Mazda, få tyst på "nyckelvarningen"

rikard454
25 november 2014 · 49 Inlägg

Hej alla kunniga!
Vi har en 2011'as Mazda CX-9 i Grand Touring/"värstingutförande" med mycket leksaker/bells & whistles däribland den här "nyckellösa" startfunktionen. Rätt läckert att bara kunna ha nyckeln i fickan och kunna öppna dörrar och starta bilen utan nyckel. Man ska visst till och med kunna starta bilen, öppna sidorutor och sollucka, etc. "på distans" även om vi inte satt oss in i det än.

Men, tydligen så är det något heeeemskt faaaarligt (sarkasm ;-) att lämna bilen med den igång för så fort man stänger dörren med motor igång så "varnar" bilen med tre dubbel-pip som är tämligen högljudda. Så ska det tydligen vara enligt manualen/sektionen "Advanced Key Removed from Vehicle Warning Beep"....

Jag tycker dock att detta är rätt störande, händer ofta exempelvis att jag åker hemifrån okristligt tidigt på mornarna och det där pipandet väcker ju döda (nästan) och man belönas med det där pipandet när man hämtar ryggsäck, bössa, jakthund, etc. och vill ha bilen mumsandes på tomgång ett par minuter (motorn hörs knappt, den är kopiöst tyst den där V6'an :-)

Någon här som vet om det där varningspipandet går att slå av på en Mazda? Jag gissar att det inte är någon unik funktion för just CX-9'an...

Tack på förhand,
/Rikard

PS Påminner lite om Jeremy Clarksson på Top Gear för en massa år sen när han halvskrek till någon bil dom testade, "I know the key is in the lock, I just left it there! Shut up!!"  ;-)

Lowpass
25 november 2014 · 1 224 Inlägg

Försök lokalisera ljudet om du inte kommer fram till något smile
Det du nämner sas i testet av Honda Civic Type R Fn2.

i-vtec Do you?
Pierre2JZ
25 november 2014 · 71 Inlägg

När jag jobbade på Toyota så var de ju en del kunder som gnällde på nyckelvarningspipet, vi drog helt enkelt ur kontakten till den lilla högtalarn som satt under ratten.

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang