Volvo 740 B230F dåligt bränsletryck ibland

Tykkso
22 november 2014 · 5 Inlägg

Hej har en 745 B230F, köpte den för mer en ett år sedan och då hade den ett litet fel, hade man lite soppa så gick den hackigt. Fortsatte köra nästan ett år och såg till bara att ha mycket soppa. Men nu senaste månaderna har den börjat rycka när man kliver på gasen oavsett om man har full tank. Fick nog av skiten så ville ta tag i problemet.

Började med att byta bränslefiltret, ingen skillnad. Bilen står stilla i 2 dar, startar, kör 100m, helt plötsligt dör den nästan och orkar bara köra på tomgång (så blev det EN gång bara innan på ca 1 års användande).
Så fort man gasa ville den dö. Körde på tomgång hem igen.
Köpte ny huvudpump (den under säte bredvid filtret). Gick att köra men dåligt som fan, tveka när man gasa men om man var försiktig gick det köra. Dagen efter går den som precis innan. Går att köra helt normalt men när man kliver på gasen hackar den. Är ute å kör, helt plötsligt börjar den dö nästan igen. Fick kämpa för att komma hem igen.

Så nu undrar jag vad som är fel. Har provat koppla ur lmm och då gick den sämre vilket betyder att det inte är fel på lmm.

Senast redigerat av Tykkso (22 november 2014)

Volvo 745 "740" (1988)
klubbfors
23 november 2014 · 135 Inlägg

Förutsatt att du har lh 2.4 (-88b och framåt): Har du kollat felkoderna?
Kan ju vara ett enkelt fel, glapp i kontakter eller liknande, och då får du ju svart på vitt var det finns/har funnits glapp eller fel.

Har du inte möjlighet att kolla felkoderna så skulle jag, innan vidare utbyte av delar, ta lös kontakterna till det som har med motorn att göra, spruta 5-56 och stoppa tillbaka allt ordentligt. Är problemet fortfarande kvar,- ja då är det nog dags att felsöka det mekaniska smile
lycka till!

jaka54
25 november 2014 · 5 719 Inlägg

Hej!
Eftersom du har två pumpar ,en i tanken och en under förarstolen så kolla om den i tanken pumpar fram någon soppa till huvudpumpen under stolen! Pumpen i tanken pumpar med väldigt lågt tryck (0,1bar)och är bara till för att  få fram soppa när nivån i tanken är låg (Halvfull eller lägre).
Men...Och nu kommer vi till vad det kan vara förutom pumpen.

På tanklocket under durken i bak på Volvo 740/745 så sitter det en elanslutning i form av en "plastplupp".
I plastpluppen sitter kablar  till både tankpumpen och reostaten samt en jordkabel som sitter fast i tanklocket. Ofta är dessa anslutningar ärgade . Men...man ser inte det förrän man bryter loss plastpluppen från tanklocket.
Jag gjorde så att jag bröt loss plastpluppen på brorsans 745.87:a och lödde fast sladdarna direkt till reostat och pump sen fungerade motorn perfekt!

Tykkso
30 november 2014 · 5 Inlägg

Tackar så mycket för svar!
Såg att det läckte bensin och det ska det ju absolut aldrig göra!
Försökte fixa det under veckan men gick inte så bra, fick köpa ny slangkoppling på Volvo för 490kr.
Men nu så läcker det inte en droppe bensin!
Tyvärr så går bilen dåligt än. Jag vet att pumparna går som de ska så måste vara något efter dom, Lmm, lambda?
Det kan inte va tankpumpen va? Som Jaka54 sa så gör de inte så mycket.

Senast redigerat av Tykkso (30 november 2014)

Volvo 745 "740" (1988)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 november 2014 · 3 730 Inlägg

Tykkso skrev:
Tackar så mycket för svar!
Såg att det läckte bensin och det ska det ju absolut aldrig göra!
Försökte fixa det under veckan men gick inte så bra, fick köpa ny slangkoppling på Volvo för 490kr.
Men nu så läcker det inte en droppe bensin!
Tyvärr så går bilen dåligt än. Jag vet att pumparna går som de ska så måste vara något efter dom, Lmm, lambda?
Det kan inte va tankpumpen va? Som Jaka54 sa så gör de inte så mycket.

Nu fattade jag inte... Är du 100%säker på att pumpen i tanken funkar? Kolla och fixa det först

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Tykkso
30 november 2014 · 5 Inlägg

DiwraZ skrev:

Tykkso skrev:
Tackar så mycket för svar!
Såg att det läckte bensin och det ska det ju absolut aldrig göra!
Försökte fixa det under veckan men gick inte så bra, fick köpa ny slangkoppling på Volvo för 490kr.
Men nu så läcker det inte en droppe bensin!
Tyvärr så går bilen dåligt än. Jag vet att pumparna går som de ska så måste vara något efter dom, Lmm, lambda?
Det kan inte va tankpumpen va? Som Jaka54 sa så gör de inte så mycket.

Nu fattade jag inte... Är du 100%säker på att pumpen i tanken funkar? Kolla och fixa det först

Inte helt hundra, vet bara att en gång så prova jag dra ut elkabeln till huvudpumpen (den under sätet) och starta.
Då gick bilen på tomgången fast dog så fort man gasa med bara tankpumpen igång.

Senast redigerat av Tykkso (30 november 2014)

Volvo 745 "740" (1988)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 november 2014 · 3 730 Inlägg

Tykkso skrev:

DiwraZ skrev:

Tykkso skrev:
Tackar så mycket för svar!
Såg att det läckte bensin och det ska det ju absolut aldrig göra!
Försökte fixa det under veckan men gick inte så bra, fick köpa ny slangkoppling på Volvo för 490kr.
Men nu så läcker det inte en droppe bensin!
Tyvärr så går bilen dåligt än. Jag vet att pumparna går som de ska så måste vara något efter dom, Lmm, lambda?
Det kan inte va tankpumpen va? Som Jaka54 sa så gör de inte så mycket.

Nu fattade jag inte... Är du 100%säker på att pumpen i tanken funkar? Kolla och fixa det först

Inte helt hundra, vet bara att en gång så prova jag dra ut elkabeln till huvudpumpen (den under sätet) och starta.
Då gick bilen på tomgången fast dog så fort man gasa med bara tankpumpen igång.

Kolla det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Tykkso
1 december 2014 · 5 Inlägg

DiwraZ skrev:

Tykkso skrev:

DiwraZ skrev:

Nu fattade jag inte... Är du 100%säker på att pumpen i tanken funkar? Kolla och fixa det först

Inte helt hundra, vet bara att en gång så prova jag dra ut elkabeln till huvudpumpen (den under sätet) och starta.
Då gick bilen på tomgången fast dog så fort man gasa med bara tankpumpen igång.

Kolla det

Tips på hur?

Volvo 745 "740" (1988)
Tykkso
3 december 2014 · 5 Inlägg

Bytte tändstiftet, nu går den bra!
Gamla stiften var svarta.
Kan dra slutsatsen att det har orsakats när jag provat köra bilen när den vart halvdan.

Volvo 745 "740" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang