Blå rök under förar säten 530xd -08

volvo-s60-t5
20 november 2014 · 508 Inlägg

Hej

Som min rubrik lyder blå rök såg att det var en liten avgasrör där under, hörde att det kan vara parkering värmare kan det va att den är aktiv? isåfall hur stänger jag av den
här om dan så pillade jag lite på stången som sticker ut igen mätarställingen försökte kolla på motorn tempratur kan det va att jag har gjort nåt konstigt valt nåt kosntigt? det luktar lite bränt olja typ nåt liknande men efter nån min så slutar det vad kan det vara hjälp!

Joakim-S Hobby Fotograf
20 november 2014 · 650 Inlägg

Oj, nu förstod jag inte, vadå mätarställning motortemperatur?
Ja om det är ett litet avgasrör under bilen så kan det absolut vara bränslevärmare. Dock vet jag inte på BMW hur man stänger av den.

MG e-HS (2021)
volvo-s60-t5
21 november 2014 · 508 Inlägg

vi glömmer allt börjar om det finns lite avgasrör under förar säten typ det kommer blå rök med lunkt vad är detta vad bör jag göra folk säger att det är parkeringsvärmare men vrfr blir det så?

Underdog
21 november 2014 · 170 Inlägg

Vad har du för regnummer, kan kolla upp om du har dieselvärmare.

Sen när man ser dina gamla trådar så har du problem med alla bilar du ägt. Föreslår att du säljer din(a) bil(ar) å tar bussen framöver. Peta inte för mkt på e60, vet du inte vad du gör så kan det bli ett kostsamt pillande.

Gissar på att om en vecka kommer du dra igång en tråd om att du bytt till vinterdäck och bilen/ratten/sätet vibrerar när du kör. Återstår å se smile

Senast redigerat av Underdog (21 november 2014)

WebastoCenter Webastoexpert
21 november 2014 · 23 Inlägg

Verkar som att du har ett dåligt glödstift i värmaren (Ev. brännarinsats).

Leta upp säkringen till värmaren och dra ut den så slipper du all rök.

Trevlig helg.

Mvh: WebastoCenter.se
volvo-s60-t5
21 november 2014 · 508 Inlägg

Underdog skrev:
Vad har du för regnummer, kan kolla upp om du har dieselvärmare.

Sen när man ser dina gamla trådar så har du problem med alla bilar du ägt. Föreslår att du säljer din(a) bil(ar) å tar bussen framöver. Peta inte för mkt på e60, vet du inte vad du gör så kan det bli ett kostsamt pillande.

Gissar på att om en vecka kommer du dra igång en tråd om att du bytt till vinterdäck och bilen/ratten/sätet vibrerar när du kör. Återstår å se smile

asså snälla vrfr komenterar du min inlägg då, har du inget annat å göra eller? jag kanske har haft otur med mina bilar eller hur? o vrfr finns det forum för då? snälla skriv inte då nåt o hjälp inte då gå inte ens in i garaget då tack för hjälpen;)

volvo-s60-t5
21 november 2014 · 508 Inlägg

WebastoCenter skrev:
Verkar som att du har ett dåligt glödstift i värmaren (Ev. brännarinsats).

Leta upp säkringen till värmaren och dra ut den så slipper du all rök.

Trevlig helg.

vad bör man göra för att fixa till det? är det inte för tidigt att det har blivit så det är en -08 13000mil?

xXSammy
22 november 2014 · 6 568 Inlägg

Kör man kortare sträckor får värmaren aldrig bränna ur och den sotar igen.

De/Dem
Underdog
22 november 2014 · 170 Inlägg

volvo-s60-t5 skrev:

Underdog skrev:
Vad har du för regnummer, kan kolla upp om du har dieselvärmare.

Sen när man ser dina gamla trådar så har du problem med alla bilar du ägt. Föreslår att du säljer din(a) bil(ar) å tar bussen framöver. Peta inte för mkt på e60, vet du inte vad du gör så kan det bli ett kostsamt pillande.

Gissar på att om en vecka kommer du dra igång en tråd om att du bytt till vinterdäck och bilen/ratten/sätet vibrerar när du kör. Återstår å se smile

asså snälla vrfr komenterar du min inlägg då, har du inget annat å göra eller? jag kanske har haft otur med mina bilar eller hur? o vrfr finns det forum för då? snälla skriv inte då nåt o hjälp inte då gå inte ens in i garaget då tack för hjälpen;)

Du verkar va blind, jag ville ju hjälpa dig genom å kolla upp i bmw register om du har dieselvärmare - sen gav jag dig ett tips på att du inte ska peta för mkt på e60, de blir dyrt (å emellanåt jävligt dyrt!). Men visst, jag har inget annat å göra än att starta 40 trådar, du har rätt 😴😴

volvo-s60-t5
22 november 2014 · 508 Inlägg

Underdog skrev:

volvo-s60-t5 skrev:

Underdog skrev:
Vad har du för regnummer, kan kolla upp om du har dieselvärmare.

Sen när man ser dina gamla trådar så har du problem med alla bilar du ägt. Föreslår att du säljer din(a) bil(ar) å tar bussen framöver. Peta inte för mkt på e60, vet du inte vad du gör så kan det bli ett kostsamt pillande.

Gissar på att om en vecka kommer du dra igång en tråd om att du bytt till vinterdäck och bilen/ratten/sätet vibrerar när du kör. Återstår å se smile

asså snälla vrfr komenterar du min inlägg då, har du inget annat å göra eller? jag kanske har haft otur med mina bilar eller hur? o vrfr finns det forum för då? snälla skriv inte då nåt o hjälp inte då gå inte ens in i garaget då tack för hjälpen;)

Du verkar va blind, jag ville ju hjälpa dig genom å kolla upp i bmw register om du har dieselvärmare - sen gav jag dig ett tips på att du inte ska peta för mkt på e60, de blir dyrt (å emellanåt jävligt dyrt!). Men visst, jag har inget annat å göra än att starta 40 trådar, du har rätt ����

du gnäller ju bara o är otrevlig ska du göra det så skriv inte alls då på inlägget, o ja jag skriver 40 trådar, jag forskar, jag lär mig nya saker och får erfaranhet av andra snälla medlemmar här tack allhioppa är glad att det finns snälla männskor som kan hjälpa mig och bra hemsida

volvo-s60-t5
23 november 2014 · 508 Inlägg

Malheus skrev:
Kör man kortare sträckor får värmaren aldrig bränna ur och den sotar igen.

hej Malheus jag har ägt bilen sen slutet av vintras alltså ungefär 7 till 8 månader sen aldrig hänt förut än nu för nån dag sen konstigt? och nu har det blivit lite oftare äckligt lukt bränt typ ser inte så mkt rök nu men stinker är en -08 som har åkt 13000mil så undra vad det är? det är en E61 nån som vet vad det är för fel eller vad man bör göra? uppskattar era svar

xXSammy
23 november 2014 · 6 568 Inlägg

volvo-s60-t5 skrev:

Malheus skrev:
Kör man kortare sträckor får värmaren aldrig bränna ur och den sotar igen.

hej Malheus jag har ägt bilen sen slutet av vintras alltså ungefär 7 till 8 månader sen aldrig hänt förut än nu för nån dag sen konstigt? och nu har det blivit lite oftare äckligt lukt bränt typ ser inte så mkt rök nu men stinker är en -08 som har åkt 13000mil så undra vad det är? det är en E61 nån som vet vad det är för fel eller vad man bör göra? uppskattar era svar

Hur och var värmaren sitter på E61 har jag ingen koll på. Men det kan vara bra att plocka isär den och kolla efter skador. Med lite tur är det bara glödstiftet som är dåligt och gör att värmaren inte tänder ordentligt.

De/Dem
volvo-s60-t5
23 november 2014 · 508 Inlägg

ok tack malheus ska kika på det var på bmw dom värkar inte veta nåt men ska kolla iallfall vad man kan göra åt det återkommer ang svar men gärna om nån vet eller har haft liknande problem kan höra av sig smile

volvo-s60-t5
23 november 2014 · 508 Inlägg

men är det skadligt o köra bilen med detta?

xXSammy
23 november 2014 · 6 568 Inlägg

Förutsatt att röken kommer ifrån värmaren så är det ingen större fara, dieselvärmaren kommer låsa sig (Kommer ej starta fören felkoderna är raderade) ifall den märker att förbränningen ser för tidigt eller sent.

De/Dem
Evildan
23 november 2014 ·

Har du kanske stopp i värmarens avgasrör efter någon lite för hög trottoarkant eller backning på någon mjuk grusväg/traktorstig med hög rygg?

I instruktionsboken står det säkert hur du ställer in värmarens tidur alternativt stänger av den förinställda tiden.

Du har redan fått ett bra tips av ett proffs på brännare för att slippa röken i ett inlägg ovan tills felet är kontrollerat.
(Plocka bort säkringen).

volvo-s60-t5
24 november 2014 · 508 Inlägg

Malheus skrev:
Förutsatt att röken kommer ifrån värmaren så är det ingen större fara, dieselvärmaren kommer låsa sig (Kommer ej starta fören felkoderna är raderade) ifall den märker att förbränningen ser för tidigt eller sent.

det ger inga felkoder enligt bmw

volvo-s60-t5
24 november 2014 · 508 Inlägg

Evildan skrev:
Har du kanske stopp i värmarens avgasrör efter någon lite för hög trottoarkant eller backning på någon mjuk grusväg/traktorstig med hög rygg?

I instruktionsboken står det säkert hur du ställer in värmarens tidur alternativt stänger av den förinställda tiden.

Du har redan fått ett bra tips av ett proffs på brännare för att slippa röken i ett inlägg ovan tills felet är kontrollerat.
(Plocka bort säkringen).

nej inget såntdära får kolla med bmw var o pratade med don visste inte nåt konstigt men ska åka till en annan bmw

Evildan
24 november 2014 ·

volvo-s60-t5 skrev:

Evildan skrev:
Har du kanske stopp i värmarens avgasrör efter någon lite för hög trottoarkant eller backning på någon mjuk grusväg/traktorstig med hög rygg?

I instruktionsboken står det säkert hur du ställer in värmarens tidur alternativt stänger av den förinställda tiden.

Du har redan fått ett bra tips av ett proffs på brännare för att slippa röken i ett inlägg ovan tills felet är kontrollerat.
(Plocka bort säkringen).

nej inget såntdära får kolla med bmw var o pratade med don visste inte nåt konstigt men ska åka till en annan bmw

Jag finner svaret svårtolkat utan skiljetecken.

Jag gissar mig till:
Du har undersökt om det är stopp i värmarens avgasrör?
BMW verkstaden du åkte till först visste inget alls om värmare?
Du skall åka till en annan BMW verkstad och fråga även dom om dom kan något om värmare?

volvo-s60-t5
25 november 2014 · 508 Inlägg

Evildan skrev:

volvo-s60-t5 skrev:

Evildan skrev:
Har du kanske stopp i värmarens avgasrör efter någon lite för hög trottoarkant eller backning på någon mjuk grusväg/traktorstig med hög rygg?

I instruktionsboken står det säkert hur du ställer in värmarens tidur alternativt stänger av den förinställda tiden.

Du har redan fått ett bra tips av ett proffs på brännare för att slippa röken i ett inlägg ovan tills felet är kontrollerat.
(Plocka bort säkringen).

nej inget såntdära får kolla med bmw var o pratade med don visste inte nåt konstigt men ska åka till en annan bmw

Jag finner svaret svårtolkat utan skiljetecken.

Jag gissar mig till:
Du har undersökt om det är stopp i värmarens avgasrör?
BMW verkstaden du åkte till först visste inget alls om värmare?
Du skall åka till en annan BMW verkstad och fråga även dom om dom kan något om värmare?

allt stämmer förutom stopp i värmarens avgasrör jag har inte kollat det för att jag vet att det är inget stopp där

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang