Kvalitetsindex bilmärken. Har jag bara inbillat mig nåt?

Bierstube
21 november 2014 · 616 Inlägg

Länge har jag tänkt att de allra nyaste bilarna av märken som Mercedes, Audi och BMW är de som ligger i toppskiktet bland bilar med högsta kvalitet. Strax där bakom hade jag tänkt att övriga europeiska bilmärken finns. Volkswagen, Opel, Ford, Seat, Skoda och de tre franska tillverkarna.

Och i absoluta botten hade jag tänkt mig att kinesiska, för oss européer totalt främmande, bilmärken hamnade. Glöm Dacia, jag talar om bilar som är hundratusen gånger fulare och av hundratusen gånger sämre kvalitet (enligt de uppfattningar jag haft). Det är väl logiskt att jämföra bilutbudet i det gamla nedgågna Östblocket för omkring hundra år sen med det lika kommunistiska Kina. Kommunism innebär ju, förenklat, lika för alla och alla ska ha råd med allt. Det gör förstås att även bilutbudet påverkas så att de bilar som tillverkas är oerhört billiga (och därmed dåliga). Vad som spär på dessa föreställningar om att den lägsta kvalitet man kan hitta återfinns på den kinesiska marknaden är nyheter såsom dessa:

http://www.brandnews.se/brandnews/lovol … -for-olika
http://www.bilsport.se/artikel/land-rov … kinakopia/

Men vad är då upphovet till mitt inlägg? Jo, att jag enligt nedanstående artikel har levt i omvända världen under hela mitt liv. Uppenbarligen är de allra senaste Mercorna, Audi- och BMW-bilarna de bilar som håller allra lägst kvalitet. Näst sämst är, enligt listan, övriga europeiska bilmärken medan kinesiska, totalt okända biltillverkare uppenbarligen har allra högst kvalitet (då dessa inte finns med på listan). Nog har man hört talas om att kineserna är på gång, men att de redan skulle ha sprungit såhär långt förbi oss trodde jag ändå var överkurs.

http://www.bilsport.se/artikel/mardroms … yrast-fel/

Frågan är om jag är ensam eller om fler har levt i samma förvridna verklighetsuppfattning som jag gjort?

Presidento Of World
21 november 2014 · 3 306 Inlägg

jag har inget vidare bra svar på det upplever men...

jag kan inte begripa hur i helvete folkvagn ens säljer så bra som dom gör med det skit dom gör, rost  och allmänt tråkiga bilar komfort i klass med en billigare Opel osv..till dubbla priset..

nej jag hatar inte på "märket" jag kör golf själv men den var billig iallafall :-)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hilmer
21 november 2014 · 1 776 Inlägg

Dom där listorna över "fel" tar jag med en nypa salt, för det står ingenting om vad exakt det är för fel och OM det ens är ett fel eller bara nåt som kunden upplever.
Som när det gäller Audi t ex så finns det faktiskt många (tillräckligt många för att man ska uppmärksamma det) som anser att det är fel på bilen så som hjulupphängning och stötdämpning när det i själva verket handlar om sportchassi och 18-20" hjul. Folk har inte en aning om vad det är dom köper, bara det låter bra! Och sen har man mage att kritisera på bilen som dom borde provkört och upplevt innan köp.
Så ett fel som hamnar på listorna som egentligen inte är ett fel. Hur många liknande "fel" finns det på dessa listor!?

VW är inte sämre än nåt annat märke egentligen, alla märken har sina problem som mer eller mindre uppmärksammas. För 8-9år sen så byttes mycket plåt på t ex BMW pga rost, vi stod nästan som på löpande band och bytte dörrar/luckor/skärmar. Det är väl bättre idag får man hoppas!

Så alla har sina bekymmer, man ändrar modell eller tillverkning och sen kan problem uppkomma oavsett märke.

Mervolic Yawn...
21 november 2014 · 3 151 Inlägg

- BMW M5 2004-2011 Motor (25% felfrekvens)

BMW M5...hur många av deras ägare piskar inte motorn på motorvägen osv då? Kan finnas en anledning till att motorn pajar... roll

- Audi RS6 2002-2011 Drivlina och hjulupphängningar (40% felfrekvens)

Återigen, RS6... Motorstark bil. Tydligen har den en mer välbyggd motor då, eller underdimensionerad drivlina. Hjulupphängningarna tar väl stryk av tyngden och fyrhjulssladd på asfalt?

- Jeep Grand Cherokee 2006- Transmission (10% felfrekvens)

Transmission, alltså växellådan. Det är inte många som har en 2006 Jeep med manuell växellåda. Automat tycker som känt om att byta växel när man drar tunga släp, för det är väl därför man har en bra dragbil som en Jeep, så det är inte så konstigt att växellådan pajar då och då.

- Mercedes-Benz R-Class 2004- Elsystem (33% felfrekvens)

Här börjar jag dock undra, varför massa elfel? Antar att R-class är mer eller mindre fullspäckad av elektronik, så att den felar då och då är kanske inte så underligt ändå...

- Fiat Multipla 1999-2005 Bromssystem (25% felfrekvens)

Ja... Fiat, behöver man säga mer? wink

- SEAT Alhambra 1996- Luftkonditionering (10% felfrekvens)

SEAT vet jag inget om, men att AC:n pajar på en snart 20 år gammal bil är väl inte så konstigt?

- Chrysler 300C 2005- Styrinrättning (10% felfrekvens)

Det här låter dock allvarligare, men vad innebär felet egentligen?

mb_pucken
21 november 2014 · 5 083 Inlägg

Mervolic skrev:
- BMW M5 2004-2011 Motor (25% felfrekvens)

BMW M5...hur många av deras ägare piskar inte motorn på motorvägen osv då? Kan finnas en anledning till att motorn pajar... roll

- Audi RS6 2002-2011 Drivlina och hjulupphängningar (40% felfrekvens)

Återigen, RS6... Motorstark bil. Tydligen har den en mer välbyggd motor då, eller underdimensionerad drivlina. Hjulupphängningarna tar väl stryk av tyngden och fyrhjulssladd på asfalt?

- Jeep Grand Cherokee 2006- Transmission (10% felfrekvens)

Transmission, alltså växellådan. Det är inte många som har en 2006 Jeep med manuell växellåda. Automat tycker som känt om att byta växel när man drar tunga släp, för det är väl därför man har en bra dragbil som en Jeep, så det är inte så konstigt att växellådan pajar då och då.

- Mercedes-Benz R-Class 2004- Elsystem (33% felfrekvens)

Här börjar jag dock undra, varför massa elfel? Antar att R-class är mer eller mindre fullspäckad av elektronik, så att den felar då och då är kanske inte så underligt ändå...

- Fiat Multipla 1999-2005 Bromssystem (25% felfrekvens)

Ja... Fiat, behöver man säga mer? wink

- SEAT Alhambra 1996- Luftkonditionering (10% felfrekvens)

SEAT vet jag inget om, men att AC:n pajar på en snart 20 år gammal bil är väl inte så konstigt?

- Chrysler 300C 2005- Styrinrättning (10% felfrekvens)

Det här låter dock allvarligare, men vad innebär felet egentligen?

300c äter väll styrleder till frukost, Kan ha något att göra med 20"++ hjul osv. Framvagnen funkade bra när mercedes använde den :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bierstube
21 november 2014 · 616 Inlägg

Tack Hilmer och Mervolic för era inlägg. Det är intressanta dimensioner som ni bidrar med och det märks att ni är branschkunniga. Östtyska kommuniststoltheten Trabant var dock känd för att ramla ihop så fort man blåste på den, så det förvånar fortfarande att Kinas kommunistiska motsvarigheter till denna ovan nämnda skapelse lyser med deras frånvaro på listan.

Mervolic Yawn...
21 november 2014 · 3 151 Inlägg

Bierstube skrev:
Tack Hilmer och Mervolic för era inlägg. Det är intressanta dimensioner som ni bidrar med och det märks att ni är branschkunniga. Östtyska kommuniststoltheten Trabant var dock känd för att ramla ihop så fort man blåste på den, så det förvånar fortfarande att Kinas kommunistiska motsvarigheter till denna ovan nämnda skapelse lyser med deras frånvaro på listan.

Branschkunnig vet jag inte om jag vill kalla mig, jag är mer av en glad amatör. Men det är kul att kunna bidra med ens teorier ibland.

På tal om teorier så har jag en till:
Anledningen till att Kinakopiorna saknas är väl för att den här statistiken kommer från England. Det är helt enkelt deras vanligaste bilar, och det är nog inte många i England som kör Kinamärken som LandWind osv.

Hilmer
21 november 2014 · 1 776 Inlägg

Bierstube skrev:
Tack Hilmer och Mervolic för era inlägg. Det är intressanta dimensioner som ni bidrar med och det märks att ni är branschkunniga. Östtyska kommuniststoltheten Trabant var dock känd för att ramla ihop så fort man blåste på den, så det förvånar fortfarande att Kinas kommunistiska motsvarigheter till denna ovan nämnda skapelse lyser med deras frånvaro på listan.

Dessa bilar är ju fortfarande rätt så nya på marknaden så det kan ju spela in, speciellt på den svenska marknaden.
En annan tanke med listan, det handlar ju inte enbart om flest fel, det handlar ju dessutom om de dyraste felen och det är kanske därför som "premiummärken" hamnar högre upp på listan!?

Bierstube
21 november 2014 · 616 Inlägg

Tack ånyo för era analyserande aspekter. Tror ni har väldigt rätt angående de orsaker som ni presenterar, Mervolic och Hilmer. Statistiken har inte avskräckt mig i alla fall. Jag skulle känna mig betydligt tryggare i en tysk premiumvagn än en kinesisk kommunistdito.

xXSammy
22 november 2014 · 6 566 Inlägg

Mervolic skrev:
- Fiat Multipla 1999-2005 Bromssystem (25% felfrekvens)

Ja... Fiat, behöver man säga mer? wink

Multiplan har handbromsen på bromsoket, inte så ovanligt att de börjar kärva om man fegar med handbromsen.

De/Dem
AX3L
23 november 2014 · 398 Inlägg

Man ska också komma ihåg att det i bilvärlden är en väldig skillnad på kvalité i den mening att det håller och upplevd kvalité. Don't get me wrong, jag gillar också när det känns som att instrumentpanelen är förankrad i ett medelstort berg och dörren låter som ett kassaskåp när man stänger den, men det säger inte så mycket om kvalitén på det som verkligen spelar roll. Kassaskåpsklangen är tex en ganska linjär funktion av mängden isolering, inte konstruktionen och tillverkningsprecisionen av transmissionen tex.  Där är Toyota med flera ljusår före sina europeiska konkurrenter, tyvärr får man väl säga eftersom jag inte kommer köpa en sådan bil any time soon om den så överlever mig.

Sen tycker jag just den listan var lite missvisande. En M5 eller RS6 ska ju inte jämföras med Toyota 1.8i, att mycket hästar kostar pengar i reparationer är det nog ingen som betvivlar. Men tyvärr pekar alla undersökningar jag sett där 130hk Audi och BMW är med åt samma håll.

qazse
23 november 2014 · 178 Inlägg

personligen anser jag att det hade varit roligt att se era kommentarer om det istället hade varit billigare bilar som toppat listan.

hade det varit samma "undanflykter" om nissan/toyota/honda/mitsubishi hade 25% felfrekvens på motorn eller skulle det då bero på värdelösa motorer?
nu är jag inte alls så insatt utan bara skriver ändå, så rätta mig gärna om jag har fel tongue
2010 bmw m5
5liter
500hp
100hp/liter
r/l 8,250-rpm

2000 honda s2000
2liter
247hp
123hp/liter
r/l 8,800 rpm
inbillar mig att hondan pressas minst lika mycket som bmw:n
orkade inte leta reda på vad deras motorer kostar att köpa nya, men skulle gissa på att en motor från honda är bra mycket billigare än en från bmw

(litereffekt och redline var det bästa/snabbaste sättet jag kom på att jämföra olika motorer på ett ganska "jämlikt" sätt. ska vi enbart kolla på effekt och hur svårt det är att få det hållbart så verkar det inte vara några problem att få en motor med 108.000hp att hålla om man bygger den stor nog och inte har så höga varv)



elsystem (33% felfrekvens) man kan ju tycka att en bra mycket billigare bil som typ består av el (nissan leaf) bör toppa den listan, men av någon anledning lyckas tyskarna även här klättra förbi alla andra tillverkarländer

RS6 2002-2011  drivlina och hjulupphängningar (40% felfrekvens) här har jag verkligen inte en aning om hur jag ska räkna på ett vettigt sätt :s
men hittade någon magisk räknare på internet där man kunde skriva in vikt och tid för att få info om arbete som utförs, ni får själva tolka siffrorna.

rs6
Time Used : 5.1 (sec)
Acceleration : 5.45 (m/s**2)
Acceleration related to gravity : 0.56 (g)
Force : 11 (kN)
Work : 781 (kNm, kJ)
Power : 153 (kW), 205 (hp)

evo 10
Time Used : 3.7 (sec)
Acceleration : 7.51 (m/s**2)
Acceleration related to gravity : 0.77 (g)
Force : 12 (kN)
Work : 617 (kNm, kJ)
Power : 167 (kW), 224 (hp)

spontant så känns det som att dom iallafall ligger ganska nära varandra förutom att jag inte har hört något om problem med drivlinan på evon även fast dom verkar utföra ungefär samma jobb



kan det vara så att det tyskar egentligen är bra på är just höga priser för upplevd kvalitet?



#alldeles för lat för att faktakolla och alla siffror är tagna från första bästa ställe (mestadels wikipedia) så ni får säga till om det är helt fel#

Mervolic Yawn...
23 november 2014 · 3 151 Inlägg

Nu var det ju dock dom dyraste felen som listades, och att en 5-litersmotor med 8 cylindrar är dyrare att reparera än en 4-cylindrig 2-litersmotor är ju ganska självklart. smile Men ja, tyska bilar är oförskämt dyra jämfört med asiatiska bilar. Dock lever dom mycket på inredningen och känslan, kvalitén på japanska bilar är dock förmodligen bättre.

AX3L
23 november 2014 · 398 Inlägg

qazse skrev:
personligen anser jag att det hade varit roligt att se era kommentarer om det istället hade varit billigare bilar som toppat listan.

hade det varit samma "undanflykter" om nissan/toyota/honda/mitsubishi hade 25% felfrekvens på motorn eller skulle det då bero på värdelösa motorer?
nu är jag inte alls så insatt utan bara skriver ändå, så rätta mig gärna om jag har fel tongue
2010 bmw m5
5liter
500hp
100hp/liter
r/l 8,250-rpm

2000 honda s2000
2liter
247hp
123hp/liter
r/l 8,800 rpm
inbillar mig att hondan pressas minst lika mycket som bmw:n
orkade inte leta reda på vad deras motorer kostar att köpa nya, men skulle gissa på att en motor från honda är bra mycket billigare än en från bmw

(litereffekt och redline var det bästa/snabbaste sättet jag kom på att jämföra olika motorer på ett ganska "jämlikt" sätt. ska vi enbart kolla på effekt och hur svårt det är att få det hållbart så verkar det inte vara några problem att få en motor med 108.000hp att hålla om man bygger den stor nog och inte har så höga varv)



elsystem (33% felfrekvens) man kan ju tycka att en bra mycket billigare bil som typ består av el (nissan leaf) bör toppa den listan, men av någon anledning lyckas tyskarna även här klättra förbi alla andra tillverkarländer

RS6 2002-2011  drivlina och hjulupphängningar (40% felfrekvens) här har jag verkligen inte en aning om hur jag ska räkna på ett vettigt sätt :s
men hittade någon magisk räknare på internet där man kunde skriva in vikt och tid för att få info om arbete som utförs, ni får själva tolka siffrorna.

rs6
Time Used : 5.1 (sec)
Acceleration : 5.45 (m/s**2)
Acceleration related to gravity : 0.56 (g)
Force : 11 (kN)
Work : 781 (kNm, kJ)
Power : 153 (kW), 205 (hp)

evo 10
Time Used : 3.7 (sec)
Acceleration : 7.51 (m/s**2)
Acceleration related to gravity : 0.77 (g)
Force : 12 (kN)
Work : 617 (kNm, kJ)
Power : 167 (kW), 224 (hp)

spontant så känns det som att dom iallafall ligger ganska nära varandra förutom att jag inte har hört något om problem med drivlinan på evon även fast dom verkar utföra ungefär samma jobb



kan det vara så att det tyskar egentligen är bra på är just höga priser för upplevd kvalitet?



#alldeles för lat för att faktakolla och alla siffror är tagna från första bästa ställe (mestadels wikipedia) så ni får säga till om det är helt fel#

Hästar per liter är ett bra mått på delar av motorns påfrestningar, men i det här sammanhanget tycker jag att det faller lite på övriga komponenter som ska ta emot och förmedla kraften ner i marken. Transmissionen struntar i hur många liter motorn har, snarare är det värre med en stor motor eftersom den brukar ha mer vrid. Vill man köra sönder en bil är maxgas på låga varv betydligt sämre än att köra 100-150 så att säga, och många bilar är därför momentbegränsade på första växlarna.

Det finns också en god anledning till att nästan hela världen, allt från sjukhus till tillverkningsindustri, börjat köra med Toyotas produktionssystem (i form av LEAN) och inte Volkswagens.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 november 2014 · 1 128 Inlägg

Mervolic skrev:
- BMW M5 2004-2011 Motor (25% felfrekvens)

BMW M5...hur många av deras ägare piskar inte motorn på motorvägen osv då? Kan finnas en anledning till att motorn pajar... roll

http://www.thesmokingtire.com/wp-content/uploads/2011/02/mercedes-diesel.jpg
http://i37.tinypic.com/671oub.jpg

Dessa 20-30 åringar piskas ju aldrig heller. wink

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (23 november 2014)

Nöjeskör närproducerat
ekelund88
23 november 2014 · 2 656 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Mervolic skrev:
- BMW M5 2004-2011 Motor (25% felfrekvens)

BMW M5...hur många av deras ägare piskar inte motorn på motorvägen osv då? Kan finnas en anledning till att motorn pajar... roll

http://www.thesmokingtire.com/wp-conten … diesel.jpg
http://i37.tinypic.com/671oub.jpg

Dessa 20-30 åringar piskas ju aldrig heller. wink

hur många m45/46/47 lådor och bakaxlar kör man inte sönder på 2/7/9 serien ! ofantligt många :p

snackar vi nånstans 50% felfrekvens men inte alls lika dyrt

Evildan
23 november 2014 ·

ekelund88 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Mervolic skrev:
- BMW M5 2004-2011 Motor (25% felfrekvens)

BMW M5...hur många av deras ägare piskar inte motorn på motorvägen osv då? Kan finnas en anledning till att motorn pajar... roll

http://www.thesmokingtire.com/wp-conten … diesel.jpg
http://i37.tinypic.com/671oub.jpg

Dessa 20-30 åringar piskas ju aldrig heller. wink

hur många m45/46/47 lådor och bakaxlar kör man inte sönder på 2/7/9 serien ! ofantligt många :p

snackar vi nånstans 50% felfrekvens men inte alls lika dyrt

Dessa "20-30 åringar" räknas inte med i någon statistik då dom inte lämnas in på garantiärende som de moderna bilarna medverkande i undersökningarna eller i regel ens på verkstäder utan fixas i något grotthål till vedboverkstad av någon halvdan hempulare eller körs till skroten efter raset inträffat alternativt parkeras bakom logen för "reparation senare" som oftast uteblir.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 november 2014 · 1 128 Inlägg

ekelund88 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Mervolic skrev:
- BMW M5 2004-2011 Motor (25% felfrekvens)

BMW M5...hur många av deras ägare piskar inte motorn på motorvägen osv då? Kan finnas en anledning till att motorn pajar... roll

http://www.thesmokingtire.com/wp-conten … diesel.jpg
http://i37.tinypic.com/671oub.jpg

Dessa 20-30 åringar piskas ju aldrig heller. wink

hur många m45/46/47 lådor och bakaxlar kör man inte sönder på 2/7/9 serien ! ofantligt många :p

snackar vi nånstans 50% felfrekvens men inte alls lika dyrt

Jo, det stämmer. Nån svaghet måste dom ju ha. big_smile Men det var driftsäkerheten på motorerna vi pratade om i detta fall. wink

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 november 2014 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

ekelund88 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
http://www.thesmokingtire.com/wp-conten … diesel.jpg
http://i37.tinypic.com/671oub.jpg

Dessa 20-30 åringar piskas ju aldrig heller. wink

hur många m45/46/47 lådor och bakaxlar kör man inte sönder på 2/7/9 serien ! ofantligt många :p

snackar vi nånstans 50% felfrekvens men inte alls lika dyrt

Dessa "20-30 åringar" räknas inte med i någon statistik då dom inte lämnas in på garantiärende som de moderna bilarna medverkande i undersökningarna eller i regel ens på verkstäder utan fixas i något grotthål till vedboverkstad av någon halvdan hempulare eller körs till skroten efter raset inträffat alternativt parkeras bakom logen för "reparation senare" som oftast uteblir.

Dom behövde nog knappast lämnas in på allt för många garantiärenden eller åka skytteltrafik till verkstäderna som bilarna idag verkar göra.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (23 november 2014)

Nöjeskör närproducerat
xXSammy
23 november 2014 · 6 566 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Dom behövde nog knappast lämnas in på allt för många garantiärenden eller åka skytteltrafik till verkstäderna som bilarna idag verkar göra.

Avgassystemen på dessa bilar ska tydligen ha rostat av pinsamt fort under en viss tid (Speciellt 740) enligt äldre mekaniker jag pratat med.

Men ingen verkar ju våga säga om dessa bilar har haft några former av service kampanjer utan de har varit felfria från fabrik.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang