Köpråd NBB 225 LED - Ev Xenon konv

TurboPlus
13 december 2014 · 92 Inlägg

Är spekulant på 3 st NBB 225 LED och eventuellt konverterade med xenon.


Skall man köpa konverterat eller skall man göra det själv? Billigast?


Skall man ha D2Y lampa istället för H1 för att få "korrekt" ljusbild?


Olika företag säljer NBB konverterade med inbyggd och extern ballast. Vad är det som skiljer på ballasten mellan inbyggd och extern ballast? Eller är det samma?
Vad är det att föredra inbyggd eller extern?
Är det enkelt att göra konvertering med inbyggd ballast själv?

Kravet är att det skall vara speedstarter oavsett om det skall vara 50watt eller 70watt.


Vart skall man köpa? Någon butik att rekom?

Halogen NBB 225 LED ca 795kr/st.
Konverterade NBB 225 LED ca 1500 -1700kr/st.

Dometros
14 december 2014 · 434 Inlägg

Diodhuset tar 595kr/st för sina Extraljussatser, Runt 700kr sparar du på att konverterar själv. Så jag hade konverterat vanliga h1'or istället, Vet dock ej hur det ser ut i huset på 225orna om ballasten får plats där.

TurboPlus
14 december 2014 · 92 Inlägg

Skall man ha 2 fjärr och 1 pencil eller 3 fjärr?

Vad är det bästa sättet att koppla in? Skall man ha "skraven" utanför lamphuset mellan lampan och förlängnings AMP eller skall man gömma "skarven" i lamphuset? Är det möjligt?

TurboPlus
14 december 2014 · 92 Inlägg

Dometros skrev:
Diodhuset tar 595kr/st för sina Extraljussatser, Runt 700kr sparar du på att konverterar själv. Så jag hade konverterat vanliga h1'or istället, Vet dock ej hur det ser ut i huset på 225orna om ballasten får plats där.

Ja, det verkar som att man kan spara in på att konvertera själv.

Vad är fördelen med att köra H1? D2Y verkar ha samma avstånd som orginal xenon NBB 225 så ljusbilden borde bli bättre med D2Y?

Olika butiker säljer konverterade NBB 225 med inter ballast så då borde ballasten få plats när man konverterar själv. Någon som vet hur det är och om ballasten får plats?

Dometros
14 december 2014 · 434 Inlägg

TurboPlus skrev:
Skall man ha 2 fjärr och 1 pencil eller 3 fjärr?

Vad är det bästa sättet att koppla in? Skall man ha "skraven" utanför lamphuset mellan lampan och förlängnings AMP eller skall man gömma "skarven" i lamphuset? Är det möjligt?

Hade Kört på 2 fjärr och 1 pencil

TurboPlus skrev:

Dometros skrev:
Diodhuset tar 595kr/st för sina Extraljussatser, Runt 700kr sparar du på att konverterar själv. Så jag hade konverterat vanliga h1'or istället, Vet dock ej hur det ser ut i huset på 225orna om ballasten får plats där.

Ja, det verkar som att man kan spara in på att konvertera själv.

Vad är fördelen med att köra H1? D2Y verkar ha samma avstånd som orginal xenon NBB 225 så ljusbilden borde bli bättre med D2Y?

Olika butiker säljer konverterade NBB 225 med inter ballast så då borde ballasten få plats när man konverterar själv. Någon som vet hur det är och om ballasten får plats?

Kör på D2Y, det är vad som rekommenderas för NBB.

MammDiin
14 december 2014 · 2 019 Inlägg

D2S eller D2Y med AMP är bäst när det gäller ljusbild.

Köper du speedstarter F3, F5 eller F7 ballaster så borde de rymmas inne i lamphuset, bara man placerar dem rätt.
Fördelen med ballasten i lamphuset är ju att man inte behöver hitta någon plats på bilen att sätta dem, och så slipper man att plocka itu AMP kontakterna om man vill få lampans eller ballastens kablar genomdragna i original genomföring på extraljuset. Men nackdelen är ju att om någon stjäl extraljusen så får de med allt.

Jag skulle säga att du ska köra med tre fjärr.
Fjärr med 70W ballaster lyser 1km och enligt mig har man mera nytta av bredden när de redan lyser mera än tillräckligt på längden.

TurboPlus
14 december 2014 · 92 Inlägg

MammDiin skrev:
D2S eller D2Y med AMP är bäst när det gäller ljusbild.

Köper du speedstarter F3, F5 eller F7 ballaster så borde de rymmas inne i lamphuset, bara man placerar dem rätt.
Fördelen med ballasten i lamphuset är ju att man inte behöver hitta någon plats på bilen att sätta dem, och så slipper man att plocka itu AMP kontakterna om man vill få lampans eller ballastens kablar genomdragna i original genomföring på extraljuset. Men nackdelen är ju att om någon stjäl extraljusen så får de med allt.

Jag skulle säga att du ska köra med tre fjärr.
Fjärr med 70W ballaster lyser 1km och enligt mig har man mera nytta av bredden när de redan lyser mera än tillräckligt på längden.

Då blir det D2S/D2Y.

Tanken är att köpa speedstarter 50W så får man längre livslängd på lampan. Det är sant att om lamporna blir stulna så följer allt med. Men annars kan man väl koppla ihop lampan och förlängnings AMP i huset och dra förlängnings AMP genom original hålet och sedan placera ballasterna i motorutrymmet. Bara svårt att bestämma sig vad som är bäst.

Lyser fjärr så pass långt?

4300k eller 6000k? Är inne på 4300k.

MammDiin
14 december 2014 · 2 019 Inlägg

TurboPlus skrev:

MammDiin skrev:
D2S eller D2Y med AMP är bäst när det gäller ljusbild.

Köper du speedstarter F3, F5 eller F7 ballaster så borde de rymmas inne i lamphuset, bara man placerar dem rätt.
Fördelen med ballasten i lamphuset är ju att man inte behöver hitta någon plats på bilen att sätta dem, och så slipper man att plocka itu AMP kontakterna om man vill få lampans eller ballastens kablar genomdragna i original genomföring på extraljuset. Men nackdelen är ju att om någon stjäl extraljusen så får de med allt.

Jag skulle säga att du ska köra med tre fjärr.
Fjärr med 70W ballaster lyser 1km och enligt mig har man mera nytta av bredden när de redan lyser mera än tillräckligt på längden.

Då blir det D2S/D2Y.

Tanken är att köpa speedstarter 50W så får man längre livslängd på lampan. Det är sant att om lamporna blir stulna så följer allt med. Men annars kan man väl koppla ihop lampan och förlängnings AMP i huset och dra förlängnings AMP genom original hålet och sedan placera ballasterna i motorutrymmet. Bara svårt att bestämma sig vad som är bäst.

Lyser fjärr så pass långt?

4300k eller 6000k? Är inne på 4300k.

Original fjärr med 35W xenon lyser 700m och enligt automotorsports test så lyste de strax över 1km med 70W xenon.
Jag tycker 4300K är bra, speciellt nu senaste tiden när det regnat nu som då. 6000K är väl inte direkt optimalt, däremot 5000K om du vill ha rätt så vitt ljus.

TurboPlus
15 december 2014 · 92 Inlägg

Men skall man ha ballast i lamphuset så måste man byta ut kontakten på förlängnings AMP från AMP anslutningskontakt till AMP-kontakt 2-Polig Hane eftersom förlängnings AMP skall då in i ballasten och inte lampan.

Eller tänker jag helt fel?

Skall förlängnings AMP ha samma längd?

MammDiin
15 december 2014 · 2 019 Inlägg

TurboPlus skrev:
Men skall man ha ballast i lamphuset så måste man byta ut kontakten på förlängnings AMP från AMP anslutningskontakt till AMP-kontakt 2-Polig Hane eftersom förlängnings AMP skall då in i ballasten och inte lampan.

Eller tänker jag helt fel?

Skall förlängnings AMP ha samma längd?

Går att köpa lösa 9006 kontakter så kan du montera dem på vilka kablar du vill efter att du dragit kablarna genom extraljusets gummitätning.

Köper du färdig reläsats så kan du montera itu 9006 kontakten och montera ihop den igen efter du dragit den igenom gummitätningen. Räcker inte kabellängden till så finns det förlängningskablar att köpa om man vill göra det enkelt.

TurboPlus
15 december 2014 · 92 Inlägg

Tack för svar/informationen!



Börjat tvekat på vilka xenon det skall bli.

Speedstarter Slim tänder xenon "snabbare".

55W borde hålla längst.
60W & 70W är 55W men trimmas upp till "rätt" watt. Kortare livslängd på lampan men mera ljus. Någon som vet vad det skiljer i ljustimmar på 55W vs 70W?

55W Speedstarterlampan verkar ha fått dåliga recensioner om man läser Den STORA Xenon & Led tråden men den tänder snabbt. Gör det något skillnad med speedstarterlampan när man kör med Speedstarter ballast? Är det någon mera som har testat speedstarterlampan som kan lämna ett utlåtande?

45W CN verkar finns två varianter utav. En som noname och en av bättre kvalitet men hur vet man vilken som är vad?

Mervolic Yawn...
15 december 2014 · 3 151 Inlägg

Jag skulle ha tagit tre breda med 70W xenon. Själv har jag tre SIM med bred ljusbild (100W halogen) på arbetsbilen och den lyser mer än tillräckligt både i bredd och längd egentligen. Med 70W xenon skulle de nå ännu längre, men 300 meter tydligt ljus räcker för mig. NBB Alpha 225 med bred ljusbild har en starkare kärna än SIM och lyser därmed ännu längre, så tre breda lär du bli nöjd med.

Bild på arbetsbilens ljus i dimma:

https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-888b825c68fa397b04217626a0874abb.jpg

Edit: Tallen i mitten av bilden är gigantisk och står typ 150 meter bort. Om man klickar upp stor bild så kan man även urskilja skogen i bakgrunden, i verkligheten syntes den bättre och den var ca 275-300 meter bort.

Senast redigerat av Mervolic (15 december 2014)

TurboPlus
19 december 2014 · 92 Inlägg

Är det någon som har en bild på hur slim ballasten skall placeras i NBB 225 huset? Eller som kan förklara?

TurboPlus
20 december 2014 · 92 Inlägg

Ingen som vet/tips?

Mervolic Yawn...
21 december 2014 · 3 151 Inlägg

Det beror väl på vilken slimballast du har. Det är väl bara att mula in den där den får plats, försöka fästa den på något sätt och slänga dit reflektorn innan allt ramlar ut?

magnuslindh
21 december 2014 · 4 Inlägg

Jag rekommenderar färdigkonverterade NBB 225 Hid.
Jag har själv testat konvertera själv med dåligt resultat, dels får du aldrig lika bra ljusbild som på dom färdiga ljusen då lampan i förhållande till reflektorn är optimalt, sen så har du ju ballast inbyggt. På min V60 funkade inte dom hemmakonverterade då det behövdes långa skarvkablar mellan ballast och lampa, då det endast gick att montera i motorutrymmet. Placeringen i motorrummet gjorde att bilens elsystem slog ut ballastrarna, dom lyste ibland och ibland inte

TurboPlus
21 december 2014 · 92 Inlägg

Mervolic skrev:
Det beror väl på vilken slimballast du har. Det är väl bara att mula in den där den får plats, försöka fästa den på något sätt och slänga dit reflektorn innan allt ramlar ut?

Jag har 70W Speedstarter Slim ballast.

Har försökt att "mosa" in ballasten med dubbelhäftande tejp på olika sätt men lyckas inte att få tillräckligt med plats för att få ihop insatsen med huset. ..

Tänkte om någon visste den gyllene placeringen i extraljuset för ballasten.

TurboPlus
21 december 2014 · 92 Inlägg

magnuslindh skrev:
Jag rekommenderar färdigkonverterade NBB 225 Hid.

Vad för ballaster använder de i dessa färdig konverterade NBB 225?

Mervolic Yawn...
21 december 2014 · 3 151 Inlägg

"Färdigkonverterade" NBB har vanliga 35W ballaster med 35W xenonlampor med sockel D2S om jag inte minns fel. Det enda som skiljer "hemmakonverterade" är alltså att det är H1 istället, men med hjälp av någon bricka kan man montera D2S och därmed få samma ljusbild som de "färdigkonverterade" lyktorna. I grund och botten är det samma lyktor.

Skulle gissa på att NBB har Philips ballaster, men jag vet inte.

Angående störningar i elektroniken går det att avhjälpa dels med bättre kvalité på ballasterna, annan placering i motorutrymmet, eller i värsta fall genom att skölda av ballasterna med t ex aluminiumfolie.

Det är inte säkert att dina slimballaster får plats, men troligtvis ska dom göra det på något sätt. Prova flytta runt dom på olika ställen, någonstans måste det ju gå känns det som. Provade montera några vanliga slimballaster i SIM extraljus som är betydligt mindre än NBB Alpha, och det gick NÄSTAN.

Om det saknas någon millimeter på ett ställe så kan du värma med en varmluftpistol och pressa ut lykthuset där, som en sista nödlösning.

MammDiin
21 december 2014 · 2 019 Inlägg

Mervolic skrev:
"Färdigkonverterade" NBB har vanliga 35W ballaster med 35W xenonlampor med sockel D2S om jag inte minns fel. Det enda som skiljer "hemmakonverterade" är alltså att det är H1 istället, men med hjälp av någon bricka kan man montera D2S och därmed få samma ljusbild som de "färdigkonverterade" lyktorna. I grund och botten är det samma lyktor.

Skulle gissa på att NBB har Philips ballaster, men jag vet inte.

Angående störningar i elektroniken går det att avhjälpa dels med bättre kvalité på ballasterna, annan placering i motorutrymmet, eller i värsta fall genom att skölda av ballasterna med t ex aluminiumfolie.

Det är inte säkert att dina slimballaster får plats, men troligtvis ska dom göra det på något sätt. Prova flytta runt dom på olika ställen, någonstans måste det ju gå känns det som. Provade montera några vanliga slimballaster i SIM extraljus som är betydligt mindre än NBB Alpha, och det gick NÄSTAN.

Om det saknas någon millimeter på ett ställe så kan du värma med en varmluftpistol och pressa ut lykthuset där, som en sista nödlösning.

Original är det Osram ballaster och Osram D1S lampor. Och tar man bort den så kallade ''H1 brickan'' så kan man enkelt använda sig av D2S/D2Y istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang