Volvo 740 går väldigt konstigt!

Timpelajnen
25 november 2014 · 24 Inlägg

Hej alla!

Köpte mig en Volvo 740 - 88 för ett tag sedan som var tänkt att ha och köra med i vinter.
Kört med den lite då & då sen jag köpte den och har fungerat utmärkt tills härom kvällen..

Var ute och lekte lite i rondellerna här hemma, påväg mot rondellen började bilen "rycka" "hacka" till när jag gasade men la av ganska direkt.

Väl uppe i rondellen dog bilen och vägrade starta, stiften, tändkablar, fördelare, allt funkade som de skulle men den vägrade starta så vi misstänkte det var relät t soppan som gett upp.

Bogserade hem bilen och testade med ett nytt relä dagen efter och den startade "WOHO" till jag skulle köra runt kvarteret och den började "hacka" "rycka" igen, dock denna gången dog bilen och var väldigt svår startad efter detta..

Har bytt hela tankamaturen och är nog inne på mitt 3-4 soppa relä.. och problemet kvarstår!

Körde senast idag efter ja hade bytt amaturen & ännu ett relä.. kom ca 200-300m så dog bilen igen efter att den börjat hacka, strypa sig själv som den tidigare gjort..

Någon som har en idé vad felet kan vara för har verkligen ingen aning vad felet kan vara längre...

Tack på förhand!

MVH Tim.

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
Timpelajnen
25 november 2014 · 24 Inlägg

Glömde skriva att när jag fick igång bilen idag och körde dom 2-300m så gick bilen som en klocka till den dog mitt i en korsning.

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
CCRobin
25 november 2014 · 736 Inlägg

Pumpen under bilen?

johnny1
25 november 2014 · 2 Inlägg

Hej , tror det är fel på din svänghjulsgivare. Den sitter på svänghjulet och den anger positionen på 1;an:s cylinder  - (TDC) top dead center. När den lilla enheten inte funkar så "hittar" inte bilen  tändningen och börjar hacka och missa och stanna. Tror den kostar ett par hundra ny och den är ganska lätt att byta. Se i  volvo  reparations bok var den sitter  och  hur du går till väga.  Lycka till.

volvochefen
25 november 2014 · 514 Inlägg

Om de är en 88 så har den LH 2,2 utan svänghjulsgivare såvida de inte  är en 88b då

Volvo 945 "tdi" (1992)
jaka54
26 november 2014 · 5 713 Inlägg

Hej!
Eftersom du har två pumpar ,en i tanken och en under förarstolen så kolla om den i tanken pumpar fram någon soppa till huvudpumpen under stolen! Pumpen i tanken pumpar med väldigt lågt tryck (0,1bar)och är bara till för att  få fram soppa när nivån i tanken är låg (Halvfull eller lägre).  Funkar inte pumpen i tanken och du har lite soppa i tanken så får främre pumpen inte soppa!
Men...Och nu kommer vi till vad det kan vara förutom pumpen.wink

På tanklocket under durken i bak på Volvo 740/745 så sitter det en elanslutning i form av en "plastplupp".
I plastpluppen sitter kablar  till både tankpumpen och reostaten samt en jordkabel som sitter fast i tanklocket. Ofta är dessa anslutningar ärgade . Men...man ser inte det förrän man bryter loss plastpluppen från tanklocket.
Jag gjorde så att jag bröt loss plastpluppen på brorsans 745.87:a och lödde fast sladdarna direkt till reostat och pump sen fungerade motorn perfekt

Tampongpunkarn
26 november 2014 · 786 Inlägg

hade liknande problem på en 245:a Där var det bränslefiltret som var igentäppt.
Och Efter en stund gick inte ena pumpen pga rost som hade bildats i tanken.

Senast redigerat av Volvo240Driver (26 november 2014)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
zemet
26 november 2014 · 4 035 Inlägg

Det finns ju 2 relän som är intressanta för soppan. Spridarrelät som sitter på expansionskälet är ju en klassiker att det pajar. Sedan finns de ett relä som sitter framför säkringarna bakom askkoppen.

Timpelajnen
26 november 2014 · 24 Inlägg

Igår när jag satte ditt det nya relät gick pumpen vid förar sidan och bilen startade & gick som en klocka på tomgång tills den dog efter att jag testat o kört 2-300m som jag skrev innan.
När jag försökte starta den efter den dött hörde jag ingen pump gå så verkade om relät pajjat igen eller något annat.

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
zemet
26 november 2014 · 4 035 Inlägg

Timpelajnen skrev:
Igår när jag satte ditt det nya relät gick pumpen vid förar sidan och bilen startade & gick som en klocka på tomgång tills den dog efter att jag testat o kört 2-300m som jag skrev innan.
När jag försökte starta den efter den dött hörde jag ingen pump gå så verkade om relät pajjat igen eller något annat.

Enkelt att testa! Skruva loss bensinslangen på fuelrailen och se hur mkt det kommer. Det skall vara som att starta en kran ungefär. Man testar genom att ta bort bensinpumpsrelät bakom myntfacket och byglar där emellan så man får konstant flöde. Har för mig att det var mellan 87/1 och 31 man byglade eller ngt sånt. Var längesen jag gjorde det nu.

Timpelajnen
26 november 2014 · 24 Inlägg

Får kolla det imorgon, men lutar nog åt att lämna in den på verkstad för blir bara tokig av att inte hitta felet på möget snart.. men tack för alla tips ska kolla upp det.
Återkommer imorgon! smile

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
johnny1
30 november 2014 · 2 Inlägg

Hej Timpelajnen.  Vilken  740 88 typ har du ,  det finns två ; 88 eller 88 B . Det  är viktigt att veta som volvochefen säger  . Om du inte vet  så finns det flera sätt du kan avgöra det  på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang