Generator

duettraggarn53
20 november 2014 · 14 Inlägg

HEJ!
har min kära duett här igen och tänkte bygga ut mitt ljud system och fixa extra ljus. och har ett 1000w steg nu och när hel ljusen är på så laddar den 12 v och steget drar ner det till 10 v högst och då är frågan att sätta ditt en större genorator och ett till batteri men vet ej ge mitt tips smile

Drönirettab
20 november 2014 · 21 761 Inlägg

För att orka driva både extraljus och stereoanläggning så skulle du behöva en betydligt större generator än original, det kan man konstatera. Med tanke på att den laddar 12 V när du bara har helljuset (med extraljus tända antar jag?) påslaget så dras batteriet ur redan nu.

Hur många watt är extraljusen på totalt?
Vilket slutsteg gäller det?
Hur stort batteri har du nu och är det i bra skick?

Det gäller inte bara att sätta större generator och eventuellt ett extra batteri, hela strömkablaget vid batteri och generator måste också uppgraderas. Alla kontaktytor i kaross och kabelskor ska putsas "plåtrent". smile

duettraggarn53
21 november 2014 · 14 Inlägg

just nu har jag 2 st extra ljus men dom ska bort och så ska det vara 5 st på taket . och en lampa är på 55 w tror jag. och nu har jag ett slutsteg på 1000w och ska in med ett steg på 4400 w  det är ett vanligt biltema batteri som är så gott som nytt har inget amper siffra i huvet men kollar det när jag kommer hem smile

Mack Forum- och sitemoderator
21 november 2014 · 26 149 Inlägg

duettraggarn53 skrev:
just nu har jag 2 st extra ljus men dom ska bort och så ska det vara 5 st på taket . och en lampa är på 55 w tror jag. och nu har jag ett slutsteg på 1000w och ska in med ett steg på 4400 w  det är ett vanligt biltema batteri som är så gott som nytt har inget amper siffra i huvet men kollar det när jag kommer hem smile

Tror du lär behöva en batteribank till med den specifikationen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
duettraggarn53
21 november 2014 · 14 Inlägg

tycker det borde räcka med 2 st batterier och en generator från en D24?

Meaganeowner
22 november 2014 · 2 250 Inlägg

Jaha... En strömförbrukning på mer än 400 A när och om du eldar på för fullt. Är det inte bara att skaffa ett ordentligt elverk?

Men o andra sidan kanske det är rent skådegodis som sällan körs för fullt.
Gissar att du knappast hittar en bilgenerator som orkar med. Det blir nog att köra med flera batterier.
Och det som står på batteriet, t ex 80 Ah är inte att du kan dra ur 80 Ah under en timme. Då är det nog skrot. Nej, kanske 50 Ah som mest.
Går åt några för 400 under en timme, även om du hittar en hyfsad generator....

Visst, jag kan ha fel....

MickeKr
22 november 2014 · 391 Inlägg

Oavsett hur mycket batteri kapacitet du har kommer det ta slut om du inte fyller på med mer ström från en generator (eller elverk).
Annars får du nöja dej med att ta ut full effekt ur batterierna korta stunder och sedan låta ladda upp igen.
Alltså 3min fullt ös vid kiosken för att sedan köra runt utan musik och lysen för att ladda batterierna innan nästa låt.

Slutsats:
Investera i en kraftig generator (och batteri).

MVH Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
Drönirettab
23 november 2014 · 21 761 Inlägg

duettraggarn53 skrev:
just nu har jag 2 st extra ljus men dom ska bort och så ska det vara 5 st på taket . och en lampa är på 55 w tror jag. och nu har jag ett slutsteg på 1000w och ska in med ett steg på 4400 w

Skriv gärna vilka slutsteg det gäller (märke och modellnamn), då går det lättare att ge råd om generator+batteri samt kablage.

En del tillverkare anger en teoretisk maxeffekt som man aldrig kan komma i närheten av utan att steg och högtalare går sönder pga distorsion, men den rena effekten (RMS) kan ligga mycket lägre. På så sätt låter det häftigt med tex "3000 W", fast den rena effekten kanske ligger på 500 W. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang