Volvo 855 T5 -94 plöddrar vid fullt laddtryck PROBLEMET LÖST! hoppas jag

breesladd SKÅNING
6 december 2014 · 1 215 Inlägg

brukar inte fråga men någon som kan hjälpa mig med felet på bilen innan jag sliter av mig håret.

Det gäller volvo 855 T5 -94 den var chippad med nåt billigt kopia chip och det har funkat perfekt i över 2,5år men nu helt plötsligt vid fullgas/fullt laddtryck ca1,0bar plöddrar bilen ett tag för att sedan lägga laddet på ca 0,8 och går sen normalt tills man ger fullt igen. har tagit bort trimchipet och satt i orginal igen men samma sak den laddar fortfarande 1bar ett tag sen ner till 0,7-0,8 och drar fint tills man släpper och ger fullt igen, har bytat mer eller mindre alla vaccum slangar, den sätter inga felkoder. vad kan felet vara?

Senast redigerat av breesladd (9 december 2014)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
turbodeath
6 december 2014 · 2 452 Inlägg

kolla magnetventil,byt rotor samnt fördelare med tändkablar o nya tändstift så kanske det blir bra....tändstift bättre kvalitet brukar hjälpa en hel del då dom ändå slits,tänkte om du inte bytt något sådant nu....min gick kasst ett tag o så bytte jag så var det bra.

döden kommer tillbaka
breesladd SKÅNING
6 december 2014 · 1 215 Inlägg

turbodeath skrev:
kolla magnetventil,byt rotor samnt fördelare med tändkablar o nya tändstift så kanske det blir bra....tändstift bättre kvalitet brukar hjälpa en hel del då dom ändå slits,tänkte om du inte bytt något sådant nu....min gick kasst ett tag o så bytte jag så var det bra.

ok, nä tänddelar är inte bytta, är faktiskt just nu på väg ut och ska kolla magnetventilen

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
breesladd SKÅNING
6 december 2014 · 1 215 Inlägg

har testat nu att koppla ur magnetventilen och då får jag ett laddtryck på max 0,4 bar, antar att det är grundladdet.  kopplar jag in den igen så är problemet tillbaka, varför vill den ladda mer än 0,7 med orginal chip? kan det vara stift/kablar och andra service grejer som behöver bytas? Kan lmm ställa till det såhär?

Senast redigerat av breesladd (6 december 2014)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
mumifix
7 december 2014 · 192 Inlägg

breesladd skrev:
har testat nu att koppla ur magnetventilen och då får jag ett laddtryck på max 0,4 bar, antar att det är grundladdet.  kopplar jag in den igen så är problemet tillbaka, varför vill den ladda mer än 0,7 med orginal chip? kan det vara stift/kablar och andra service grejer som behöver bytas? Kan lmm ställa till det såhär?

Gör en service på bilen till att börja med ny stift och fördelarlock
Och rotor och luftfilter och gå igenom alla vacum slangar runt insuget och slangarna till magnetventilen och slangen på din bränsletryck regulator och prova gärna en annan . angående laddtrycket att den laddar mer än 0.7 är någ din
Westgate armen som är fel inställd. Skruvar du ut armen minskar du grundtrycket. Och inåt så ökar du grundtrycket. Och sen att den ligger 1 bar och sedan går ner är någ din dump ventil på din turbo som läcker. Skruva ur den och kolla membranet om de är hål eller sprickor

Senast redigerat av mumifix (7 december 2014)

Volvo 855 (1994)
turbodeath
7 december 2014 · 2 452 Inlägg

orginal så laddar den runt 0,6-0,65 så wastegaten skall han inte pilla på,men membranet kan vara dåligt i turbon däremot.

döden kommer tillbaka
breesladd SKÅNING
7 december 2014 · 1 215 Inlägg

förstår hur ni tänker men just nu så sitter orginalchip i, bytar jag till trimchip så är det samma sak,

om jag inte trycker plattan i mattan utan bara gasar mer och mer hela tiden lite smått så att laddtrycket ökar lite i taget så är det inga problem när den laddar 0,9-1,0 hade stift och andra service grejer varit dåliga så borde jag fått samma problem då väll som vid plattan i mattan? sen är det säkert ingen dum ide att byta dessa grejer då jag inte gjort det under tiden jag har haft bilen.

själv tycker jag det verkar som vacumläckage, eller kanske då magnetventilen som många andra påstår att det ska vara. men hur ska bilen bete sig när jag kopplar ur magnetventilen? det är det ingen som kan säga

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
turbodeath
7 december 2014 · 2 452 Inlägg

magnetventilen går ju ner i felsäkert läge o ser till att den har grundladd om jag inte minns helt fel,kör ju själv inte med sådan utan en från atm istället.

döden kommer tillbaka
breesladd SKÅNING
7 december 2014 · 1 215 Inlägg

ok, ja när mv är urkopplad så laddar den kanske 0,35-0,4 vilket skulle kunna vara grund ladd, har nu bytt alla vacum slangar och det kanske blev lite bättre men inte ok, det är förvisso blött ute me så det spinner ju ganska lätt så kan ju vara det som gör det. så får väll testa att byta stift, tändspole och lite annat i veckan och se vad som händer

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
breesladd SKÅNING
9 december 2014 · 1 215 Inlägg

Problemet löst! tändstiften satt löst också justerade jag avståndet på elektroderna på stiften, dock så funderar jag fortfarande på varför den ville ladda mer än 0,7 med orginalchip?

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang