Byte av bromsbackar Renault clio ii

mifran
27 november 2014 · 27 Inlägg

Verkar som bromsbackarna har låst sig på Renaulten och kan bara hur man byter på Volvo 940. Hur får man bort trumman? På Volvon lossar man ju bara en skruv o drar av skivan / trumman men här verkar det som man får lossa navet ? Försökt hitta bilder på nätet?

mifran
27 november 2014 · 27 Inlägg

Någon som vet vad det är för hylsa på bulten som håller fast bromstrumman?

spillolja
27 november 2014 · 4 025 Inlägg

Om jag inte har helt fel så är det 30mm men det kan vara 32mm

ta bort denna mutter, drag/rucka sedan av trumman med hjulet påskruvat på trumman
Kolla så självjusteringarna är ok annas byt dessa  (gäller bendix)
http://www.bildelaronline24.se/nk/1999923

vid återmontering fetta/rostskydda gängorna/tappen

Senast redigerat av spillolja (27 november 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mifran
27 november 2014 · 27 Inlägg

Stämmer verkar vara 30mm. Krävs det mycket kraft att få bort bulten. Behöver åka o köpa ett verktyg har inte 30mm.

zzr94092
27 november 2014 · 4 390 Inlägg

du får nog ha ett dragskaft o ta i lite,så lossar muttern,för det är väl inte koniska lager? vore fallet så,så sitter inte muttern hårt,går med en polygrip..

mifran
27 november 2014 · 27 Inlägg

http://i62.tinypic.com/2s7suug.jpg Ser ut så här.

zzr94092
27 november 2014 · 4 390 Inlägg

ser ut att INTE vara koniska lager,har du provat att med en handslägga slå rak mot trumman ut emot kanterna,inte säkert att du ska behöva lossa lagret,så slå på ett par smäller så kommer nog trumman,,men du skriver att backarna låst sig?kan du inte snurra på trumman?

mifran
27 november 2014 · 27 Inlägg

Trumman sitter fast . Satt ganska löst till vi backade bilen. Gick köra fram lite. Men med hjulet fritt går det inte med handkraft snurra hjulet. Så det går att lossa trumman utan att ta bort bult och o-ringen? Första jag gjorde var att slå lite på trumman men kan inte Renault så vågade inte så för mycket. På Volvon så kan man ju det men här är det skruv istället för bultar.

mifran
27 november 2014 · 27 Inlägg

Synd man inte har 30mm hylsa får köpa imorgon och se om man kan få loss det. Ser ut som det är två typer av backar. En med för ABS o en utan.

zzr94092
27 november 2014 · 4 390 Inlägg

ok,hm,franska bilar.....du får åka till Biltema o köpa en hylsa och ett dragskaft,tror inte du rår på muttern med ett typ spärrskaftslängd,..har för mig att det fanns en tråd om Clio och byte av bromsbackar här på Garaget för en tid sen 3-4-5 månader sen.,,,jag tycker det ser ut på bilden att trumman är en del för sig,men har backarna kilat fast trumman så blir det lite mer jobb,,hade en Ascona för "hundra"år sen,där kilade bromsbelägget fast sig i trumman,så det blev till att ta fram vinkelslipen,har även delat en trumma till en buss ,tog en stund,fan i mig 20 mm gods,,,bilen har du 5/6 som max..

Senast redigerat av zzr94092 (27 november 2014)

mifran
27 november 2014 · 27 Inlägg

Jag är ganska säker på att lagret sitter fast i trumman. Får se om man kan få loss utan att behöva skära isär trumman smile

Någon som vet om man ska släppa på något för att backarna ska släppa. Bilen har ABS.

uhlin
27 november 2014 · 2 834 Inlägg

Jo, exakt...du måste ta loss muttern i mitten först innan du får loss trumman.

Försök att vicka lite på handbromswiren, ja, själva höljet om jag säger så, kan va wiren som kärvar, men kan även va nåt annat som sitter inne i själva trumman med, knacka lite på bromstrumman annars, kan släppa efter av det med.

Annars finns det ju avdragare med, men då bör du ha nya backar och även monteringssats för dem hemma.

P.S. Det kan gå att släppa lite på bromsbackarna genom att sticka in en mejsel i ett av skruvhålen i trumman, men vet inte vart själva sträckmeckanismen sitter, var hur länge sen som helst jag höll på med detta.

Senast redigerat av uhlin (27 november 2014)

motorraZ
27 november 2014 · 578 Inlägg

Lagret är pressat i trumman .
Sen sitter de en skjusterare inne i trumman så lys in genom bulthålen och ser var den sitter så skjusterar du ner backarna och knackar av trumman .
Mvh

mifran
27 november 2014 · 27 Inlägg

Vad jag kan se så finns ingen wire. Det är ju ABS och antar det är bromhydraliskt system för handbroms och vanliga färdbromsen är väll samma system. Justerare saknas också på ABS versionen? Skulle köpt en repbok till clio II 2002 för längesedan. Sitter en oring med i trumman som håller fast lagret den ska sitta kvar?

mifran
27 november 2014 · 27 Inlägg

Tror det är ett av bromsbeläggen som släppt från bromsbackarna och kilat fast inne i trumman. Så det känns lite lätt hopplöst. Ska bara få tag i hylsa innan jag kommer vidare. Väntan är olidlig smile

motorraZ
27 november 2014 · 578 Inlägg

Handbroms går alltid på vajer då hydrulik tappar trycket efter ett tag .
Det du kallar oring är en lås ring du tar väck för att byta lagret .
Så lossa på muttern så du får ut hela trumman

mifran
27 november 2014 · 27 Inlägg

Ok var mörkt men undra var vajer går såg bara ett bromsrör och luftningsnippel.

motorraZ
27 november 2014 · 578 Inlägg

okej Men kollat lite och du borde ha en justerare ute vid julen med . Vet ej exakt hur de ser ut på dessa

zzr94092
27 november 2014 · 4 390 Inlägg

finns många bilar utan "vanlig h-vajer" är ju då elhandbroms..

spillolja
28 november 2014 · 4 025 Inlägg

Ett litet förtydligande:

hjullagret är helkapslat och ej justerbart, muttern ska vara ordentligt åtdragen

Justeranordningen om det är den som jag länkat till är kanske inte årkomlig utifrån

om det går att rubba överhuvudtaget  kan man pumpa in lite olja med en kanna i en av hålen för hjulbultarna och snurra runt och därmed underlätta denomtering av trumma

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang