HJÄLP!! Hur ska jag koppla slutsteget för bästa resultat?

Tyke_M
6 december 2014 · 29 Inlägg

Tjena! Jag har en Ford Mondeo som har en bilstereo UTAN lågnivå-utgång..
Så det jag skulle vilja veta är vad som ger bäst resultat och är mest prisvärt:
1. Köpa ny stereo med lågnivå-utgång?
2. Eller ska jag koppla slutsteget till dörrhögtalarna?

Om jag skulle köpa en ny stereo så passar den inte där den nuvarande sitter (den nuvarande är större är vanliga), hur löser man det?
Och är det stor skillnad på ljudet om jag kopplar slutsteget till dörrhögtalarna istället för att köpa en stereo med lågnivå?

Tacksam för snabba svar!

Fjong
7 december 2014 · 1 494 Inlägg

Vet inte vad du har i bilen nu men köper du en vettig stereo så kommer det med största sannolikhet låta bättre än med original stereon. Det bör finnas en monteringsram som man kan köpa när man ska sätta dit en ny stereo, kolla hos tex BRL. tongue

Hur mkt vill du lägga på en ny stereo?

Tyke_M
7 december 2014 · 29 Inlägg

Fjong skrev:
Vet inte vad du har i bilen nu men köper du en vettig stereo så kommer det med största sannolikhet låta bättre än med original stereon. Det bör finnas en monteringsram som man kan köpa när man ska sätta dit en ny stereo, kolla hos tex BRL. tongue

Hur mkt vill du lägga på en ny stereo?

Orginalstereon i bilen heter CD6000.

Hittade denna alldeles nyss: http://www.ljudstudion.se/bilstereo-dub … d-dpx405bt men eftersom det inte står vilka mått det är på den så vet jag ju inte om den passar hmm

Eftersom det jag länkade kostade 1600 så kan jag nog tänka mig att 1600 är maxpriset för en ny stereo smile

Fjong
7 december 2014 · 1 494 Inlägg

Innan du köper en ny stereo så rekommenderar jag att du tar reda på lite grejer så att bytet blir så smidigt som möjligt smile
Finns det en monteringsram som passar? (för dubbel eller enkeldin stereo)
Behöver du några adaptrar? (tex ISO kablage, adapter för original slutsteg om det finns, osv) 
Eventuella svårigheter och hinder tex koder osv som kan göra ett byte lite bökigt?
Om du får tag på nån som redan har bytt stereo i en likadan bil så kanske han/hon kan ge dig lite tips på hur dom gjorde.

Vill du ha bästa ljud till bästa pris skulle jag satsa på en enkeldin stereo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang