror att nyckeln sitter i låset, och därför går det inte att låsa upp?
Har tyvärr ingen möjlighet att prova med reservnyckeln.
Någon som vet vad som kan vara fel?

mwiechert
23 november 2014 · 172 Inlägg

Har kikat lite till på bilen. Har provat med två olika batterier samt bytt batteri i nyckel utan framgång. Kan alltså inte låsa upp bilen med nyckeln och när jag öppnar bilen manuellt så står det i SIDen att nyckeln inte är accepterad, kontakta verkstad.
Bilen står med rattlåset i och svängda hjul som jag intr får ur?
Vad kan jag göra???

fontheking5
23 november 2014 · 825 Inlägg

Ligger den i backen ? Saab har ju en spärr, så den måste ligga i backen av nån andledning.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
zleepy Trucker
24 november 2014 · 1 391 Inlägg

vrid ratten hårt åt ena hållet medans du vrider på nyckeln så borde rattlåset släppa..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 november 2014 · 6 170 Inlägg

Har du googlat proceduren för hur du lär bilen att acceptera nyckeln igen efter tex batteribyte ?

Prova att hålla inne upplåsningsknappen eller bagageöppningsknappen när du sätter i nyckeln och vrider om, så gjorde man iaf på 9-5 för att starta bilen när nyckelmeddelandet kom upp..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
mwiechert
24 november 2014 · 172 Inlägg

fontheking5 skrev:
Ligger den i backen ? Saab har ju en spärr, så den måste ligga i backen av nån andledning.

Inte på ng9-3...

zleepy skrev:
vrid ratten hårt åt ena hållet medans du vrider på nyckeln så borde rattlåset släppa..

Går inte att vrida om nyckeln alls(?)

TBOC_Razor skrev:
Har du googlat proceduren för hur du lär bilen att acceptera nyckeln igen efter tex batteribyte ?

Prova att hålla inne upplåsningsknappen eller bagageöppningsknappen när du sätter i nyckeln och vrider om, så gjorde man iaf på 9-5 för att starta bilen när nyckelmeddelandet kom upp..

Ja det har jag gjort. Jag har provat att hålla inne upplåsningsknappen samtidigt som jag vridit om samt trycka på upplåsning på fjärrkontroll 5ggr, inget funkar.

Shewii Highland Street Crew
24 november 2014 · 170 Inlägg

När jag bytte batteri i nyckeln till min 9-3 fick jag använda reservnyckeln för att komma in i bilen, sedan satte jag den "nya" nyckeln i tändingslåset och låste/låste upp bilen sen funkade den. Vet inte om det hjälper dig men är ju värt ett försök smile

Chevrolet Silverado "Opus Magni" (1991)
mwiechert
24 november 2014 · 172 Inlägg

Shewii skrev:
När jag bytte batteri i nyckeln till min 9-3 fick jag använda reservnyckeln för att komma in i bilen, sedan satte jag den "nya" nyckeln i tändingslåset och låste/låste upp bilen sen funkade den. Vet inte om det hjälper dig men är ju värt ett försök smile

Exakt samma fel med reservnyckeln tyvärr..

fontheking5
24 november 2014 · 825 Inlägg

mwiechert skrev:

fontheking5 skrev:
Ligger den i backen ? Saab har ju en spärr, så den måste ligga i backen av nån andledning.

Inte på ng9-3...

zleepy skrev:
vrid ratten hårt åt ena hållet medans du vrider på nyckeln så borde rattlåset släppa..

Går inte att vrida om nyckeln alls(?)

TBOC_Razor skrev:
Har du googlat proceduren för hur du lär bilen att acceptera nyckeln igen efter tex batteribyte ?

Prova att hålla inne upplåsningsknappen eller bagageöppningsknappen när du sätter i nyckeln och vrider om, så gjorde man iaf på 9-5 för att starta bilen när nyckelmeddelandet kom upp..

Ja det har jag gjort. Jag har provat att hålla inne upplåsningsknappen samtidigt som jag vridit om samt trycka på upplåsning på fjärrkontroll 5ggr, inget funkar.

Ok , bara tänkte att det varit så förr på Saab.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
mwiechert
24 november 2014 · 172 Inlägg

fontheking5 skrev:

mwiechert skrev:

fontheking5 skrev:
Ligger den i backen ? Saab har ju en spärr, så den måste ligga i backen av nån andledning.

Inte på ng9-3...

zleepy skrev:
vrid ratten hårt åt ena hållet medans du vrider på nyckeln så borde rattlåset släppa..

Går inte att vrida om nyckeln alls(?)

TBOC_Razor skrev:
Har du googlat proceduren för hur du lär bilen att acceptera nyckeln igen efter tex batteribyte ?

Prova att hålla inne upplåsningsknappen eller bagageöppningsknappen när du sätter i nyckeln och vrider om, så gjorde man iaf på 9-5 för att starta bilen när nyckelmeddelandet kom upp..

Ja det har jag gjort. Jag har provat att hålla inne upplåsningsknappen samtidigt som jag vridit om samt trycka på upplåsning på fjärrkontroll 5ggr, inget funkar.

Ok , bara tänkte att det varit så förr på Saab.

Ja, jag har provat det för säkerhets skull men ingen skillnad.. Kan man felsöka tex ism på något sätt? Tror att det är den som krånglar..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang