Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 444 263 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
-m
29 augusti 2016 · 172 Inlägg

Vonbackman skrev:
Behöver inte stämma av krök(ar) om jag kör med kamaxel och ventiler, det var mest menat om man borrar cylindrarna och kör som en traditionell 2 takts motor. Jag och Reine diskuterar kamaxel för tillfället, han ville veta hur konstruktionen är för övrigt på motorn. En gammal hederlig b20 helt enkelt svarade jag smile. Nu är frågan, hur hade man på bästa sätt kunnat ändra utväxlingen på kamaxeln? 2 drev som är lika stora och en kjedja mellan dom antar jag? Men det känns ju lite sådär va?

Det är ju sådet ser ut på alla andra bilar. Absolut enklaste lösningen.

Ser bara två problem
1. Få tag på två lika kugghjul. Om du har tur är det samma centrumhål på både kamaxel- och vevaxeldrev.
2. Få tag på en kedja av rätt längd.

Vonbackman Bäckman
30 augusti 2016 · 951 Inlägg

-m skrev:

Vonbackman skrev:
Behöver inte stämma av krök(ar) om jag kör med kamaxel och ventiler, det var mest menat om man borrar cylindrarna och kör som en traditionell 2 takts motor. Jag och Reine diskuterar kamaxel för tillfället, han ville veta hur konstruktionen är för övrigt på motorn. En gammal hederlig b20 helt enkelt svarade jag smile. Nu är frågan, hur hade man på bästa sätt kunnat ändra utväxlingen på kamaxeln? 2 drev som är lika stora och en kjedja mellan dom antar jag? Men det känns ju lite sådär va?

Det är ju sådet ser ut på alla andra bilar. Absolut enklaste lösningen.

Ser bara två problem
1. Få tag på två lika kugghjul. Om du har tur är det samma centrumhål på både kamaxel- och vevaxeldrev.
2. Få tag på en kedja av rätt längd.

Satt och funderade på det jag med.. Sen kan jag väl inte ha hur små drev som helst heller får då blir det ju helt fel utväxling va?

Får mäta avståndet mellan centrum på vevaxeln till centrum på kamaxeln för att räkna ut hur stora drev jag behöver ha.. De behöver ju vara lika stora för att få rätt utväxling, har man tur så finns det ståldrev som ser ut som de som sitter på fast möjligtvis att man bör modda om de dreven så de passar på kamaxel och vevaxeln, om inte annat så får man specialbeställa drev med..

Senast redigerat av Vonbackman (30 augusti 2016)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
30 augusti 2016 · 951 Inlägg

Men om vi tänker såhär, om man får rätt utväxling och en kamaxel som är 2takts anpassad, vad tror du då, kommer det ge mer effekt än original b20?

Har aldrig sett någon 2 takts konvertera en 4 taktare innan..

Senast redigerat av Vonbackman (30 augusti 2016)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
-m
30 augusti 2016 · 172 Inlägg

Vonbackman skrev:
Men om vi tänker såhär, om man får rätt utväxling och en kamaxel som är 2takts anpassad, vad tror du då, kommer det ge mer effekt än en 4 taktare? Kommer det ge en tillräckligt hög effekt att det blir totalt okörbart eller alldeles för svårkört?

Har aldrig sett någon 2 takts konvertera en 4 taktare innan..

Jag har ingen aning.

Skulle jag göra något sådant - skulle det bli ganska dåligt, eftersom jag kan alldeles för lite.


Men - för att få tag på delar. och drev. Eftersom du ska beställa ny kam, kan du säkert beställa den så att drevet från vevaxeln passar. Sedan är det bara att skaffa en kedja med rätt längd.


Kan tilläggas att de stora fartygsmotorerna (cylinderdiameter runt 1000mm) ofta är tvåtakt.

Vonbackman Bäckman
31 augusti 2016 · 951 Inlägg

-m skrev:

Vonbackman skrev:
Men om vi tänker såhär, om man får rätt utväxling och en kamaxel som är 2takts anpassad, vad tror du då, kommer det ge mer effekt än en 4 taktare? Kommer det ge en tillräckligt hög effekt att det blir totalt okörbart eller alldeles för svårkört?

Har aldrig sett någon 2 takts konvertera en 4 taktare innan..

Jag har ingen aning.

Skulle jag göra något sådant - skulle det bli ganska dåligt, eftersom jag kan alldeles för lite.


Men - för att få tag på delar. och drev. Eftersom du ska beställa ny kam, kan du säkert beställa den så att drevet från vevaxeln passar. Sedan är det bara att skaffa en kedja med rätt längd.


Kan tilläggas att de stora fartygsmotorerna (cylinderdiameter runt 1000mm) ofta är tvåtakt.

Problemet blir bara det att jag behöver byta ut båda dreven annars får jag helt enkelt fel utväxling, men Reine påpekade en sak som får mig att börja tvivla på om detta verkligen kommer fungera, däremot behöver jag kanske porta i cylindrarna i vilket fall som helst. För att hinna få ut avgaserna och in med färskbränsle så görs det samtidigt, det vill säga att båda ventilerna måste vara öppna samtidigt, men kruxet är att inte få ut färskbränslet tillsammans med avgaserna.. Då kan man isåfall tillverka en kamaxel som enbart öppnar insugsventilerna och sen porta i cylindrarna och plugga avgasventilen i toppen, men då resulterar ju det i samma problem ändå.. om jag har öppna portar i cylinderna så kommer en del oförbränd bränsle hänga med ut med avgaserna ändå..

Behöver tänka igenom detta, om man ändå ska lägga så pass mycket pengar på en kamaxel så får man ju vara ganska säker på att det ska funka.. tongue (inte säkert att det blir något av detta..)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Power-krille
31 augusti 2016 · 672 Inlägg

Vonbackman skrev:

-m skrev:

Vonbackman skrev:
Men om vi tänker såhär, om man får rätt utväxling och en kamaxel som är 2takts anpassad, vad tror du då, kommer det ge mer effekt än en 4 taktare? Kommer det ge en tillräckligt hög effekt att det blir totalt okörbart eller alldeles för svårkört?

Har aldrig sett någon 2 takts konvertera en 4 taktare innan..

Jag har ingen aning.

Skulle jag göra något sådant - skulle det bli ganska dåligt, eftersom jag kan alldeles för lite.


Men - för att få tag på delar. och drev. Eftersom du ska beställa ny kam, kan du säkert beställa den så att drevet från vevaxeln passar. Sedan är det bara att skaffa en kedja med rätt längd.


Kan tilläggas att de stora fartygsmotorerna (cylinderdiameter runt 1000mm) ofta är tvåtakt.

Problemet blir bara det att jag behöver byta ut båda dreven annars får jag helt enkelt fel utväxling, men Reine påpekade en sak som får mig att börja tvivla på om detta verkligen kommer fungera, däremot behöver jag kanske porta i cylindrarna i vilket fall som helst. För att hinna få ut avgaserna och in med färskbränsle så görs det samtidigt, det vill säga att båda ventilerna måste vara öppna samtidigt, men kruxet är att inte få ut färskbränslet tillsammans med avgaserna.. Då kan man isåfall tillverka en kamaxel som enbart öppnar insugsventilerna och sen porta i cylindrarna och plugga avgasventilen i toppen, men då resulterar ju det i samma problem ändå.. om jag har öppna portar i cylinderna så kommer en del oförbränd bränsle hänga med ut med avgaserna ändå..


Behöver tänka igenom detta, om man ändå ska lägga så pass mycket pengar på en kamaxel så får man ju vara ganska säker på att det ska funka.. tongue (inte säkert att det blir något av detta..)

Det var ju det jag var inne på! Du måste göra dig av med avgaserna, en port i nederkant av cylindern.... Och det är ju där den avstämda pipan kommer in i bilden, för att förhindra att för mycket bränsle/luftblandning försvinner ut!

"Väx inte upp! det är en fälla"
Vonbackman Bäckman
31 augusti 2016 · 951 Inlägg

Power-krille skrev:

Vonbackman skrev:

-m skrev:

Jag har ingen aning.

Skulle jag göra något sådant - skulle det bli ganska dåligt, eftersom jag kan alldeles för lite.


Men - för att få tag på delar. och drev. Eftersom du ska beställa ny kam, kan du säkert beställa den så att drevet från vevaxeln passar. Sedan är det bara att skaffa en kedja med rätt längd.


Kan tilläggas att de stora fartygsmotorerna (cylinderdiameter runt 1000mm) ofta är tvåtakt.

Problemet blir bara det att jag behöver byta ut båda dreven annars får jag helt enkelt fel utväxling, men Reine påpekade en sak som får mig att börja tvivla på om detta verkligen kommer fungera, däremot behöver jag kanske porta i cylindrarna i vilket fall som helst. För att hinna få ut avgaserna och in med färskbränsle så görs det samtidigt, det vill säga att båda ventilerna måste vara öppna samtidigt, men kruxet är att inte få ut färskbränslet tillsammans med avgaserna.. Då kan man isåfall tillverka en kamaxel som enbart öppnar insugsventilerna och sen porta i cylindrarna och plugga avgasventilen i toppen, men då resulterar ju det i samma problem ändå.. om jag har öppna portar i cylinderna så kommer en del oförbränd bränsle hänga med ut med avgaserna ändå..


Behöver tänka igenom detta, om man ändå ska lägga så pass mycket pengar på en kamaxel så får man ju vara ganska säker på att det ska funka.. tongue (inte säkert att det blir något av detta..)

Det var ju det jag var inne på! Du måste göra dig av med avgaserna, en port i nederkant av cylindern.... Och det är ju där den avstämda pipan kommer in i bilden, för att förhindra att för mycket bränsle/luftblandning försvinner ut!

Exakt! Men tanken från början var att köra med avgasventilerna och insugsventilerna som sitter i toppen med en enbart modifierad kamaxel, borde inte det vara samma sak egentligen som att ha portar i cylinderloppen med en pipa avstämd för att hindra för mycket oförbränt bränsle att komma ut?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Power-krille
31 augusti 2016 · 672 Inlägg

Se inlägg #296

"Väx inte upp! det är en fälla"
Vonbackman Bäckman
31 augusti 2016 · 951 Inlägg

Power-krille skrev:
Se inlägg #296

Ja och jag har ju svarat på det? Redan från första början så var tanken att köra med avgas och insugventiler, och det är just så det var tanken att bli av med avgaserna.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 maj 2017 · 951 Inlägg

En update, har tyvärr stått stilla den senaste tiden pga tappat intresse pga strul, vattenläckage in i första cylinder osv osv, börjar komma tillbaka och har haft toppen på riktplaning, fortfarande vattenläckage in i första cylindern. Det har visat sig att blocket är skevt, lägger jag en rätskiva över blocket så visar det sig att det har slagit sig såpass mycket att jag får under ett bladmått på 0.15 på ett ställe och 0.10 på ett annat, mitt 2,1L block är kasst som det är nu och kommer plockas isär helt och hållet för att sedan skickas på toppdeckning, om jag nu har orken till det.

Nu till det roliga, jag har köpt en b18 som är uppborrad till b20, hela bottendelen är nyrenoverad, alla lager är bytta, blocket är även syrabadat och sprutlackat i blockets originalkulör, toppen har jag slipat ner och lackat om, all kringutrustning är nylackat, har även köpt mig en 123 fördelare vilket kommer göra en väldigt stor skillnad, mitt problem jag haft tidigare med att jag inte fått bilen till att gå som den ska är pga dålig tändning.

Så hela motorn är nybyggd, allt förutom topp, kamaxel och förgasare är nytt. Nu ska det fanimej inte krångla, isåfall annonserar jag ut fanskapet

Och som i vanlig ordning så är jag sämst på att ta bilder, så får ta några och ladda upp när allt är färdigt istället

Senast redigerat av Vonbackman (4 maj 2017)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
4 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Tråkigt med krångel men trevligt med nya motor smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
5 maj 2017 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Tråkigt med krångel men trevligt med nya motor smile

Ja verkligen, har ju i princip bara haft strul hittills, men det känns ganska bra, har en bra känsla, i helgen startar jag upp den för första gången. Några nya blandskruvar hittar jag tyvärr inte till mina solex, en av dom är ju avbruten, men tycker att jag lyckats få bra sug ur alla trattarna så kanske inte är någon fara ändå, Min synkrometer har ju visat runt 6.5 ur alla trattarna, vi får se hur den beter sig med nya fördelaren sen smile skulle det visa sig att den går som en potta skit ändå så beror ju det på blandskruven isåfall, då finns det tyvärr bara ett sätt att få tag på en ny blandskruv. Ett företag i varberg som heter tilcon kan tillverka en ny skruv åt mig, nackdelen är priset. 600kr+moms, men det är det ju isåfall värt. Återkommer på lördag! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
5 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Lycka till smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
5 maj 2017 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Lycka till smile

Tackar! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
9 maj 2017 · 951 Inlägg

Alltså, nu tänker jag ställa en fråga som många kanske uppfattar som korkad, men jag gör det ändå för nu har jag slut på ideer.. Kan man montera vattenpumpen föra toppen på en b18 motor? Eller finns det risk att man inte kan dra ner toppen korrekt isåfall? För nog fan läcker det in vatten i cylinder nummer 1, och det är såpass mycket vatten att jag anser att det knappast kommer ifrån en spricka i toppen, har inte sett några sprickor alls, vad tror ni?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
22 maj 2017 · 951 Inlägg

Hmm.. Nytt block och gammal topp, visar sig att toppen är kass med då det läcker in vatten ifrån insugsporten på 1a cylindern, inhandlat nyrenoverad steg 6 topp och en ny topplockspackning låg i förpackning i garaget.. Nu till det roliga problemet: 2 utav cylindrarna (1an och 3an)  har 12kg komp, och 2an och 4ans cylindrar har 0, vad är detta nu då? Kan påpeka också att jag har ett ovanligt högt tryck i kylsystemet.

Upptäckte att halva stålringarna i min topplockspackning vilket är en original b20 packning, ligger innanför förbränningsrummen på sidan av förbränningsrummen i min nya topp, en steg 6 topp med isärflyttade ventiler därav är förbränningsrummen något urgröpta för att få plats med ventilerna. Topplocket är speccad för just 2,1L. Men eftersom mitt 2,1L block är i behov av renovering så kör jag med 2,0L sålänge.. Förbränningsrummen är något urgröpta med.. Men kan en packning med halva stålringen som ligger innanför förbränningsrummen orsaka att man har 0 kg i komp? Jag tycker det känns jävligt långsökt. Har läckagetestat toppen med både vatten i förbränningsrummen med toppen vänd upp och ner och stiften monterade i toppen, inga läckage alls, vakuumtestad med maskin utan något läckage, ventiler och allt stänger som de ska och ventilspelet är undersökt 2 gånger utan något vidare resultat.

Nu frågar jag er om hjälp, vad i h*lvete är det för fel? VARFÖR har jag 0 kg i komp på 2an och 4ans cylindrar? Alla jag har pratat med förstår ingenting alls, det känns ju helt bedrövligt att det ska vara på det här viset, är det meningen att bilen ska ruttna och att den har gjort sitt på denna jord? Har till och med fyllt upp med olja i alla cylindrar så det varit 1-2 mm ovanför kolven och låtit stå under natten, övervakade i någon timme med utan att det hade runnit ner mer på 2:an och 4:ans cylindrar vilket indikerar på att dom inte glömt sätta dit kolvringar.. Så, vad tror ni?

Alla tips är mer än välkomna.. Börjar tröttna nu om jag ska vara ärlig..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
28 november 2017 · 951 Inlägg

Dags för en update tycker jag smile

Har påbörjat (efter en väldigt lång tid) med att tillverka mallar till  panelerna för golv samt kardantunnel. Är sjukskriven för tillfället så jag kan inte göra så mycket mer än såhär, tyvärr. Bryta båtbenet är inget jag rekommenderar någon av er, på tok för lång rehab för det. Men men, såhär ser det ut, även klarlackat mina paneler (de som satt i från början när jag köpte bilen.)

Mallar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-da2357a0a079ea151f04c9e5db8ccf38.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b74115cac0f1fa9feb323f02fc85ae1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-a08cdbbb245966bfaca659c4665d1c0d.jpg

Sen panelerna jag klarlackat, återstår dock höger sidan kvar, men det tar jag hand om imorgon. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e823594257d2c440f8d405003b7eae14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-52f246af9657f664f856e005e0c951cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-89811143cd7254f0c41891cd39356625.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-094f2993d32ec7924a30a2140ecd7d6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-eae27806eaa82cb3c25d0d8bca368193.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-9dfe17bf62e7e646c1a5ba2ef2303f5a.jpg

Sen, en annan glad nyhet är att jag fått toppen i ordning, bilen besiktades tidigt i somras med 3st 2or, bland annat har min bromscylinder hängt sig och jag kommer därmed få byta ut den till en ny, bromskraften låg på 0.3 höger bak och 0.9 vänster bak, avgassystemet läckte framför bakre (och den enda) ljuddämparen, sen hängde det löst också vilket jag fick nerslag på, kunde dock varit värre. wink Jag har bytt kyl (igen) denna gången till ett modelanpassat pv kyl (aluminium ifrån KG) och en ny termostat, så nu är det INGA som helst bekymmer med kylning. Jag får helt enkelt fixa till den föregående "bonnmeckningen" när handleden tillåter det, det vill säga svetsa dit fästen till kylet så det slipper sitta (skäms när jag säger det) faststrajpat i fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-cfc26cf74a76f278cc6227f97590d3f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-1d2111fe85ae88ea7e612badab275a92.jpg

Det tråkiga som jag lyckats med är att jag dragit av öronen till förgasarna (de undre öronen) så jag har fått laga dom provosoriskt inför besiktningen med 2komponents epoxylim, jag har iallafall lärt mig av min läxa. Aldrig någonsin skruva igen när man knappt sova natten till vardagen. hmm

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
29 november 2017 · 10 157 Inlägg

Roligt med lite nytt här i tråden smile

Trökigt bryta konstiga skelettben... Men nu kan det bara bli bättre smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
29 november 2017 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Roligt med lite nytt här i tråden smile

Trökigt bryta konstiga skelettben... Men nu kan det bara bli bättre smile

Haha jo verkligen, det håller jag med om ! hmm Men nu är vintern framme och dags att påbörja bygget och faktiskt ge sig fan på att bli klar, man kan ju inte åka runt med halvfärdiga prylar, det går ju inte! smile

Nu kommer här en update till. ^^ Ni måste tycka att det verkar konstigt med träinredning? Då har jag en till nyhet, jag har faktiskt köpt köksskåpshandtag idag, eller rättat sagt, beställt och de anländer nästa vecka.. haha! Men eftersom jag älskar trä så fick det bli så ^^ blev heller inte så mycket mer gjort med bilen idag, ont ont och åter ont, usch!

Men men, såhär blir handtagen, denna gången föll det på valnöt, men jag tror att det kommer bli riktigt bra, eller vad tror ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-55912fb898c102693a62e7cf9e90c506.jpg

Sedan funderar jag på att få in belysning i panelerna på kardantunneln, men frågan är, vad ska man skaffa för något skoj då? Träbeslag och någon sorts lampa snyggt gömd under kanske vore något? Men frågan är vad man skulle kunna ha för något? Har ni något tips så är det gärna välkommet, även ledslinga är av intresse, men tror att det kommer avvika på något sätt och få det hela att se dumt ut. Har för tillfället ingen belysning alls i bilen.

Senast redigerat av Vonbackman (29 november 2017)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
10 januari 2018 · 951 Inlägg

En ny update, lagom sent men som jag sagt förut: Bättre sent än aldrig!

Har gått i tankarna på att montera andra typer av fönstervevar och dörröppnare än originalen, jag vet inte vad jag ska tycka men jag tror att jag kommer hålla mig till detta jag kom fram till, tillsvidare iallafall. Det jävliga i det hela var att få dit dom så att de satt fast och inte halvt lösa som de var med endast 1 skruv som skruvades utifrån på sidan av den runda delen av veven.. Det fick bli ett borrhål på 7mm igenom den runda delen av veven och sedan försänkning. Jag ville inte ha en utstickande 6 kantskalle som skruv/bult, så jag köpte mig m6 fingängad rostfri skruv för varje vev, borrade ett hål i den fyrkantiga axeln och sedan gängade de hålen och skruvade fast vev(arna). Nu ska jag bara köpa skruvhattar så jag kan dölja skruvarna/försänkningen. Än sålänge har jag bara 2 vevar så jag kommer att beställa en ny sats så jag har till högerdörren med..

Ni får säga vad ni tycker, men än sålänge är jag nöjd. (Man blir aldrig riktigt nöjd, hur man än gör.) ^^ Men som jag skrev tidigare, detta är tillsvidare, jag är på jakt efter några andra lite finare/snyggare vevar. Varje tips är uppskattat, så känner ni till några andra vevar så säg gärna till, och länka gärna lite bilder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-1d538a50c0c110debe05346d78b62798.jpg

Och här är två bilder på hur dörrhandtagen blev.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-32a0baadaeb8bb3dad9f1c704ee133d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-a5e9cab1bd66816ab57801542fa8c73d.jpg

Som ni kan se på bilderna så är dörrpanelerna skruvade med skruvar som inte ser så jättebra ut, jag skulle vilja byta ut dom skruvarna mot något annat, har ni något tips? Vad som helst förutom dessa skruvarna, eller ska man se om man kanske kan hitta några snygga skruvhattar till dom också?

Har även plockat isär höger trumma bak för att hitta orsaken till dålig bromskraft, det var precis som jag misstänkte: Bromscylindern är rostskadad, så imorgon ska jag plocka isär den och se om det går att rädda cylindern..
Denna kolven är fastrostad, går inte att röra den och med bromshjälp sitter den fortfarande fast, även provat att banka till med en hammare och den runda pinnen som sitter där när allt är ihopmonterat, men icke sa nicke, det sitter fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4889bfb3783cb74f2110ca44c5337181.jpg

Kolven på denna sidan är oskadad och cylinderloppet är inte lika rostigt som på andra sidan, så hela bromscylindern ska rengöras på rost och se om det går att rädda cylindern eller inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-15536630e706bf02bf24b60fdbb452bc.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang