Volvo 940 ltt död efter första turen med nya wastegaten?

tobbeh78 !
25 november 2014 · 543 Inlägg

Linkan_740 skrev:
Vid ett komptest så mäter man hur tät motorn är vid sina takter. Alltså har kompressionsförhållandet inget med kompressionstrycket att göra. Man kan på så sätt se om någon cylinder är mindre tät. Att den är otät kan bero på flera saker, t.ex. Topplockspackning, otäta eller skeva ventiler/säten eller att ringlandet är kasst. På bilar som har stått som har något ojämt komptryck så kan man hälla i lite olja i cylindern så ringarna tätar som dom ska. Besserwisser? Nej, men väldigt många tro sig veta saker utan att ha läst på.

Kompressionsförhållandet på de flesta turbomaskiner från -90 talet är 8:5 

Kompressionstrycket ska ligga på (som nämnts tidare) på runt 10-12kg. Det får inte skilja mer än 10% mellan cylindrarna, då är det något som inte stämmer.

Tack då vet vi, ang min besserwisser kommentar var enbart för att du inte skrev någon förklaring.. wink

Trött och bitter?? javisst!
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
25 november 2014 · 5 042 Inlägg

Skriv gärna ut vad det är för företag så " amatörer " inte handlar/rådfrågar av en sådan som inte kan ett skit.

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (25 november 2014)

C H E V R O L E T <3
mr_carle
25 november 2014 · 35 Inlägg

Turbomeck var firman jag köpte av, ska ringa han idag och prata med han.

I vilket fall, bilen startade utan några som helst problem igår, dock så var den lite ojämn i varvtalen precis vid nystart, men lät den stå på i några min och letade efter missljud, då blev tomgången och varvtalen jämna,
Men lambdalampan lyser och funderar på vad jag kan behöva göra för att släcka den/åtgärda felet. alltså inte koppla loss batteriet utan vill även lösa felet.

Ska beställa chip idag och ställa in tryckklockan på 0,7 så får vi hoppas att motorn inte tagit för mycket skada.

Men den som kan hjälpa mig med det ang lambda varningslampan uppskattas!

MVh

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
25 november 2014 · 5 042 Inlägg

mr_carle skrev:
Turbomeck var firman jag köpte av, ska ringa han idag och prata med han.

I vilket fall, bilen startade utan några som helst problem igår, dock så var den lite ojämn i varvtalen precis vid nystart, men lät den stå på i några min och letade efter missljud, då blev tomgången och varvtalen jämna,
Men lambdalampan lyser och funderar på vad jag kan behöva göra för att släcka den/åtgärda felet. alltså inte koppla loss batteriet utan vill även lösa felet.

Ska beställa chip idag och ställa in tryckklockan på 0,7 så får vi hoppas att motorn inte tagit för mycket skada.

Men den som kan hjälpa mig med det ang lambda varningslampan uppskattas!

MVh

Vänta med att beställa chipp. Har du oflyt finns det annat att lägga cash på.
Komptesta varje cylinder först. är kompet någorlunda jämt på alla cylindrar så kan du vara någorlunda glad ! smile

Edit: Turbomeck av alla med. Dom är ju rätt stora.  yikes neutral

Btw med chipp kan du ladda mer än 0.7 wink

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (25 november 2014)

C H E V R O L E T <3
spokenratt
25 november 2014 · 3 860 Inlägg

"lambda lampan" motorelektronik lampan.. berättar med största sanolikhet att du har en eller flera felkoder loggade, som om du kan läsa ur dom så får du väl förhoppningsvis en fingervisning om vad som felar/felat...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
mr_carle
25 november 2014 · 35 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

mr_carle skrev:
Turbomeck var firman jag köpte av, ska ringa han idag och prata med han.

I vilket fall, bilen startade utan några som helst problem igår, dock så var den lite ojämn i varvtalen precis vid nystart, men lät den stå på i några min och letade efter missljud, då blev tomgången och varvtalen jämna,
Men lambdalampan lyser och funderar på vad jag kan behöva göra för att släcka den/åtgärda felet. alltså inte koppla loss batteriet utan vill även lösa felet.

Ska beställa chip idag och ställa in tryckklockan på 0,7 så får vi hoppas att motorn inte tagit för mycket skada.

Men den som kan hjälpa mig med det ang lambda varningslampan uppskattas!

MVh

Vänta med att beställa chipp. Har du oflyt finns det annat att lägga cash på.
Komptesta varje cylinder först. är kompet någorlunda jämt på alla cylindrar så kan du vara någorlunda glad ! smile

Edit: Turbomeck av alla med. Dom är ju rätt stora.  yikes neutral

Btw med chipp kan du ladda mer än 0.7 wink

Ja du har kanske rätt. men får göra komptest idag så får vi hoppas att det är jämt! smile

Ja det är det jag med tycker är konstigt, jag var ändå hemma hos han i gbg och köpte det av han.

Ja jag vet att man kan ladda mer med chip, men den ska gärna ta mig framåt också när det är halt ute wink

mr_carle
25 november 2014 · 35 Inlägg

spokenratt skrev:
"lambda lampan" motorelektronik lampan.. berättar med största sanolikhet att du har en eller flera felkoder loggade, som om du kan läsa ur dom så får du väl förhoppningsvis en fingervisning om vad som felar/felat...

Då jag inte har möjlighet att läsa av felkoderna så undrar jag om någon har en aning om vad som kan var felet, eller är det omöjligt att säga?

hyperion
25 november 2014 · 305 Inlägg

Lyft av batteripoolen i några minuter och testa. Tänds den igen så har du nåt problem annars inte.

Den lampan kan tändas av ordentligt stort antal orsaker. Borde kunna räcka med ett kärringstop så att bilen hostar ut lite bränsle på lambdasonden så vips är den tänd. Går bilen som vanligt så är det inget jag hade oroat mig över.
Snarare rimligt att den tänds efter en sådan batalj.

Däremot laddtrycket, ajajaj. Max 0,6bar med original chip!!! Sen kan man inte lite på billigare laddtrycksmätare heller, jag köpte nån biltema variant en gång och den visade 1bar vid 1.5 bar. Säger inte att så är fallet här men det skadar inte att ha lite marginal om man inte har hundra koll på mätvärden osv.

Det har garanterat spikat ordentligt och enda anledningen till att du kan ha klarat dig är att b230 är ruskigt snäll.
Mät komp och lyssna efter oljud. Håll koll på kylvatten och olja.
Spikningar av den här sorten borde kunna resultera i allt ifrån blåst toppackning till krökt vevstake om man har otur.

Senast redigerat av HyPeRiOn (25 november 2014)

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
turbodeath
25 november 2014 · 2 452 Inlägg

jag hade nog läst ur felkoderna o fått dom raderade på en gång....nån verksatd som har tillgång tar ju inte alltför mycket betalt...runt en 500 hundrning...

döden kommer tillbaka
mr_carle
26 november 2014 · 35 Inlägg

HyPeRiOn skrev:
Lyft av batteripoolen i några minuter och testa. Tänds den igen så har du nåt problem annars inte.

Den lampan kan tändas av ordentligt stort antal orsaker. Borde kunna räcka med ett kärringstop så att bilen hostar ut lite bränsle på lambdasonden så vips är den tänd. Går bilen som vanligt så är det inget jag hade oroat mig över.
Snarare rimligt att den tänds efter en sådan batalj.

Däremot laddtrycket, ajajaj. Max 0,6bar med original chip!!! Sen kan man inte lite på billigare laddtrycksmätare heller, jag köpte nån biltema variant en gång och den visade 1bar vid 1.5 bar. Säger inte att så är fallet här men det skadar inte att ha lite marginal om man inte har hundra koll på mätvärden osv.

Det har garanterat spikat ordentligt och enda anledningen till att du kan ha klarat dig är att b230 är ruskigt snäll.
Mät komp och lyssna efter oljud. Håll koll på kylvatten och olja.
Spikningar av den här sorten borde kunna resultera i allt ifrån blåst toppackning till krökt vevstake om man har otur.

Jag ställde in Wastegaten igår på så lite som det gick till att börja med.
Skulle provstarta bilen och den startade inte, så tröttsamt eftersom den startade i måndags..
Såg också att all kylarvätska var borta, så frågan är ifall jag har råkat komma åt någon slang när jag har pillat så det har läckt ut eller ifall det faktiskt är så att den har gått så jävla varm att det blivit invärtes läckage?

Får börja med att kolla oljan och se om den är grå eller inte..

några andra tips?

Observera att den startade i måndags utan några större problem!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 november 2014 · 3 730 Inlägg

Kan du göra ett kompprov så slipper alla gissningsleken

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
nixon89 klabbarpan
26 november 2014 · 3 041 Inlägg

Gör nu ett kompprov. Ta sedan och kolla felkoderna. Har du obd så kolla med hjälp av en elm327. Finns på runns eller andra ställen. Dags att sluta gissa nu och ta tag om den nu skall rulla igen.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
mr_carle
26 november 2014 · 35 Inlägg

nixon89 skrev:
Gör nu ett kompprov. Ta sedan och kolla felkoderna. Har du obd så kolla med hjälp av en elm327. Finns på runns eller andra ställen. Dags att sluta gissa nu och ta tag om den nu skall rulla igen.

Jag håller på att leta fram kompmätaren..
vart kopplar man in felkodsläsaren då, vet inte om bilen har obd men den är ju från 96 så troligen har den det.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 november 2014 · 3 730 Inlägg

mr_carle skrev:

nixon89 skrev:
Gör nu ett kompprov. Ta sedan och kolla felkoderna. Har du obd så kolla med hjälp av en elm327. Finns på runns eller andra ställen. Dags att sluta gissa nu och ta tag om den nu skall rulla igen.

Jag håller på att leta fram kompmätaren..
vart kopplar man in felkodsläsaren då, vet inte om bilen har obd men den är ju från 96 så troligen har den det.

I mittarmstödet. Jag har aldrig lyckast koppla upp mig på en 940 med elm327 men det kan va jag som är inkompetent

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
mr_carle
26 november 2014 · 35 Inlägg

DiwraZ skrev:

mr_carle skrev:

nixon89 skrev:
Gör nu ett kompprov. Ta sedan och kolla felkoderna. Har du obd så kolla med hjälp av en elm327. Finns på runns eller andra ställen. Dags att sluta gissa nu och ta tag om den nu skall rulla igen.

Jag håller på att leta fram kompmätaren..
vart kopplar man in felkodsläsaren då, vet inte om bilen har obd men den är ju från 96 så troligen har den det.

I mittarmstödet. Jag har aldrig lyckast koppla upp mig på en 940 med elm327 men det kan va jag som är inkompetent

Läste på nätet att det fanns andra som också haft samma problem.
hur rekommenderar du att läsa av felkoderna då?

nixon89 klabbarpan
26 november 2014 · 3 041 Inlägg

Funkade på min. Sitter under ett lock i armstödet fram

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
ekelund88
26 november 2014 · 2 656 Inlägg

mr_carle skrev:

DiwraZ skrev:

mr_carle skrev:

Jag håller på att leta fram kompmätaren..
vart kopplar man in felkodsläsaren då, vet inte om bilen har obd men den är ju från 96 så troligen har den det.

I mittarmstödet. Jag har aldrig lyckast koppla upp mig på en 940 med elm327 men det kan va jag som är inkompetent

Läste på nätet att det fanns andra som också haft samma problem.
hur rekommenderar du att läsa av felkoderna då?

gör ett komptest först ! :p så kanske du sparar pengarna på en elm med

mr_carle
26 november 2014 · 35 Inlägg

ekelund88 skrev:

mr_carle skrev:

DiwraZ skrev:

I mittarmstödet. Jag har aldrig lyckast koppla upp mig på en 940 med elm327 men det kan va jag som är inkompetent

Läste på nätet att det fanns andra som också haft samma problem.
hur rekommenderar du att läsa av felkoderna då?

gör ett komptest först ! :p så kanske du sparar pengarna på en elm med

Återkommer med värdena från komptestet imorgon.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 november 2014 · 3 730 Inlägg

mr_carle skrev:

DiwraZ skrev:

mr_carle skrev:

Jag håller på att leta fram kompmätaren..
vart kopplar man in felkodsläsaren då, vet inte om bilen har obd men den är ju från 96 så troligen har den det.

I mittarmstödet. Jag har aldrig lyckast koppla upp mig på en 940 med elm327 men det kan va jag som är inkompetent

Läste på nätet att det fanns andra som också haft samma problem.
hur rekommenderar du att läsa av felkoderna då?

Det är förmodligen jag som är inkompetent då andra lyckts. Mät komp först. Du vet hur man går till väga vid kompmätning?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
mr_carle
26 november 2014 · 35 Inlägg

DiwraZ skrev:

mr_carle skrev:

DiwraZ skrev:

I mittarmstödet. Jag har aldrig lyckast koppla upp mig på en 940 med elm327 men det kan va jag som är inkompetent

Läste på nätet att det fanns andra som också haft samma problem.
hur rekommenderar du att läsa av felkoderna då?

Det är förmodligen jag som är inkompetent då andra lyckts. Mät komp först. Du vet hur man går till väga vid kompmätning?

Tar av tändhattarna, skruvar av ett tändstift i taget och mäter varje cylinder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang