Får inte loss krockdämparen till krockbalken volvo 940 - bild!

Fl4w3d
13 december 2014 · 139 Inlägg

Hej! då muttern bak på ena sidan bara snurrar i balken bestämde jag mig för att ta bort hela krockdämparen på vänster sida.


Balken är lös! går att föra fram och tillbaks, men!

där sitter en gängad pinne i dämparen, i bagaget som tar imot så den ej går att föra ut! se bild!
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-4ac491b70b814162b6abbd505b53738f.jpg


hur i hela fridens namn gör jag här? hjälp!

Senast redigerat av Fl4w3d (13 december 2014)

Volvo 944 "DailyDriven" (1992)
Volvo 940 LTT SE "Flawed" (1997)
Henkix
13 december 2014 · 6 737 Inlägg

krockdämparen sitter skruvad med 2 bultar till som du lär lossa

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Fl4w3d
13 december 2014 · 139 Inlägg

Henkix skrev:
krockdämparen sitter skruvad med 2 bultar till som du lär lossa

är det några av de som sitter skruvade i dragkroksfästet?

Volvo 940 LTT SE "Flawed" (1997)
Volvo 944 "DailyDriven" (1992)
Zzoink
13 december 2014 · 1 229 Inlägg

Dom sitter skruvade precis där dom går ut ur bilen om du förstår? Sitter 2 på varje dämpare! Sen är det bara peta ner "den gängade pinnen" och dra ur dom smile

Arly165 Bakhjulsdriven
13 december 2014 · 335 Inlägg

Bara att pressa ner pinnskruven medans någon drar i krockbalken / stötfångaren

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Maxen Teknisk
13 december 2014 · 328 Inlägg

Förutsätter att du lossat även på de grova skruvarna på krockdämparen som sitter utvändigt nära balken.

Ser på din bild att du har en kabel för släpvagnskontakt. Sitter det dragkrok, eller har det tidigare varit monterat på bilen?

I såna fall kan det ställa till det ibland. De skruvar man monterar dragkroksbalken sticker in i rambenen och hindrar krockdämparen från att ramla ner tillräckligt för att den lilla pinnskruven (M6 inne i kofferten) ska gå fri.

Det löser man genom att lossa på skruvarna som dragbalken är monterad med. De behöver inte tas bort helt, men de ska bara sitta med ett par gängvarv.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Fl4w3d
13 december 2014 · 139 Inlägg

Zzoink skrev:
Dom sitter skruvade precis där dom går ut ur bilen om du förstår? Sitter 2 på varje dämpare! Sen är det bara peta ner "den gängade pinnen" och dra ur dom smile

skruvarna vid krockbalken är bortskruvade! kan föra det hela fram och tebax, men just den pinnen stoppar mig från att dra ut den!

Arly165 skrev:
Bara att pressa ner pinnskruven medans någon drar i krockbalken / stötfångaren

om du kollar vad maxen nedan skrev, är det så det är? sitter avtagbar dragkrok på bilen!

Maxen skrev:
Förutsätter att du lossat även på de grova skruvarna på krockdämparen som sitter utvändigt nära balken.

Ser på din bild att du har en kabel för släpvagnskontakt. Sitter det dragkrok, eller har det tidigare varit monterat på bilen?

I såna fall kan det ställa till det ibland. De skruvar man monterar dragkroksbalken sticker in i rambenen och hindrar krockdämparen från att ramla ner tillräckligt för att den lilla pinnskruven (M6 inne i kofferten) ska gå fri.

Det löser man genom att lossa på skruvarna som dragbalken är monterad med. De behöver inte tas bort helt, men de ska bara sitta med ett par gängvarv.

yes, som jag svarade ovan så är de vid krockbalken borta, kan röra det hela, men just den piggen tar imot. där sitter avtagbar dragkrok på bilen, så får helt enkelt lossa skruvarna på dragbalken under för att få ut den?

Volvo 944 "DailyDriven" (1992)
Volvo 940 LTT SE "Flawed" (1997)
Maxen Teknisk
13 december 2014 · 328 Inlägg

Där har du troligtvis problemet. Om jag förstått det riktigt så ska du bara demontera den vänstra krockdämparen?
I sådana fall behöver du bara lossa på skruvarna till draget på den sidan.

Hade samma bekymmer på min 940, men då med fast dragkrok. Samma skruvhål dock.

Kom bara ihåg att skruvarna till draget ska dras åt med rätt moment (vilket jag inte vet vilket det är tyvärr).

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Fl4w3d
13 december 2014 · 139 Inlägg

Maxen skrev:
Där har du troligtvis problemet. Om jag förstått det riktigt så ska du bara demontera den vänstra krockdämparen?
I sådana fall behöver du bara lossa på skruvarna till draget på den sidan.

Hade samma bekymmer på min 940, men då med fast dragkrok. Samma skruvhål dock.

Kom bara ihåg att skruvarna till draget ska dras åt med rätt moment (vilket jag inte vet vilket det är tyvärr).

vi misstänkte att de skruvarna var problemet, men då det hela var löst blev vi lite osäkra.. blir mer skruvat imorgon.. ska laga upp hela och byta alla skruvarna

du ska ha stort tack för denna hjälp!

Volvo 940 LTT SE "Flawed" (1997)
Volvo 944 "DailyDriven" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang