Hur lagligt är detta? Dioder

tiquz Melchert
8 december 2014 · 182 Inlägg

Tjena!
Har kopplat små led skruvar mm. i orange färg utan att riktigt forskat i vad som är lagligt och inte.
Jag vet iaf att man inte får ha blått och rött framåt, ok med gult och xenon vitt. Men hur är det med orange?

Jag har ju orange på 2 punkter på huv, 2 punkter i fram spoilern och orange i park ljusen i extraljusen. Bild nedan

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189932/189932-8ac48732744160495a4830154e7cd974_large.jpg

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
LeonST Soppgubbe
8 december 2014 · 900 Inlägg

Endast Gult/vitt ljus framåt, orange är olagligt tongue
http://www.transportstyrelsen.se/Global … 9305_7.pdf
står på blad 3 smile

Senast redigerat av V70Drive (8 december 2014)

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo S60 "Pappas" (2016)
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Mervolic Yawn...
8 december 2014 · 3 151 Inlägg

Det är även olagligt med effektbelysning i extraljus överlag. Det är lagligt så länge som de är placerade som en positionslykta. Kommer inte ihåg exakta regler angående det, men tror det är max 40 cm från fordonets ytterkant.

kwansa Hmm, vet inte?
8 december 2014 · 1 775 Inlägg

Mervolic skrev:
Det är även olagligt med effektbelysning i extraljus överlag. Det är lagligt så länge som de är placerade som en positionslykta. Kommer inte ihåg exakta regler angående det, men tror det är max 40 cm från fordonets ytterkant.

känner också igen 40cm från ytterkant, samt jag tror att det är minst 60cm mellanrum också!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Mervolic Yawn...
8 december 2014 · 3 151 Inlägg

kwansa skrev:

Mervolic skrev:
Det är även olagligt med effektbelysning i extraljus överlag. Det är lagligt så länge som de är placerade som en positionslykta. Kommer inte ihåg exakta regler angående det, men tror det är max 40 cm från fordonets ytterkant.

känner också igen 40cm från ytterkant, samt jag tror att det är minst 60cm mellanrum också!

Kan mycket väl stämma, dock tror jag att reglerna är lite olika beroende på vilket sorts fordon det är. Men hur som helst räknas inte extraljusen som positionslyktor, då de oftast sitter i mitten av bilens front. smile

sotar The Bear
9 december 2014 · 293 Inlägg

Positionslykta fram
Färg: vitt eller gult ljus.
Befintlighet bil: från årsmodell 1976.

Positionslykta fram på bil ska placeras i ett jämnt antal.
I sidled gäller högst 0,4 m och höjden 1,5 m får ökas till 2,1 m.

Lyktor framtill placerade klart utanför sina måttområden och lyktor baktill placerade klart innanför "Otillåtet område" ska klassas som “Annan lykta“.

Meningen med föreskriftskraven är att lyktor på ett eller annat sätt ska "markera fordons förekomst och bredd".

Vidare anges i belysningsföreskrifterna att "Fordon får inte ha lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Transportstyrelsen utfärdade föreskrifter". Exempel på fordon som styrs av andra föreskrifter är taxi, ambulans, skolskjuts m.m.

Dvs. Alla din orangea lampor är otillåtna och betyder böter om en blåvit ser dig.

Senast redigerat av sotar (9 december 2014)

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Evildan
9 december 2014 ·

Dirtymike skrev:
http://www.garaget.org/?car=332921&image=3221157

http://www.garaget.org/?car=291505&image=2814672

http://www.garaget.org/?car=201351&image=1975119

http://www.garaget.org/?car=171317&image=1622935

Polisen sa aldrig ett ljud om orange på mina bilar.

Dessvärre hinner inte konstaplarna alltid göra sitt jobb fullt ut enligt anvisningarna då dom är upptagna med annat såsom sitta i tinget med diverse skattemedels och tidsödslande töffar som nekar sina uppenbara trafikbrott.


Orange är ändock inte tillåtet oavsett om någon polis inte har kommenterat det och medför rapport om denne anser det nödgat och tar sig tiden att göra sitt arbete.

granadadr
9 december 2014 · 7 268 Inlägg

sen så ser de nästan alltid mellan fingrarna på pickisar å lastbilar wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Dirtymike
9 december 2014 · 1 532 Inlägg

Amerikanska pickuper brukar ha orangea lampor på taket.

Jeep J20 (1978)
granadadr
9 december 2014 · 7 268 Inlägg

Dirtymike skrev:
Amerikanska pickuper brukar ha orangea lampor på taket.

det är lagligt,, räknas som markeringsljus för höjden wink

Evildan
9 december 2014 ·

granadadr skrev:

Dirtymike skrev:
Amerikanska pickuper brukar ha orangea lampor på taket.

det är lagligt,, räknas som markeringsljus för höjden wink

Det är dessutom inte en personbil, olika regler där.

granadadr
9 december 2014 · 7 268 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:

Dirtymike skrev:
Amerikanska pickuper brukar ha orangea lampor på taket.

det är lagligt,, räknas som markeringsljus för höjden wink

Det är dessutom inte en personbil, olika regler där.

PRECIS wink

sotar The Bear
9 december 2014 · 293 Inlägg

Identifieringslyktor:
Lastbil, buss och släp får (framtill och baktill) ha 3 st identifieringslyktor. Lyktorna ska vara placerade så högt som möjligt (hyttaket är ok) och nära fordonets centrumt. Avståndet mellan lyktornas centrumpunkter ska vara mellan 1,5 - 3,0 dm. Observera att lågt byggda fordon får ha identifieringslyktor placerade i "Otillåtet område".

Dvs de 3 orangea du har i mitten på taket på pickisen.

Breddmarkeringslyktor:
Bil och släp vars bredd är >(över) 2,1m får ha breddmarkeringslykta, 2 st. på hytt och 2 st. på påbyggnad.

Dvs de 2st du har längst ut på taket på pickisen.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
M4artin
10 december 2014 · 39 Inlägg

Jag körde med 4blåa positionsljus fram samt orange i dimljus.. polisen stoppade mig o sa att det var utrycknings färg så bara till o ta bort...

Dirtymike
10 december 2014 · 1 532 Inlägg

Blivit stoppad med alla bilarna o polisen sa aldrig nåt. Med Ford F 350in fråga dom om jag var mörkrädd.

Jeep J20 (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang