Biltemas "044" pump

RasmusR
24 november 2014 · 110 Inlägg

Hej!
Nu är det så att jag har tänkt köpa biltemas 044 bränslepump till min 940 turbo.
Som bara har en original bränslepump i tanken!
Tänkte skarva efter soppafiltret och sätta den där, (har alltså tänkt att köra med orginal pumpen + den här utanför tanken)
Men Hur ska jag dra elen? Vart ska jag dra + och - och allt?
Tack på förhand!

baumii
24 november 2014 · 98 Inlägg

Kan du väl dra direkt från bränslepumps relät.
men jag undrar om det igentligen gör någon större skillnad på flödet att sätta dom i serie. Trycket samt flödet som orginal pumpen bygger upp kommer nog bromsas när den når 044 pumpen och du får ut det flödet som 044an ger.
Men detta är bar min teori, någon annan får gärna rätta mig om jag har fel smile
Vad är syftet med att sätta en pump till?

tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

varför sätta en vad jag tolkar det som en "större" pump utanför tanken?
Har du en surge-tank som du matar med orginal pumpen och sen tar du pumpen med större kapacitet från surge-tanken?
Varför inte skaffa en intank pump och plocka bort orginalet?

Trött och bitter?? javisst!
RasmusR
24 november 2014 · 110 Inlägg

Okejokej, nej jag har ingen surge-tank, men vad jag förstod det som så är det många som gjorde så här på 940 turbosarna tillsammans med gröna R-spridare och lite annat för att få lite bättre tryck i grejerna tongue men då satsar jag nog hällre på en annan "intank" istället da tongue original pumpen slakar ju efter ganska tidigt tongue

tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

jag kan inte säga vad som är rätt eller fel när det gäller volvo, men om det är ett vanligt sätt så varför inte..

Trött och bitter?? javisst!
Xuri One Man Clan
24 november 2014 · 4 287 Inlägg

orginal 940 turbopump orkar ju 250 hästar i alla fall ihop med 465cc spridare, har själv provat..  du är ju långt ifrån de med org turbo ?
bytte enbart pumpen mot en större intank pump för jag trodde pumpen var pajj.. men när jag rev hade slangen på pumpen lossnat bara så pumpen sprutade inne i tanken... bytte bara för jag visste de skulle bli mer effekt å hade ändå köpt pumpen gratis :p

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
RasmusR
25 november 2014 · 110 Inlägg

Okej mitt effektmål är över 250hk, ja jag har bara 13c nu men det ska uppgraderas smile

Xuri One Man Clan
26 november 2014 · 4 287 Inlägg

370 hästar klarade jag utan problem med en walbro 255 pump i tanken i alla fall.. så ska du inte upp i mer än 350-450 tycker jag de bara är dumt å köra dubbla pumpar smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang