Konstigt problem med instrumentpanel Audi a3

Nyman_
30 november 2014 · 602 Inlägg

Tjena, det gäller min Audi a3ts 2000
Det är ett märkligt problem som inte stör mej så mycket men om jag ska sälja bilen så kanske de kan dra ner priset lite.

De är så att när du öppnar dörren på dessa bilar så tänds datum/tid och tripp mätaren i instrumentpanelen, precis som det ska.
MEN, dom får inte slockna som dom gör efter 1min, för är du inte vaken och startar bilen efter att dom slocknat så startar inte någon mätare överhuvud taget, då får man stänga av bilen och dra ur säkringen till panelen och sätta i den igen, då är den som vanligt igen.

Som sagt hinner tid/datum slockna i panelen så får du öppna dörren och stänga den igen innan du startar, då är det inget problem smile

Jävligt märkligt och förklara det för någon man ska sälja bilen till så tror jag dom rycker lite på näsan.

Någon som känner igen detta eller vet dom det finns något relä som kanske hänger sej eller så?

Mvh Alexander

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
it_mutt Avstängd
30 november 2014 · 10 388 Inlägg

Fungerar innerbelysningen som den ska?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nyman_
30 november 2014 · 602 Inlägg

den fungerar, de enda är, att om man till exempel stängt av bilen och sen ska ta något från baksätet och stänger bakdörren så kan de bli så att innerbelysningen fortsätter vara igång (den ska som alla bilar stängas av efter en stund)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Nyman_
13 december 2014 · 602 Inlägg

Verkar som att de börjar bli värre, när man öppnar dörren ska ju som sagt klockan och trippen tändas.
Men några gånger nu så gör den inte de när jag öppnar dörren, vilket resulterar i att när jag vrider nyckeln så startar inte mätarna, så jag får göra den där grejen med säkringen.

Min tanke är att de borde vara något med brytaren som känner ifall dörren öppnas?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
it_mutt Avstängd
13 december 2014 · 10 388 Inlägg

Därav min fundering innan om innerbelysningen fungerar som den ska

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nyman_
13 december 2014 · 602 Inlägg

it_mutt skrev:
Därav min fundering innan om innerbelysningen fungerar som den ska

Jo juste, kupé belysningen och instegsbelysningen fungerar inte klokt när detta händer

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
it_mutt Avstängd
13 december 2014 · 10 388 Inlägg

Ja fungerar det (kupé och instegsbelysning) inte när det händer, så skulle jag gissa på glappande microbrytare i låskistan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tobbeh78 !
13 december 2014 · 543 Inlägg

kan det vara komfortstyrdonet som krånglar?
Tydligen ett inte helt ovanligt fel på VAG-bilar.

Trött och bitter?? javisst!
it_mutt Avstängd
14 december 2014 · 10 388 Inlägg

Kan och kan, det kan det givetvis. Låskistorna (och även microbrytarna) ger även de upp i rasande takt (nåja, det är iaf inte det minsta ovanligt). Komfortstyrdonet -brukar- iaf yttra sig även på andra sätt och vis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nyman_
14 december 2014 · 602 Inlägg

Okej okej. Den där microbrytaren går den att komma åt eller är en inbyggd i låskistan så att man isf måste byta hela
Komfortstyrdon, de va något jag aldrig hört talas om, vad styr de?

Ska ändå snart byta fönsterhissmotor i förardörren så då får man samtidigt se hur de ser ut med den där microbrytaren.
Jag har bara skruvat äldre Volvo innan och jag får nästan säga att de va ett stort steg att börja hålla på med audin :-P

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
tobbeh78 !
15 december 2014 · 543 Inlägg

Komfortstyrdonet styr det mest inne i kupén som jag förståt det.
Alltså tex innerbelysning, fjärrlås (ej centrallåset), elhissar, elspeglar, funktionen som att låsa dörrarna från förarensdörr etc.. beror väl lite på vilken utrustning man har i bilen också.

Det brukar sitta under instrumentpanelen.

Microbrytarna sitter nog i/eller i anslutning till låskistan och har inte så mycket med komfortstyrdonet att göra (tror jag, någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Senast redigerat av tobbeh78 (15 december 2014)

Trött och bitter?? javisst!
it_mutt Avstängd
15 december 2014 · 10 388 Inlägg

Komfortstyrdonet sitter på alla möjliga ställen på Audi;

A4; under mattan på förarsidan, samma sak på A6 (dvs precis framför stolen). På de gamla 100:orna satt det bland övriga relä osv.

Vad komfortstyrdonet sköter är vääääldigt olika. "Förr" styrde det ex.vis enbart fönsterhissar.




Microbrytaren sitter i själva låskistan. Så, antingen byter man låskista eller om man vill pilla med det plockar man ner låskistan och fixar till brytaren. Jag, hade då valt det första. Jag hade visserligen testat låskistan/microbrytaren först med kretstestare. Och då inte bara en gång utan ett 10-tal.

Säger som sagt inte att det inte kan vara komfortstyrdonet, men, jag skulle vilja påstå att det är vanligare med bråkande låskistor/microbrytare.

Är du f.ö. säker på att det är motorn som gett upp till fönstret? Det vanliga är, åtminstone på A3, att medbringaren/na, ger upp. Ett litet plastclips som håller ihop ruta och vajer. Det brukar visserligen resultera i att det ofta går att få ner rutan, men inte upp (utan att ta till handkraft och dra upp rutan)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ronnielund
15 december 2014 · 28 Inlägg

Om både rutan inte funkar och microbrytaren i dörren kan de väll vara kablarna imellan dörren och bilen också?
vanligt förekommande med kablar som är av... i alla typer av bilar

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
it_mutt Avstängd
15 december 2014 · 10 388 Inlägg

Ronnielund skrev:
Om både rutan inte funkar och microbrytaren i dörren kan de väll vara kablarna imellan dörren och bilen också?
vanligt förekommande med kablar som är av... i alla typer av bilar

Det är absolut ytterligare en tanke ja

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Stefan7neson
15 december 2014 · 394 Inlägg

it_mutt skrev:

Ronnielund skrev:
Om både rutan inte funkar och microbrytaren i dörren kan de väll vara kablarna imellan dörren och bilen också?
vanligt förekommande med kablar som är av... i alla typer av bilar

Det är absolut ytterligare en tanke ja

Precis, räcker ju att jordkabeln är av så funkar varken högtalare, elhissar, c-lås eller speglar

it_mutt Avstängd
15 december 2014 · 10 388 Inlägg

Stefan7neson skrev:

it_mutt skrev:

Ronnielund skrev:
Om både rutan inte funkar och microbrytaren i dörren kan de väll vara kablarna imellan dörren och bilen också?
vanligt förekommande med kablar som är av... i alla typer av bilar

Det är absolut ytterligare en tanke ja

Precis, räcker ju att jordkabeln är av så funkar varken högtalare, elhissar, c-lås eller speglar

Nåja, nu ska vi inte ta i.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Stefan7neson
15 december 2014 · 394 Inlägg

it_mutt skrev:

Stefan7neson skrev:

it_mutt skrev:

Det är absolut ytterligare en tanke ja

Precis, räcker ju att jordkabeln är av så funkar varken högtalare, elhissar, c-lås eller speglar

Nåja, nu ska vi inte ta i.

Menar ju naturligtvis de funktionerna i just den dörren:)

it_mutt Avstängd
15 december 2014 · 10 388 Inlägg

Ja, fast, högtalarna är inte jordade (beroende på tolkning, men inte "klassiskt jordade"). Så går jordkabeln av, så fungerar ex.vis högtalarna fortfarande (minuskablarna till högtalarna är inte heller bruna).

Fönsterhissarna och elspeglarna delar bara jordpunkt. Det är alltså inte en jordkabel, utan en jordpunkt med mängder av jordkablar ut ifrån sen (tror just A3:an har totalt 15, inkl batteriets jordpunkt)

Spännande nog delar alla brytare till dörrarna (oavsett om det är 2 eller 4) samma jordpunkt; passagerardörrens jordpunkt. Det är bara låsbrytaren (den interna) som har jordpunkt förardörren.

Den gemensamma nämnaren i systemet är iaf;

centrallåsets kontrollenhet. Brytarna ("nu är dörren öppen-brytaren, och låsbrytaren) skickar signal till den, som sen skickar vidare till då lampor och instrumentpanel

Senast redigerat av it_mutt (15 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Stefan7neson
15 december 2014 · 394 Inlägg

it_mutt skrev:
Ja, fast, högtalarna är inte jordade (beroende på tolkning, men inte "klassiskt jordade"). Så går jordkabeln av, så fungerar ex.vis högtalarna fortfarande (minuskablarna till högtalarna är inte heller bruna).

Fönsterhissarna och elspeglarna delar bara jordpunkt. Det är alltså inte en jordkabel, utan en jordpunkt med mängder av jordkablar ut ifrån sen (tror just A3:an har totalt 15, inkl batteriets jordpunkt)

Spännande nog delar alla brytare till dörrarna (oavsett om det är 2 eller 4) samma jordpunkt; passagerardörrens jordpunkt. Det är bara låsbrytaren (den interna) som har jordpunkt förardörren.

Den gemensamma nämnaren i systemet är iaf;

centrallåsets kontrollenhet. Brytarna ("nu är dörren öppen-brytaren, och låsbrytaren) skickar signal till den, som sen skickar vidare till då lampor och instrumentpanel

Coolt👍

Nyman_
15 december 2014 · 602 Inlägg

Tackar för alla svar jag ska börja forska i det där och se om man reder ut något.
Idag och igår så är den som vanligt igen alltså att klockan tänds när man hoppar in, så något är de som spökar.

De där med fönsterhissen, jag är inte säker på att de är motorn, men den började krångla till och från i somras och nu klickar den bara när man trycker på knappen, och de är endast förar rutan dom andra funkar som dom ska både i respektive dörr och från förarknapparna.

Köpte en begagnad hissmotor men inte kommit till skott ännu, fick ett abs fel som kostade både skjortan och byxorna av mej.

Men jag ska kolla

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang