Canbus Problem Volvo v70 2009

Dastas
28 november 2014 · 25 Inlägg

Hejsan!

Jag har ett stort problem med min Volvo v70.

Allt började en dag men det att motorelektronik Service erfodras, o då drog jag med full fart mot en verkstad där en polare jobbar och tänkte ta en koll på de via datorn och vi lyckas inte ansluta oss, (provade med 2 olika datorer med 2 olika program) så jag drog vidare då till en annan kompis som e mekaniker på volvo, tänkte om det var något volvo hade gjort för att man inte kunde komma in men väl där så kom vi inte in där häller tyvärr. kollade lite och såg då att min Höghastighets CAN hade OL dvs inte 60 ohm som det skall vara.

har kollat o letat lite och läst lite men inte faan hjälper de mig just nu utan nu behöver jag ett bollplank o lite friska nya idér.

Har uppenbarligen inte kontakt med mitt Hög CAN, vad kan vara fel, avbrott ? Kontaktstycke ? styrbox ?

Först kom detta felmedlenade och motorn går i felsäkert läge men funkar xakt som den ska utan att den e lite slö givietvis. står över natten och sedan är det borta och bilen fungerar ca 2-3v helt fel fritt. sen kommer samma felkod igen. efter det kommer denna felkoden oftare kan fungera nån vecka helt utan nått sen går de en vecka med felkod hela tiden. sen nu har bilen rullat helt fel fritt i 2 månader men kan inte ansluta till obd2 utaget utan har fått en 2 på bes för detta.

ibland får ja även upp att service handbroms erfodras men den går ju på samma CAN, men det är dom 2 felkoderna jag fått upp.

Jag har mätt upp CANBUS med följande data

Mellan Canbus 62 ohm
High Canbus 62 ohm

Mellan Canbus 0.89volt
High Canbus 0.00volt

sen mellan chassie jord och båda Canbusarna har jag OL med motstånd så kortis låter inte så troligt men me tanke på volten ut på High canbus så har jag bytt Cem enhet och har nu fått 0.89 volt ut även på den

dock lite varierande om jag mäter mellan signal jord och varje canbus

high canbus 0.8v
jord o high canbus 1.5v
jord o den andra high canbus 0.8v

mellan canbus 0.8v
jord o mellan canbus 2.1v
jord o andra mellan canbus 3.0v


Någon här ute som har något tips ? någon idé lr bara någon tanke. Volvo e uteslutet kan ta allt från 1h till flera veckor o hitta detta och jag själv är elektiker och kan skruva en del så det är inte problemet har även en skiss på vilka kablar och boxar som sitter i systemet

Tack för mig!

rawsezx
5 december 2014 · 116 Inlägg

Termineringsmotstånden mellan CAN-High och CAN-Low skall vara 60 Ohm, sen att mäta spänningen mellan dessa ger ingenting om du inte använder dig av ett oscilloskop. rent generellt, när ingen trafik finns på bussen så håller CAN-High och CAN-Low samma spänning (2.5V eller halva railspänningen), när ett meddelande skickas ut på bussen så ändras spänningen på både CAN-High och CAN-Low, +5V på CAN-High och 0V på CAN-Low detekterar en bit. Det finns CAN med andra railnivåer än 5V också.

Att mäta resistansen med en multimeter när det går trafik på nätverket går inte, du måste plocka bort batteripolen för att kunna göra en korrekt mätning. Om signaljord är lika med CAN-GND så är den endast till att bibehålla samma jordpotential mellan CAN-H och CAN-L, dvs knappast av betydelse på en personbil om den är inkopplad eller inte.

Risken som finns när en CAN transreciver går sönder (typ MCP2551) är att dom i värsta fall kan stå och "skrika" ut på nätverket och inga andra enheter kan kommunicera, som första felsökningsåtgärd så skulle jag först koppla bort batteriet, sedan mäta termineringen igen. har du fortfarande OL så är det i bästa fall ett kabelbrott någonstans.

Dock så är det kabelbrott i båda ändorna, då man som standard sätter ett 120 Ohms motstånd i båda ändorna. Största risken är dock att du har mätt med multimetern när det går trafik på bussen, multimetern skickar ju ut en liten ström mellan proberna, och sedan mäter spänningsfallet för att kunna beräkna resistansen, har du meddelanden som går på bussen så kommer multimetern få fnatt.

Nästa steg så skulle jag nog summra CAN-H och CAN-L var för sig i varje ända för att kontrollera kabelbrott, finns det risk att någon har skiftat mellan CAN-H och CAN-L? Då får man också skumma problem att när väl ett meddelande skall skickas. Det kan alltså fungera ibland då CAN standarden förespråkar tre steg BusLight, BusHeavy och BusOff, BusLight är när nätverket har mer än 96 fel av 255, BusHeavy är mer än 127 fel av 255, och sedan busoff, det är 255 fel har uppnåtts.

Har du tillgång till riktiga CAN verktyg så kan man diagnostisera detta relativt lätt, men annars så är det oscilloskop som gäller för att göra en grov uppskattning om nätet är schysst.

Kontrollera vilka styrboxar som sitter till aktuellt nätverk och koppla ur dessa en efter en, skulle man eventuellt se en skillnad, exempelvis att du kan läsa data från ODB2 uttaget så kan du i sådana fall konstatera att det är den styrboxen som strular.

Om du hittar en felaktig styrbox som är trasig så kan du med ganska enkla medel byta ut transrecivern mot en ny om du har lödvana, följ i sådana fall bara pinnarna i kontaktstycket CAN-H och CAN-L in på kretskortet och till första bästa SO-8 krets, läs av namnet på den och googla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang