Hur sladdvänligt är Quattro

Eliasess
21 november 2014 · 5 Inlägg

Hej!

Vintern är här, och jag siktar på att köpa en Audi a6/a4 Quattro.

Har däremot läst ganska mycket, och har fått för mig att en del verkar tycka att Quattrosystemet kan bete sig som en framhjulsdriven i och med omfördelning av kraft - har kanske inte förstått detta helt och hållet.

Hur sladdvänligt/snödriftvänligt är Quattro?
Kommer jag har lika roligt när jag leker med en Quattro jämfört med en bakhjulsdriven?

Jag vet... Lite "Hur långt är ett snöre", men svara gärna vad du tycker, samt gärna vad du har kört.

Senast redigerat av Eliasess (21 november 2014)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
21 november 2014 · 2 252 Inlägg

de kommer gå betydligt Fortare att åka 4hjulsladd gäntemot bakhjuls, men i min mening, lika roligt bara lite olika körstilar..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Mervolic Yawn...
21 november 2014 · 3 151 Inlägg

Enligt min erfarenhet är quattro underbart att sladda med. Det känns som att man har bättre kontroll än med bakhjulsdrivet, men det släpper nästan lika lätt. Efter en bit in i sladden så återfår man dock fästet ganska snabbt, om man inte ger mycket mer gas.

Det finns ju olika sorts fyrhjulsdrift även inom "Quattro", då det bara är benämningen på deras fyrhjulsdrivna modeller. T ex Haldex eller Torsen.

Glesmark
21 november 2014 · 1 938 Inlägg

Kolla först och främst så hjälpsystemen går att stänga av helt, Quattro går fint att sladda med.
Det krävs mer motor för att sladda i samma fart jämfört mot bakhjulsdrift, men i snö/is är även 200 hk roligt med Quattro.
Du kommer nog likt många andra tycka att bakhjulsdrivet är tråkigt att sladda med när du väl testat att sladda Quattro på is/snö, en ny upplevelse så att säga.

Haldex sitter i dom bilarna med tvärmonterad motor, dom med rakställda motorer har torsen-diff monterad i lådan som vanligt.

Eliasess
21 november 2014 · 5 Inlägg

Mervolic skrev:
Enligt min erfarenhet är quattro underbart att sladda med. Det känns som att man har bättre kontroll än med bakhjulsdrivet, men det släpper nästan lika lätt. Efter en bit in i sladden så återfår man dock fästet ganska snabbt, om man inte ger mycket mer gas.

Det finns ju olika sorts fyrhjulsdrift även inom "Quattro", då det bara är benämningen på deras fyrhjulsdrivna modeller. T ex Haldex eller Torsen.

Har tänkt undvika Haldex, exempelvis A3 som ska ha Haldex.
Har jag förstått det rätt att alla A4or och A6or har torsendifferential, alltså konstant fyrhjulsdrift, till skillnad från haldex?

Glesmark skrev:
Kolla först och främst så hjälpsystemen går att stänga av helt, Quattro går fint att sladda med.
Det krävs mer motor för att sladda i samma fart jämfört mot bakhjulsdrift, men i snö/is är även 200 hk roligt med Quattro.
Du kommer nog likt många andra tycka att bakhjulsdrivet är tråkigt att sladda med när du väl testat att sladda Quattro på is/snö, en ny upplevelse så att säga.

Haldex sitter i dom bilarna med tvärmonterad motor, dom med rakställda motorer har torsen-diff monterad i lådan som vanligt.

Menar du ESP med hjälpsystem? Har läst någonstans att man kan stänga av det allra mesta av "hjälpen" med ESP-knappen. Däremot ska det tydligen inte gå att stänga av helt och hållet.

Förutom att enbart leka (ESP av) tänker jag att det kan vara bra att lära sig hantera bilen så som man har tänkt köra den till vardags (ESP på).
Nu tänker jag väl att jag kommer köra med ESP-systemet på till vardags eftersom det reagerar snabbare än vad jag gör.
Tänker jag fel eller rätt?
Hur pass stor skillnad brukar det bli med ESP PÅ respektive AV när det gäller vanlig körning samt lek?

Mervolic Yawn...
21 november 2014 · 3 151 Inlägg

Jag tror du har förstått det rätt, åtminstone på samma sätt som jag har förstått det. Min A6 har torsendiff.

Enda nackdelen med torsen är vad jag vet att om en axel tappar greppet helt (t ex upphissad i luften) så tappar man drivkraften. Dock händer det ju aldrig under normala förhållanden.

Det verkar dock skilja lite olika mellan kraftfördelningen mellan modellerna. Vissa driver 50/50 på fram/bak, och så verkar vara fallet på min bil då den är väldigt sladdvänlig. Behöver bara ge pyttelite gas för att det ska släppa på vinterväglag.

Edit: Angående ESP, på min A6 finns det inget antisladd eller liknande, kan sladda hur mycket som helst utan något som griper in. Men enligt de erfarenheter jag har av liknande "säkerhet" så tycker jag att det mest är obehagligt när datorn griper in, oavsett om det är en provocerad sladd eller en oplanerad sådan. Datorn väljer inte alltid det mest logiska, och den går ju inte utefter någon framtidsplanering för sladden. Om man får sladd oförväntat så är min naturliga reaktion att motstyra och lätta lite smått på gasen, men inte släppa den helt. Datorns reaktion är (oftast, finns lite olika modeller) att bromsa de hjul som spinner med hjälp av bromsarna och strypa krafttillförseln. Alltså återfås greppet ganska fort och bilen kränger åt motsatt håll i stället.

Senast redigerat av Mervolic (21 november 2014)

Glesmark
21 november 2014 · 1 938 Inlägg

Jag skulle vilja säga att en torsen-diff är mer utav en avancerad planetväxel som distribuerar kraft, tycker det är fel att säga fasta värden typ 60/40 eftersom den skickar kraften olika från ögonblick till ögonblick.

En diffbroms så som en lamell-diff är förspänd med en viss kraft, därför kan man där ange att den är uppspänd att tillåta max 45% differans innan den bromsar.

Så tänker jag iaf.

Med esp på lär du nog inte få några roliga kast, då kommer den bromsa på olika hjul för att få bilen stabil igen.
TT RS, S3, kommande RS3, Golf R osv har Haldex 4x4, dom går att sladda och leka med om man vill.
Så jag tror inte dom nya Haldex e allt för dåliga, det verkar tvärtom vara bra grejjer.
Det sitter Haldex i Bugatti Veyron och Lamborghini med flera för att nämna några sportbilar.

De e som Mervolic skriver, att om du tappar greppet t.ex ett hjul i luften så försvinner drivkraften, men om du har antisladd/antispinn/ESP så kommer det gå in elektroniskt och bromsa det hjulet som är i luften så diffen styr kraften till det andra hjulet på axeln. Öppna diffar fungerar på så vis att dom oftast flyttar kraften till det hjul med minst motstånd.

Jaja, trött i nattmössan, åk å provkör en a4 eller a6 när snön kommit och åk ut på nån hal parkering.
Lägg dig i 30-40 och försök att bara gira höger eller vänster, KRAFTIGT både MED och UTAN antispinn så kommer du märka skillnaden.

Sen gör du samma sak igen, fast du ger full sula när du girar så du får kast, testa detta MED och UTAN antispinn.

Det är alldeles för svårt att förklara, det är en helt ny teknik att köra 4x4 jämfört mot bakhjulsdrivet.

toksepe
21 november 2014 · 45 Inlägg

Quattro så går det oftast bredare och snabbare..bytt till en 1,8tq nyss och jämnfört med polaren som kör 940 så måste jag hålla bra mycket högre hastighet för att kunna åka på ställ..
Är endast Allroad och Q modeller du inte kan stänga av ESP på, alla andra ska det gå.

J3n5
22 november 2014 · 792 Inlägg

Bör inte vara problem alls med antingen "mekanisk" eller "Haldex"quattro , kan leka med min GEN1 Haldex i golfen hur lätt som helst, bara liten dutt med handbromsen eller använda vikten för att gasa upp ställ.

www.youtube.com/watch?v=cvIZRzA79FU

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Eliasess
22 november 2014 · 5 Inlägg

toksepe skrev:
Quattro så går det oftast bredare och snabbare..bytt till en 1,8tq nyss och jämnfört med polaren som kör 940 så måste jag hålla bra mycket högre hastighet för att kunna åka på ställ..
Är endast Allroad och Q modeller du inte kan stänga av ESP på, alla andra ska det gå.

Brett och snabbt låter bra big_smile
Vad tycker du är roligast att snödrifta/sladda med?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 november 2014 · 2 971 Inlägg

Har haft en Haldex- och en Torsen-bil och de funkar lika bra att leka i snö/på is med båda.

Sen finns det några andra system i vissa quattro-bilar, men i A6 och A4 som du kikat på sitter Torsen fram till och med -08/-09 nånting iaf.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Eliasess
22 november 2014 · 5 Inlägg

matteeee skrev:
Har haft en Haldex- och en Torsen-bil och de funkar lika bra att leka i snö/på is med båda.

Sen finns det några andra system i vissa quattro-bilar, men i A6 och A4 som du kikat på sitter Torsen fram till och med -08/-09 nånting iaf.

Det verkar ju sannerligen vara sladdvänligt.

Vad innebär det att torsen sitter fram, hur är det på dom efter -09/-09? Vad blir skillnaden?
Vad jag har förstått är torsendifferentialens uppgift att fördela kraften mellan bak- och framaxel - förstår därför inte riktigt vad skillnaden ska bli.

Någon som kan får gärna förklara, för jag är långt ifrån säker på hur det fungerar...

Senast redigerat av Eliasess (22 november 2014)

toksepe
23 november 2014 · 45 Inlägg

Eliasess skrev:

toksepe skrev:
Quattro så går det oftast bredare och snabbare..bytt till en 1,8tq nyss och jämnfört med polaren som kör 940 så måste jag hålla bra mycket högre hastighet för att kunna åka på ställ..
Är endast Allroad och Q modeller du inte kan stänga av ESP på, alla andra ska det gå.

Brett och snabbt låter bra big_smile
Vad tycker du är roligast att snödrifta/sladda med?

roligast är nog quattro, känns absolut som man har mer kontroll med det, dock svårare att åka på långa ställ och man får ju inte direkt några volvokast heller..så absolut quattro smile

kwansa Hmm, vet inte?
23 november 2014 · 1 775 Inlägg

Kan meddela att haldex går bra och sladda med, dock är Gen 1 lite läskig...eftersom "inkopplingen" är inte direkt diskret tongue då gäller det och hålla i ratten!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
JonR
23 november 2014 · 3 259 Inlägg

Köpte en gammal legacy för några år sedan med tanken att man skulle lära sig att sladda med 4wd, sålde den efter några dagar efter att första snön hade kommit då jag upptäckte att man var tvungen att åka alldeles för fort för att kunna sladda med den för att det skulle vara i närheten av säkert! Så det krävs en riktigt duktig förare för att kunna sladda med 4wd på nåt annat än en stor parkering tex. Men kul och annorlunda är det, helt klart.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Mervolic Yawn...
23 november 2014 · 3 151 Inlägg

JonR skrev:
Köpte en gammal legacy för några år sedan med tanken att man skulle lära sig att sladda med 4wd, sålde den efter några dagar efter att första snön hade kommit då jag upptäckte att man var tvungen att åka alldeles för fort för att kunna sladda med den för att det skulle vara i närheten av säkert! Så det krävs en riktigt duktig förare för att kunna sladda med 4wd på nåt annat än en stor parkering tex. Men kul och annorlunda är det, helt klart.

Äh, bara att stämpla fullt och ratta för glatta livet. wink Dock krävs det ju lite motorvolym så den orkar hålla spinn på alla hjulen, kan ju bli lite läskigt om det hugger mitt i kurvan.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 november 2014 · 2 971 Inlägg

Eliasess skrev:

matteeee skrev:
Har haft en Haldex- och en Torsen-bil och de funkar lika bra att leka i snö/på is med båda.

Sen finns det några andra system i vissa quattro-bilar, men i A6 och A4 som du kikat på sitter Torsen fram till och med -08/-09 nånting iaf.

Det verkar ju sannerligen vara sladdvänligt.

Vad innebär det att torsen sitter fram, hur är det på dom efter -09/-09? Vad blir skillnaden?
Vad jag har förstått är torsendifferentialens uppgift att fördela kraften mellan bak- och framaxel - förstår därför inte riktigt vad skillnaden ska bli.

Någon som kan får gärna förklara, för jag är långt ifrån säker på hur det fungerar...

Nej, Torsen sitter inte fram. Jag skriver om meningen:
Fram till och med -08/-09 sitter det Torsen i A4 och A6. Sen kom dom med en kronhjulsdiff som funkar lite annorlunda.

Torsenkopplingen sitter i direkt anslutning till/i växellådan och fördelar kraften mellan fram och bak-axel. Haldex-diffen sitter på (framsidan av) bakre diffen (på de flesta bilar med Haldex) och fördelar också kraften mellan fram och bak. Den största skillnaden är att Torsen är helt mekanisk, medan Haldex är elektroniskt styrd (som allt annat modernt idag). Torsen gör exakt lika, Haldex kan man programmera att bete sig som man vill (fordonstillverkaren då alltså). Det finns uppgraderingar att köpa så att man får lite roligare/sportigare beteende i Haldex, jämför t ex chip till motorn.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
J3n5
24 november 2014 · 792 Inlägg

Finns både en plug som tvingar 50/50 drivning på haldexen man byter ut och en såkallad haldex controller där man kan styra den. Den senare varianten går dock lös på ca 10.000..

Mazda Miata "Turbo" (1991)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 november 2014 · 2 971 Inlägg

Fast det verkar korkat att köra 50/50 konstant på en Haldex-bil....?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
sumho
24 november 2014 · 71 Inlägg

har haft både s2 o s8 o tycker de e underbara bilar i snö men kände även att de understyrde en hel del i halka. visst gasar man så sladdar de ju men de går väldigt fort ochså o de kanske inte alltid de bästa om de e trångt.
har även haft celica gt4 88 de va bra mycket trevligare i snön inte alls så understyrda. detta e ju min egen uppfattning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang