Går vid 10% gas men går dåligt när man gasar mer.

JohnDitmeyer
11 december 2014 · 8 Inlägg

Hej.

Är det någon som har en förklaring till varför en bil, i detta fall en Hyundai Accent -00 med 1.5L bensinmotor, kan gå hur bra som helst vid tomgång och även vid väldig lite gaspådrag. Vid lite gaspådrag kan jag få motorn att varva upp till ca 6000 varv. Men när jag asar på lite mer och hela vägen till full gas så får jag inte motorn till att varva mer än 4000 varv och den kan till och från gå väldigt ojämt.

Jag har gjort service på den, tändkablarna är nya, tändstift, luftfilter, bränslefilter.

Nästa steg ag skall göra nu är att blåsa ur fördelarlocket för att få bort eventuell fukt.

Några idéer?

Micoway
12 december 2014 · 296 Inlägg

Hej. På grabbens Hyundai var spridarna smutsiga.
Jag tog hem spridarna och spolade dem fram och
baklänges med E85 och cykelpump. Öppnade med
ett gammalt 12V batteri.

Men detta är inget för nybörjare.

JohnDitmeyer
14 december 2014 · 8 Inlägg

Tack för tipset, jag skall se vad jag kan göra här hemma. Jag har inget garage själv så eventuellt fixar jag detta tillsammans med farsan.

Hur har bilen gått sedan du gjorde denna åtgärd?

Min bil har på grund av detta också väldigt svårt att gå när det är kallt. Inte så motorn dör, men det känns nästan som om det antingen inte kommer tillräckligt med soppa eller att den tjuvar luft någonstans. Hade din grabbs Hyundai samma symptom?

Senast redigerat av JohnDitmeyer (14 december 2014)

perzy Snål gnällspik
15 december 2014 · 402 Inlägg

När jag hade ispropp i intercoolern var symptomen liknande. Har du kollat så att lufttillförseln?

Volvo S80 2,9.
Micoway
15 december 2014 · 296 Inlägg

JohnDitmeyer skrev:
Tack för tipset, jag skall se vad jag kan göra här hemma. Jag har inget garage själv så eventuellt fixar jag detta tillsammans med farsan.
Hur har bilen gått sedan du gjorde denna åtgärd?

Hyundaien har gått som er räserbil i 2000 mil sedan jag spolade spridarna med E85.
OBS! Du måste först öppna spridarna med 12 volt innan spolningen.

Det finns även en högtryckstank längst bak under bilen "evaporator" som bör kollas.

JohnDitmeyer
21 februari 2015 · 8 Inlägg

Ja, då var felet äntligen åtgärdat!

Problemet i min bil var inte spridarna utan felet satt i luftmassasensorn. Sökte på felkod 1623, fann tips om att luftmassasesorn (eller MAF, mass air flow sensor) var ett vanligt problem på massor av bilar. Rengjorde med spray avsedd för just luft sensorer och märkte skillnad men bilen gick ändå dåligt. Köpte en ny sensor på eBay för 400kr inkl. frakt från Storbrittanien, skruvade in den och sen gick bilen hur bra som helst!

Dessutom har min VW T4 Caravelle från -97 också börjat gå riktigt ryckigt och ojämnt. Så jag rengjorde luftmassasensorn med samma spray och nu fungerar även den bilen hur bra som helst!

Så mitt tips till alla som upplever att deras bil börjar gå ryckigt och ojämnt är att rengöra luftmassasensorn med avsedd spray. Det enda man skall tänka på är att man absolut inte vidrör själva sensortrådarna inuti med vare sig fingrar eller trasa. Bara spraya rikligt ett par gånger på sensortrådarna och sätt tillbaka igen. En sån spray kostar runt femtiolappen har jag för mig och även om det inte skulle hjälpa så har du åtminstone snabbt och billigt uteslutit ett annars vanligt fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang