Laga däck?

antond93
24 november 2014 · 114 Inlägg

Hej jag skulle vilja höra allas åsikter angående att laga ett bildäck med punka.
Jag hade en skruv i ett bakdäck på mina vintersulor, och har sen tidigare haft dålig erfarenhet med att laga punka, då en firmabil hade punka som lagades med den varianten med en lapp i däcket och en pip ut från däcket, och efter en vecka så var det tokpunka igen. Så jag har aldrig haft riktigt pålitlighet av lagning av bildäck.
Nu så fick jag mitt däck lagat iallafall och tänkte höra era erfarenheter av att laga. Vill inte få punka i dålig tid.

Den varianten som användes på mitt däck var en "rundstav" som man drar i på tvärn i däcket, utan att ens demontera däcket från fälgen, valde de då mekanikern ansåg det var bättre än klisterlapp varianten.

Så vad är era åsikter om dessa två lagningsvarianter, vill höra båda bra och dåliga erfarenheter

Och jag valde att inte köpa 2 nya däck då jag har en hel uppsättning bra vinterdäck på plåtfälg, så tänkte det var lite slösaktigt. Då dessa är aluminium så är det endast en utseende fråga.

it_mutt Avstängd
24 november 2014 · 10 388 Inlägg

Har fått lagat med samma/liknande metod (rundstav som penslas, trycks in och sen ev. skärs av), och för mig har det fungerat bra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
24 november 2014 · 5 087 Inlägg

Har nog lagat ett hundratal däck med "plugg" och ett däck vet jag att det ej blev bra då jag borrade snett smile har sett många däck gå en livstid med allt från en plugg till många pluggar utan problem så så länge det blev rätt utfört så kommer det fungera smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
24 november 2014 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:
Har nog lagat ett hundratal däck med "plugg" och ett däck vet jag att det ej blev bra då jag borrade snett smile har sett många däck gå en livstid med allt från en plugg till många pluggar utan problem så så länge det blev rätt utfört så kommer det fungera smile

Ja mina/mitt däck slets ut innan de började tappa luft igen iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
24 november 2014 ·

Görs det rätt med plugg är det effektivt och hållbart.

Glesmark
24 november 2014 · 1 938 Inlägg

Gjort den typen av lagning på transportbilar flera gånger, har hållt tills däcket tog slut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang