Blåst av biluthyrningsfirma - Behöver hjälp, Audi A4

wille-walle
21 november 2014 · 2 Inlägg

Tja, mitt första inlägg här på forumet o jag behöver lite hjälp!

Hyrde för ett tag sen en Audi A4 96a från en biluthyrningsfirma. Körde bara nån timme med den och säkringen till bränslepumpen gick. Snackade med uthyraren o han sa att jag skulle byta säkring o köra på. Gjorde detta men bilen stanna en halvtimme senare igen. Slutade med att jag lämna tillbaks bilen och skulle få pengarna tillbaks. Två veckor senare ringer dom o säger att jag har kört på något som slitit sönder alla fästen för bränsleslangarna under bilen o att jag måste betala för bärgning samt sanering som dom redan har gjort av bilen. Sen får jag inte komma o kolla på bilen heller för dom har lagat den o hyrt ut den igen... Känner mig blåst och lurad på pengar =/

Behöver veta lite om bilen för att få kött på benen om jag ska gå vidare med det här.  Är det ens möjligt att man kan köra på nån gren som sliter av bränsleslangar under bilen så att det börjar läcka inne i bilen? Var sitter bränslepumpen på en Audi A4 96a? Kan man ens se vart det har "slitits bort alla fästen"?

Är det bränslepumpen man ser på en av bilderna som jag laddar upp? Här ser det ju ut som att det är klockrent att det är det som gör att säkringen går. Hur är detta ens möjligt då? Sen hävdar dom att jag "måste" ha kört på nåt eftersom bensinen "sprutar ut med kraft" som dom uttryckte det. Det roliga är att dom hämtade bilen en vecka senare.. Skulle det då stått o sprutat bensin i en vecka? O endast gett dessa små fläckar??

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209387/209387-c9bf93bd61bcbf94a38adc1855357a84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209387/209387-0a6911afb2410a94e9d5155b529284a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209387/209387-bac4fd4207e908b0fac15ffd7ba69377.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209387/209387-74dbcfc557da2419ce4dd8d0b1189847.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209387/209387-ebb02f0fa67b6e7a43e03f25e763e40a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209387/209387-f91df726a6d37f0f800900a37321e751.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209387/209387-71e3118e0248edaa9dd27fc63632357b.jpg

it_mutt Avstängd
21 november 2014 · 10 388 Inlägg

Fästena till bränslerören är inte omöjligt. Det är ju bara en plastbit som röret "klickas in i". Att plasten skulle bli gammal och skör och därför gå sönder för en småsak är alltså inte omöjligt. Om det syns? Mnjaäe, sitter det ett halvt fäste kvar så kan man givetvis se detta.

Men, jag blir inte riktigt klok på ditt inlägg; ena raden är det fästena till bränsleslangarna, några rader senare är det själva bränsleslangarna/ledningarna.

Bensinen sprutar ju bara ut "med kraft" när bensinpumpen är igång. Med andra ord; slår du på tändningen eller startar bilen (om det nu ens går) så kommer bensinen spruta ut. Det står alltså inte och sprutar ut "hela tiden av sig själv" s.a.s.

Senast redigerat av it_mutt (21 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
crankarnRs
21 november 2014 · 116 Inlägg

på den 1a bilden ser det ju ut som det är bensin vid kontakten.det kan ju göra att skringen gick ,kan vara gummitättningen mellan nivågivaren och tanken då läcker det ju vid gupp och när den är full tank

wille-walle
21 november 2014 · 2 Inlägg

it_mutt skrev:
Men, jag blir inte riktigt klok på ditt inlägg; ena raden är det fästena till bränsleslangarna, några rader senare är det själva bränsleslangarna/ledningarna.

Bensinen sprutar ju bara ut "med kraft" när bensinpumpen är igång. Med andra ord; slår du på tändningen eller startar bilen (om det nu ens går) så kommer bensinen spruta ut. Det står alltså inte och sprutar ut "hela tiden av sig själv" s.a.s.

Njae förstår din poäng wink men biluthyrningsfirman hävdar ju att jag kört på något som "slitit loss alla fästen" samt "slitit sönder bränsleslangarna". I min mening borde man ju sett att det inte fanns några slangar i så fall, alternativt några trasiga slangar? Och hur kan man över huvud taget köra flera mil utan några bränsleslangar? Låter för mig konstigt.

De uthyrarna hävdar var att det "droppar/sprutar" med kraft när bilen bara stod som den gjorde. Mest bara lite skitsnack i mina öron.


Men precis, det ser ut som att det är bensin vid kontakten, logiskt i så fall att säkringen skulle gå. Men är det nivågivaren som är på bilden då? Jag vet i ärlighetens namn inte vad det är för något på första bilden som uthyraren har tagit en bild på. Och var sitter denna?

Parsan
21 november 2014 · 166 Inlägg

Det du ser på första bilden är bränslepumpen.Om jag inte missminner mig så tar man ut den via bagaget då den sitter under klädseln där.
Jag tycker även att det är mycket märkligt att dom inte lät dig se själva skadan innan dom åtgärdade den.Så hade jag varit dig hade jag inte betalat något pga att du inte själv har fått se själva skadan innan den åtgärdades.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
phk
21 november 2014 · 46 Inlägg

Är det bilen på bilden som du hyrt?
I så fall är den avställd och obesiktigad!

Vad är det för konstigt företag som har en nästan 19 år gammal bil som hyrbil?

Fick du inte se skadan innan reparationen hade jag inte betalat ett öre!

Glesmark
21 november 2014 · 1 938 Inlägg

Både nivågivaren och pumpen går via den kontakten.

Ja den där har varit avställd sedan 20130113 och besiktades senast 20120329.
Är det exakt den bilen som du hyrt alltså? I så fall borde du polisanmälla dom.

Hur ser ansvarsdelen ut i hyresavtalet?
Exakt vad du kan ställas till svars för är beroende på vad som står där.

burnin_rubber
21 november 2014 · 220 Inlägg

Hyrbil säger du.Då måste du väl haft någon typ av försäkring på den hoppas jag.
Det är uthyrarens skyldighet att upplysa dig om att det finns en självriskelliminering som tillval i din hyra.
Som sagt inna så är det en 19 år gammal bil och att den läcker på ovansidan bränslepumpen är förmodligen ett vanligt slitage efter 19 år och garanterat inget som du som kund har orsakat då bränslepumpen sitter i tanken och du har ju garanterat inte kört på något med insidan tanken.
Jag ahde absolut inte betalt någonting speciellt inte på en 19 år gammal hyrbil.

Glesmark
21 november 2014 · 1 938 Inlägg

Dessutom sitter det väl rör under bilen även på A4?
Är väl endast slang från pumpen till början på röret som på B3 och B4?
Den lilla stumpen skall väl mycket till om man lyckas komma åt, den går ju ovanför bränsletanken på bilden som jag ser iaf, och gissningsvis ganska snart blir den till ett rör.

jaka54
21 november 2014 · 5 731 Inlägg

Hej!
På första bilden ser du själva locket av plast som täcker tankens hål Pumpen däremot sitter längst ner i tanken. Eftersom det syns bensin i fördjupningen  i locket så läcker det ut soppa där, antingen i genom kontakten som har en O-ring eller också genom en av slangarna, en av dessa slangar är nämligen den slang som leder bensin fram till motorn, den andra slangen är returlangen (överflödig soppa kommer nämligen tillbaka till tanken). Bensin sprutar bara ut när motorn är igång ,aldrig annars ,men visst kan det droppa lite soppa även nnär bilen står still och det ser man ju på dina bilder att det har gjort.

Bensinrören  löper längs hela undersidan på bilen och är av stål, det är bara från tanken ner en bit (ca 70cm) de är av gummi.
Visst kan man köra på något så att bensinrören går av, men då fodras det mycket kraft och stor otur...

Hur kan en seriös firma hyra ut en 19 år gammal bil? Och hur kan de påstå (utan att du fått se skadan) att det är du som har åstadkommit skadan?

Vad heter firman du hýrt bilen av?

Senast redigerat av jaka54 (22 november 2014)

Maxen Teknisk
21 november 2014 · 328 Inlägg

Om det nu är bilen på bilden, vilket inte ännu är bekräftat i tråden (rätta mig gärna om jag har fel), så är den dessutom registrerad på en privatperson. Hur funkar det?

En biluthyrningsfirma som inte äger sina egna bilar, eller är det ett "enskilt företag"? roll

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Mervolic Yawn...
21 november 2014 · 3 151 Inlägg

Glöm allt vad de säger. Om de har städat undan bevisen så har de heller ingenting de kan framföra till en eventuell rättstvist.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang