940 går dåligt ibland (rycker).

sweeken
20 november 2014 · 338 Inlägg

Ja, det här är annu en gammal volvo går dåligt -tråd..

Jag har en 940 jag inte kan hitta felet på    B230fb lh2,4 (-92)

Det började med att den inte hade någon tomgång och gick jävligt ryckigt/dåligt, samtidigt som att all kylarvätska var försvunnen

Bytte topp,insug,grenrör,spjällhus-packning

Då hade den ganska bra tomgång men varierar mellan 600-1300 rpm,(eller lägre men då drar den upp sig själv)  gick att köra men gick riktigt dåligt (körde ca 7km) stängde av den och tvättade tändkablarna med "t röd" startade den och den gick mycket bättre! Fast hade fortfarande problem med tomgången
Gick nu bra att köra, körde hem

Körde igen dagen efter gick också bra då,inga problem för utom lite med tomgången

Körde den igen två dagar senare,(igår) då gick den lika värdelöst som efter toppackningsbytet, körde ändå ca 3km,stängde av den, och sen när jag startade den gick den bra att köra igen (fortfarande samma problem med tomgången)


Startade den idag igen, och den går rätt bra förutom tomgången (inte körd bara stått still)



Kan tillägga

Tvättat tomgångsmotorn och testad koppla den mot batteriet (fungerade)
Inga felkoder ,hade tidigare på lamdasonden, motorlampan börjar lysa precis före den dör (tappar tomgången helt)
Mätte spänningen på lamdasonden vid jämtvarvtal och den var mellan 0,05-1v och den går likadant med urkopplad lamdasond (iallafall stillastående)

Isoleringen till vevaxellägesgivaren var lös
Spjällslägesgivaren fungerar bra
Går sämre om jag kopplar ur lmm
Dör direkt jag kopplar ur vevaxellägesgivaren
Testat med startgas -händer ingenting

Det händer ingenting när jag kopplar ur tempgivaren (under treansinsug) Skanör någon vara snäll och mäta resistansen i sin sådan på en bil som fungerar bra?


Någon som har någon aning om vad det kan vara

Senast redigerat av sweeken (20 november 2014)

sweeken
20 november 2014 · 338 Inlägg

Även om man varvar  upp snabbt till ca 2000 går den sen ner till 500-håller på att dö före den "räddar sig själv"
Men varvar man kanske 4000 så stannar den på 1000

(Med att den varierar menar jag att tomgången är stilla men på lika varvtal)

sweeken
20 november 2014 · 338 Inlägg

Någon?

sweeken
20 november 2014 · 338 Inlägg

Ska tomgångsmotorn vara helstängt utan spänning? Och skaden gå att röra på utan spänning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang