Handbroms ligger emot, testat allt, inget funkar - volvo 740, 88

andrepersson
9 december 2014 · 5 Inlägg

tjena!
handbromsen på min 740 ligger emot på vänster sidan och har testat allt men inget funkar... till och med hört med skroten i byn men dom har ingen lösning på det heller... hmm det ända dom tror kan lösa det är att höja bilen då den är sänkt och hoppar nåt j*vulskt minsta lilla bulan i vägen så tänkte testa det i helgen! men tänkte höra här om nån av er haft samma problem eller om någon vet vad det kan vara smile eller om det räcker med att byta till några högre fjädrar smile

Evildan
9 december 2014 ·

Då du har testat allt så är det väl bara att köra bilen till skroten, den är alltså oreparerbar.

Eller så har du inte testat allt?

Hissa bilen med domkraften palla upp bilen med pallbockar och se hur skadade parkeringsbromsvajrarna är, har det blivit en knäck på dom då bakaxeln ligger fel i förhållande till bilens konstruktion?
Går det lätt att dra upp spaken?
Känns det som det är ett dödläge innan den högra sidan börjar verka?

andrepersson
10 december 2014 · 5 Inlägg

kollade lite snabbt på dom sakerna du radar upp för nån vecka sen och vad jag kunde se så var det inte felen utan allt stämde hmm men ska ta en närmare titt på det i helgen när jag får lite mer tid smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 december 2014 · 3 730 Inlägg

Trots att jag inte är särskilt gammal så har jag pysslat en del med handbromsar och lärt mig att om det strular och inte hjälper med att spänna så BYTER MAN ALLT. Ingen som helst idé att försöka smörja och byta enstaka delar. Det är mitt råd. Byt allt från spak till skiva. Går det inte då som kommer jag och fixar det åt dig hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
andrepersson
10 december 2014 · 5 Inlägg

haha okej, får väl göra det om det inte funkar att höja bilen

mb_pucken
10 december 2014 · 5 087 Inlägg

Om aallt går lätt och rör sig som det ska så börja med att släpp justeringen på vajern till den är helt slak, justera sedan ut backarna med hjälp av expandern i trumman tills dess att skivan ej går att snurra och expandern blir stumm. Backa expandern ca 3 hack eller tills skivan snurrar lätt. Gör samma sak på motsatt sida.
Sedan justerar du vajern tills dess ett den nästan är sträckt med handbromsen i viloläge. Prova att dra i handbromsen för att känna att den känns bra. Kontrolera sedan att skivorna snurrar lätt.

Detta sätt har jag använt mig utav på många bilar utan att misslyckas.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
andrepersson
10 december 2014 · 5 Inlägg

okej får testa det i helgen smile

Henkix
10 december 2014 · 6 737 Inlägg

Finns la ingen "expander - justerskruv"  på 740? jag har då aldrig sett det wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 december 2014 · 3 730 Inlägg

Henkix skrev:
Finns la ingen "expander - justerskruv"  på 740? jag har då aldrig sett det wink

Riktigt. Inte i Originalutförande. Men det går ju givetvis att ersätta plattjärnet med spår mot en justerbar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zzr94092
11 december 2014 · 4 385 Inlägg

har inget att göra med att bilen är sänkt som någon skrev här

mb_pucken
11 december 2014 · 5 087 Inlägg

DiwraZ skrev:

Henkix skrev:
Finns la ingen "expander - justerskruv"  på 740? jag har då aldrig sett det wink

Riktigt. Inte i Originalutförande. Men det går ju givetvis att ersätta plattjärnet med spår mot en justerbar

Jävla Google och luras för på skissen som kom upp när ja googl "volvo 740 handbroma" så fanns den med på bilden smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
andrepersson
13 december 2014 · 5 Inlägg

tro det eller ej men bytte fjädrarna till nya original fjädrar och då funkade handbromsen utan problem, trodde inte själv det skulle gå men det funkade smile

zzr94092
14 december 2014 · 4 385 Inlägg

har märkt att eftermarknadsfjädrarna är klenare än original ibland,men har ändå funkat för mig i hundra år..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang