Laga stenskott

Farfar77
11 december 2014 · 305 Inlägg

köpte en färg penna på Volvo. Undrar vad klarlacken fyller för funktion utöver glansen ?
går det lika bra utan ? tycker de blir mest kladdigt bara .

Senast redigerat av Farfar77 (11 december 2014)

zzr94092
11 december 2014 · 4 385 Inlägg

beror väl på att det är en basfärg,då måste du ha klarlacken för att försegla färgen,annars så kommer du mer eller mindre att tvätta bort färgen

Djo
11 december 2014 · 10 157 Inlägg

Om du följer instruktionerna så blir det ej kladdigt. Har fyllt i stenskott på Volvo verkstad (hade sommarjobb där)  på en Volvo med Volvos bättrings penna. Följ instruktionerna och var noggrann så blir det bra.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Farfar77
14 december 2014 · 305 Inlägg

jag är petig och följer instruktionerna men blir inte så bra som man vill.
Filtret man ska dra med tar för mycket eller för lite. Basfärgen bör man ju nästan lämna lite urgröpt så klarlacken får utrymme i hålet. står ju man ska polera ner bulan som blir efter , men klarlacken blir ganska hård. Och börjar man polera när den ligger på toppen av färgen. Lär den ju försvinna helt om den ska göras plan med övrig lack ?

Senast redigerat av Farfar77 (14 december 2014)

zzr94092
14 december 2014 · 4 385 Inlägg

är nog svårt att polera bort "bulan" måste allt slipas först

Djo
14 december 2014 · 10 157 Inlägg

Farfar77 skrev:
jag är petig och följer instruktionerna men blir inte så bra som man vill.
Filtret man ska dra med tar för mycket eller för lite. Basfärgen bör man ju nästan lämna lite urgröpt så klarlacken får utrymme i hålet. står ju man ska polera ner bulan som blir efter , men klarlacken blir ganska hård. Och börjar man polera när den ligger på toppen av färgen. Lär den ju försvinna helt om den ska göras plan med övrig lack ?

Som sagt gjorde jag det åt en säljare kunden som köpte bilen såg ej att det var lagat. Har du blött filtret som man ska göra då ? Själv flöt färgen ut såpass mycket att jag bara tog bort det som var bredvid stenskottet med filtret.
Klarlacken lade jag på just då såg det lite klumpigt ut men flöt ut när det väl torkat såpass att inget mer behövdes göras i mitt fall.

Ditt stenskott hur ser det ut undrar jag ? är det väldigt grundt eller ?

Senast redigerat av Djo (14 december 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
14 december 2014 · 10 157 Inlägg

Farfar77 skrev:

Djo skrev:

Farfar77 skrev:
jag är petig och följer instruktionerna men blir inte så bra som man vill.
Filtret man ska dra med tar för mycket eller för lite. Basfärgen bör man ju nästan lämna lite urgröpt så klarlacken får utrymme i hålet. står ju man ska polera ner bulan som blir efter , men klarlacken blir ganska hård. Och börjar man polera när den ligger på toppen av färgen. Lär den ju försvinna helt om den ska göras plan med övrig lack ?

Som sagt gjorde jag det åt en säljare kunden som köpte bilen såg ej att det var lagat. Har du blött filtret som man ska göra då ? Själv flöt färgen ut såpass mycket att jag bara tog bort det som var bredvid stenskottet med filtret.
Klarlacken lade jag på just då såg det lite klumpigt ut men flöt ut när det väl torkat såpass att inget mer behövdes göras i mitt fall.

Ditt stenskott hur ser det ut undrar jag ? är det väldigt grundt eller ?

blöter ner filtret ja, väntar 10min enligt instruktionen. så du drar inte över hela som de står ? dutta runt om ?
vanligt förekommande stenskott på huven, ner till grund färgen har jag ett antal av.
helt osynligt kan det inte bli ?

Drog jag över hela så försvann färgen  detta stenskott satt i kanten på hjulhuset bak på en nyare volvo. Jag drog med stadig hand runt området ja.

Okej då är det inte lika djupt som det jag ficksade, Nej flertalet stenskott på huv blir aldrig osynligt men borde gå att få det riktigt bra ändå.

Om man sen går på och polerar efteråt så borde det bli riktigt bra.

Senast redigerat av Djo (14 december 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Farfar77
14 december 2014 · 305 Inlägg

Djo skrev:

Farfar77 skrev:

Djo skrev:

Som sagt gjorde jag det åt en säljare kunden som köpte bilen såg ej att det var lagat. Har du blött filtret som man ska göra då ? Själv flöt färgen ut såpass mycket att jag bara tog bort det som var bredvid stenskottet med filtret.
Klarlacken lade jag på just då såg det lite klumpigt ut men flöt ut när det väl torkat såpass att inget mer behövdes göras i mitt fall.

Ditt stenskott hur ser det ut undrar jag ? är det väldigt grundt eller ?

blöter ner filtret ja, väntar 10min enligt instruktionen. så du drar inte över hela som de står ? dutta runt om ?
vanligt förekommande stenskott på huven, ner till grund färgen har jag ett antal av.
helt osynligt kan det inte bli ?

Drog jag över hela så försvann färgen  detta stenskott satt i kanten på hjulhuset bak på en nyare volvo. Jag drog med stadig hand runt området ja.

Okej då är det inte lika djupt som det jag ficksade, Nej flertalet stenskott på huv blir aldrig osynligt men borde gå att få det riktigt bra ändå.

Om man sen går på och polerar efteråt så borde det bli riktigt bra.

Ja ok men är den dumma klarlacken som glänser/ skapar mest bula och gör sig extra synlig jämfört med basfärgen.

polerar jag tror jag starkt på att klarlacken försvinner och gröper ur basen med.
Hade i princip bula på basfärgen redan så den andra ligger ju som en hatt ovanpå bara.

Djo
14 december 2014 · 10 157 Inlägg

Om du känner dig vågad kanske du kan skrapa ur stenskotten så du får ner färgen mera men ja inget jag rekommenderar om man ej känner sig säker på det. Men det är vad jag hade gjort.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Farfar77
14 december 2014 · 305 Inlägg

Ett par andra ställen. Var lite osäker på att skrapa bort lös färg runt om för första gången.
Rosten togs bort med syra. Blev väl sådär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196755/196755-f7d5a00a08f02c52c0e2884cfd2ea2bf.jpg

Senast redigerat av Farfar77 (16 december 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang