240 startar inte efter batteribyte

Dextre
29 november 2014 · 152 Inlägg

Min 240 -88 B230F startar inte efter bytet.

Jag är inte jättehaj på detta men det är nog väldigt grundläggande det här.

Batteriet verkar fungerar bra för startmotorn går runt fint. Ljus i kupén fungerar. Stereon, panelens belysning inga problem så minuspolen verkar ha bra kontakt. När tändkablarna är borttagna ger de inga gnistor. Jag ser att rotorn går runt som den skall. Minuspolen gav inte några gnistor vid påkoppling eller när man flyttar runt kabeln på polen. Gör den inte alltid det? Jag hoppas att det går att ringa in det här med denna information.

Vad är det för misstag man kan göra när man bara skall ta bort lite sladdar och sätta dit dem igen? hmm Jag var tvungen att byta minuspolens kabelsko för den gick itu vid ditsättandet, men det kändes enkelt. Bara skala lite kabel och klämma fast i en ny.

Tack.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 november 2014 · 3 730 Inlägg

Du bör ju missat nån sladd. Kan det ha varit med en tunn minuskabel i skon ihop med den grova som du missade? Har du felkodsläsaren på fjädertornet eller är det en 88A?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dextre
29 november 2014 · 152 Inlägg

Det är en 88A. Jag tror att jag måste kolla de där gnistorna lite noggrannare förresten. Den delen av min egen testning duger nog inte än. Jag kan ha hållit dem för långt ifrån jordpunkt, men problemet är ju som det är.

Dextre
29 november 2014 · 152 Inlägg

Det var två sammansatta kablar till minus. Den ena jordas av tidigt i karossen. Den andra går till en punkt på motorblocket.

Pluspolens kablar är en tjock till startmotor och en tunn till boxarna nära batteriet. Sedan har jag en extra till subbas. Vad mer kan det finnas? Jag har inte sett något.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 november 2014 · 3 730 Inlägg

Dextre skrev:
Det var två sammansatta kablar till minus. Den ena jordas av tidigt i karossen. Den andra går till en punkt på motorblocket.

Pluspolens kablar är en tjock till startmotor och en tunn till boxarna nära batteriet. Sedan har jag en extra till subbas. Vad mer kan det finnas? Jag har inte sett något.

Då sitter allt som det ska. Men något annat har ju inträffat. Ingen sladd som lossat från plinten på innerskärmen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Drönirettab
29 november 2014 · 21 761 Inlägg

Eftersom att startmotorn går runt ordentligt så har det knappast blivit något fel när du bytte minuspolens kabelsko, i så fall borde inte startmotorn ha snurrat alls. Frågan är om det finns någon annan kabel vid exempelvis pluspolen som inte har fått bra kontakt.

Kolla även att flatstiftsäkringen vid vänster stötdämpartorn är hel, om det nu sitter en sån på just den bilen. Visserligen ger den väl enbart spänning till pumprelät, men den kanske kan påverka tändningen också. Jag är inte helt säker. smile

Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2014)

Dextre
29 november 2014 · 152 Inlägg

Vit liten särkingsdosa? Ja, kollad.

Det där med sladdar till boxarna på vänster sida kan ju vara en grej. Batteriet från Biltema var vänd åt andra hållet så jag var tvungen att dra lite i sladdarna. Värst drog jag i den som går till startmotorn men den verkar ju gå ändå. Om något hände med den lilla sladden vet jag ju inte men jag såg inget särskilt. Inget är löst iaf. Jag vickade lite på den när någon vred på startmotorn åt mig men ingen skillnad.

Senast redigerat av Dextre (29 november 2014)

Drönirettab
29 november 2014 · 21 761 Inlägg

Vid startmotorn brukar det ju sitta en eller två tunna kablar och jag tror att någon av dem ger spänning till bilens tänd/bränslesystem just när startmotorn snurrar, kika noggrant att de sitter fast. Du kan även prova att rulla igång bilen, funkar det så kan det vara de där tunna kablarna som är problemet.smile

Dextre
29 november 2014 · 152 Inlägg

Ja, jag kan kolla dem, men jag har ju inte varit i närheten av startmotorn vid den här operationen. Men jag drog ju lite extra i kabeln det gjorde jag. Jag kan inte komma ihåg att jag såg mer än en sladd till startmotorn. Tjock och störst från plus.

Senast redigerat av Dextre (29 november 2014)

Drönirettab
29 november 2014 · 21 761 Inlägg

Bredvid den grova pluskabeln på startmotorns solenoid sitter de tunna kablarna, om du drog lite extra hårt i den grova kabeln så är det enligt mig inte helt otänkbart att även de tunna kablarna råkade bli aningen "misshandlade".

Dextre
29 november 2014 · 152 Inlägg

Är det här en uppgrening från den grova kabeln? Jag såg nämligen en damask runt kopplingen till startmotorn. Där under kan man kanske hitta en del att titta på.

Drönirettab
29 november 2014 · 21 761 Inlägg

Ja, kika där hur det ser ut. smile

Dextre
29 november 2014 · 152 Inlägg

Damasken såg ganska tilltygad ut. Det erkänner jag. Hoppas den inte är permanent sönderdragen. Jag får titta på det där imorgon.

Intressefråga: Varför behövs en extra ström till tändningen just bara under startmotorns arbete?

Drönirettab
29 november 2014 · 21 761 Inlägg

Åtminstone i lite äldre årsmodeller så kunde det behövas så lite spänningsfall som möjligt till en del komponenter under själva startögonblicket, då var bästa stället nere vid solenoiden eftersom att anslutningarna där fick sin spänning från den grova batterikabeln när solenoiden aktiverades.

Om de "lite nyare" modellerna (88 och framåt) med den elektroniska insprutningen också behöver ha den typen av förlustfri spänning är jag inte absolut säker på, men det är ju säkrast att kolla upp alla anslutningar ändå. smile

Dextre
30 november 2014 · 152 Inlägg

Solenoidens sladdar ser bra ut. Jag ser ingen gnista från tändkabel när man håller mot blocket, men isoleringen runt tändstiften är ganska lång. Rulla igång bilen gick inte. Vad kan man lyckas sabba av ett enkelt batteribyte?

Dextre
30 november 2014 · 152 Inlägg

Och inte luktar det någon bensin när man kört startmotorn heller. hmm

keykey
2 december 2014 · 163 Inlägg

Dextre skrev:
Vad kan man lyckas sabba av ett enkelt batteribyte?

En duktig klåpare kan verkligen sabba vad som helst... har sett det mesta på jobbet...

Steg 1 i ett rätt utfört batteribyte är definitivt att köpa rätt batteri till den bil man skall byta på, så att man inte behöver slita hårt i batterikablarna för att de ska nå till polerna.

Finns inte rätt batteri på Biltema, då åker man till nästa butik och betalar en eller två hundringar extra för att bilen ska starta. Eller var det värt hundralappen som sparades på biltemabatteriet som inte passade så här i efterhand, nu när bilen inte startar alls? hmm

Laud
2 december 2014 · 344 Inlägg

^ bry dig inte om han, en översittande besserwisser bara.. Alla kanske inte har den där extra hundringen eller två? Rötägg

Senast redigerat av Laud (2 december 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 december 2014 · 3 730 Inlägg

Laud skrev:
^ bry dig inte om han, en översittande besserwisser bara.. Alla kanske inte har den där extra hundringen eller två? Rötägg

Tyvärr har ju översittarbesservissern rätt. Har man inte råd att köpa rätt grejjer så har man inte råd att ha bil och ska därför inte äga någon. Detta riktar jag inte mot TS utan önskar honom all lycka med felsökning.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dextre
3 december 2014 · 152 Inlägg

Jag har de extra hundralapparna, men jag är nog hyfsat säker på att batteriet är rätt för bilen även om polerna var vända åt andra hållet. Jag köper inte bara på Biltema för att spara pengar egentligen utan tycker att för vissa produkter är de bra och har ett enkelt sortiment. Har något hoppat loss måste det väl iaf vara lätt fixat. Hoppas man, men vi får väl se.

Senast redigerat av Dextre (3 december 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang